View : 616 Download: 0

중학교 판소리 통합 교수·학습 지도방안 연구

Title
중학교 판소리 통합 교수·학습 지도방안 연구
Other Titles
A study on integrated teaching and learning method of Pansori in middle school
Authors
민현경
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
Many countries around the world have recently brought up training creative competent individuals as a source of national competitiveness, and have been developing and applying a variety of teaching and learning methods, of which is 'convergence'. Learning through interdisciplinary covergence broadens experience, enlarges knowledge, and helps experience diverse learning effects through active participation of the learner. In the education of Korean Music, 'Pansori' is a typical composite art of Korea blending various genres. Not confining Pansori merely to music course, but merging it with different integrated teaching methods would be an effective way to better understand this subject. The purpose of this study is to develop an integrated teaching and learning method of middle school, and reinforce the understanding of Pansori and further activate it. The integrated subjects are Korean, Social Studies, Arts, Physical Education, with Music (Pansori) as the pivot point, and the achievement standards of each subject have been integrated according to 2015 Educational curriculum revision. First, the concept of Pansori was looked through and educational contents of activity of five episodes of Pansori were grasped. Then, the concept and function of integrated curriculum were inspected, and the ten models of Fogarty which can be applied to integrated teaching and learning methods of Pansori were analyzed. Every class was developed and integrated teaching and learning methods of Pansori by applying Fogarty's models that coincide with the educational topic and objective, and a group of experts consisting of in-service middle school teachers in Music, Social Studies, Korean, Art, and Physical Education had modified and supplemented this study. This study can be summed up as follows. First, Fogarty's model classifies integration within subjects, integration among subjects, and integration of learners. These are then put under ten different models that are apt for understanding Pansori in various angles of other subjects. Thus, Fogarty's ten models were analyzed and applied accordingly to each class. Second, the concept of Pansori was studied and its five topics of music education activities were developed. With the five main sects of Pansori, parts describing expression, appreciation, habituation were suggested and their musical applications were also studied. Third, integrated teaching and learning method of Pansori was modified by the inspection of a group of experts consisting of middle school teachers in Music, Korean, Social Studies, Physical Education, and Art. A total of eight classes of integrated teaching and learning method in Pansori in middle school help understand Pansori in line with other subjects, enabling the students to have a profound understanding of the musical concept of Pansori and its performing elements. In order to efficiently operate such integrated teaching and learning method at schools, plans must be made in accordance with the school's annual academic calendar and flexibly reorganize the contents of each class accordingly. As a follow-up study of this research, a study on integrated teaching and learning method of Pansori on elementary school and high school students can be suggested. Furthermore, this study remains as a study developing integrated teaching and learning methods of Pansori in middle school students, thus studies verified in its effectiveness in actual schools are recommended. This study is a development research in integrated teaching and learning method combining achievement standards of each subject according to the 2015 Educational curriculum revision. New textbooks have been published from this revision, and studies analyzing the contents and blending their units are suggested.;최근 전 세계 여러 국가에서는 창의적인 인재 양성을 국가 경쟁력으로 내세우며 다양한 교육 방법을 개발하고 적용하고 있다. 그 중에 하나가‘융합’이다. 교과와 교과 간의 융합을 통한 학습은 학습자의 경험을 넓히고 지식을 확대시키며 능동적인 참여를 통해 다양한 학습의 효과를 경험하게 할 수 있다. 국악 교육에서도 판소리는 다양한 장르가 융합된 한국의 대표적인 종합예술이며, 이를 음악 교과에 국한시키지 않고 다양한 교과와의 통합적 교수·학습방법을 통해 학습하는 것이 판소리를 폭 넓게 이해할 수 있는 효과적인 교육 방법이다. 본 연구의 목적은 중학교 판소리 통합 교수·학습 지도방안을 개발하여 판소리의 이해를 높이고 활성화시키는 것이다. 통합 교과는 음악(판소리)교과를 중심으로 국어, 사회, 미술, 체육교과이며, 2015 개정 교육과정에 따라 각 교과의 성취기준을 통합하였다. 이를 위해 우선, 판소리의 개념을 살펴보고 판소리 다섯마당의 교육적 활용 내용을 파악하였다. 통합교육과정의 개념과 기능을 고찰하고 판소리 통합 교수·학습에 적합한 포가티의 10가지 모형을 분석하였다. 각 차시마다 교육 주제와 목표에 맞는 포가티의 모형을 적용하여 판소리 통합 교수·학습 지도방안을 개발하고 현직 중등 음악교사, 사회교사, 국어교사, 미술교사, 체육교사로 구성된 전문가 집단의 검증을 거쳐 수정 및 보완하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교과 내 통합, 교과 간 통합, 학습자 내부 통합으로 분류하고 이를 다시 10가지 모형으로 세분화하여 다양한 모형으로 제시된 포가티의 통합모형은 판소리를 타 교과와 다양한 각도로 심층적으로 이해할 수 있는 적합한 통합 모형이다. 따라서 포가티의 10가지 모형을 분석하여 차시별로 적용하였다. 둘째, 판소리 개념을 살펴보고 판소리 다섯마당의 음악 교육 활용내용을 개발하였다. 판소리 다섯마당의 대표적인 유파를 중심으로 표현, 감상, 생활화 영역에 맞는 대목을 제시하고 음악적으로 어떻게 활용될 수 있는 지 연구하였다. 셋째, 판소리 통합적 교수·학습 지도방안은 현직 음악 중등교사, 국어 중등교사, 사회 중등교사, 체육 중등교사, 미술 중등교사로 구성된 전문가 집단의 검증을 거쳐 수정 및 보완하였다. 총 8차시에 걸친 중학교 판소리 통합적 교수·학습 지도방안은 판소리를 다양한 교과들과 함께 이해함으로써, 판소리의 음악적 개념뿐만 아니라 연행적 요소를 보다 폭넓고 심층적으로 이해할 수 있게 된다. 이러한 통합적 교수·학습 지도방안이 실제 학교 현장에서 효율적으로 운영될 수 있게 하기 위해서는 각 학교의 연간 학사 일정에 맞춰 지도 계획을 세우고, 차시를 조정하여 수업 내용을 재구성하는 융통성있는 운영이 이루어져야 할 것이다. 본 연구와 관련된 후속연구로 초등학생과 고등학교 학생을 대상으로 한 판소리 통합적 교수·학습 지도방안에 대한 연구를 제언한다. 또한 본 연구는 중학교 학생을 대상으로 한 판소리 통합적 교수·학습 지도방안 개발연구이나, 이 지도방안의 효율성을 검증하지 못했음으로 실제 교육 현장에서 수업을 진행한 효율성 검증 연구를 제언한다. 본 연구는 2015 개정 교육과정에 따라 각 교과의 성취기준을 통합한 교수·학습 지도방안 개발 연구이다. 성취기준 통합 외에 2015 개정 교육과정에 따른 새로운 교과서가 출판되었음으로 실제 교과서 내용을 분석하여 단원을 통합하는 연구를 제언한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE