View : 792 Download: 0

베트남인 유학생의 이중언어 교수 경험에 관한 질적연구

Title
베트남인 유학생의 이중언어 교수 경험에 관한 질적연구
Other Titles
A qualitative study on the Bilingual Teaching Experience of Vietnamese international students
Authors
NGUYEN, THI HA MAI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구의 목적은 베트남 다문화가정 학생을 위한 이중언어 교육 프로그램에 교사로 참여하는 베트남인 유학생들이 이중언어를 가르치는 과정이 어떠한지, 그런 과정에 어떠한 어려움에 직면하며, 또한 그 어려움을 어떻게 극복했고, 어떤 변화가 있었는지를 알아보는 것이다. 본 연구는 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 가르치는 베트남인 유학생에 초점을 두었으며, 또한 베트남인 유학생이 이중언어 교육 경험에서 얻게 된 변화를 질적 연구 방법 중 근거이론을 사용하여 탐색하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 교육하는 베트남인 유학생 7명을 연구 참여자로 선정하고 1대1 개별 심층면담을 진행하였다. 7명의 연구 참여자가 심층면담에서 이야기한 내용을 수집하였으며, 근거이론 방법을 통해 자료를 분석하고 베트남인 유학생이 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 교육하면서 발생한 어려움과 이에 대한 대처과정 및 성장의 경과를 규명하였다. 근거이론 방법을 적용하여 개방코딩, 축코딩, 선택코딩의 절차에 따라 근거이론 패러다임 모형을 도출하였다. 개방코딩에서는 141개의 개념과 37개의 하위범주 및 20개의 범주가 도출되었다. 축코딩에서는 도출된 20개의 범주를 통해 베트남 이중언어를 교육하는 과정에서 베트남인 유학생이 겪는 어려움에 관한 패러다임 모형을 제시하였다. 본 모형에 의하면 베트남인 유학생들은 베트남 다문화가정 학생들에게 이중언어를 교육하는 과정에서 교수역량 부족과 베트남 결혼이주여성에 대한 부정적 편견 때문에 수업을 효과적으로 진행하지 못하고 학생 어머니와의 협력 관계형성이 잘 되지 않은 등의 어려움을 겪고 있다. 다문화가정 학생의 어머니들이 처한 어려운 경제적 형편과 교육환경의 열악함은 맥락적인 조건으로 작용되어 베트남인 유학생들은 더욱 답답함과 절망감을 느꼈다. 그러한 어려움에 직면한 상황 속에서 베트남인 유학생들이 느끼는 어려움을 경감시키는 중재적인 조건은 함께 이중언어 교육 프로그램에 참여한 베트남인 유학생과 어려움을 공유하는 것, 베트남 문화교육에 대한 사명감과 베트남 다문화가정 학생에 대한 애정과 관심이었다. 이런 촉진 요인 때문에 베트남인 유학생들은 문제 극복을 위해 상호작용의 전략으로 스스로 수업을 효과적으로 하는 방법을 시도하고 학생 어머니들과의 관계형성을 위해 노력하였다. 상호작용의 전략을 사용한 결과 베트남인 유학생들은 다문화가정 학생의 어머니에 대한 편견이 감소하였고, 교수역량이 신장되어 학습효과를 향상시킬 수 있었으며, 학생의 어머니와 신뢰관계가 개선되었다. 뿐만 아니라 이 과정에서 베트남인 유학생들의 인간적인 성장도 함께 이루어졌다. 베트남인 유학생들이 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 교육하는 과정에서 유학생들은 어려움을 이겨내고 도전에 대응하는 과정에서 본인 스스로가 성장하는 경험을 하였다. 이러한 과정에 대한 패러다임 모형은 베트남인 유학생이 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 교육하는 과정에서 일어난 변화를 설명하는 이론적인 틀을 제시하였다. 또한, 이중언어 교육을 통해 교사로 참여하는 베트남인 유학생과 다문화가정 학생 및 학생의 어머니의 상호 이해도가 증가하였다. 또한 다문화가정 학생이 빠르게 증가하는 시대에 그들을 대상으로 이중언어 교육에 대한 관심이 높아졌지만 이중언어 교육하는 환경은 여전히 열악하며, 다문화가정 학생을 위한 상담에 초점을 둔 이중언어 교육이 필요하다. 위와 같은 결과를 통해 본 연구는 베트남인 유학생들이 베트남 다문화가정 학생에게 이중언어를 교육하는 과정에서 경험한 도전과 성장에 대한 이론을 제시하였다는데 의의가 있다. 이는 베트남 다문화가정 학생을 대상으로 한 이중언어 교육 프로그램의 효과적인 실행을 위한 시사점을 제시하였다.;The aim of this study is to investigate how Vietnamese international students conduct bilingual education when participating as a teacher in bilingual education programs created for Vietnamese multicultural students, the difficulties they encounter during the process, how they overcome these difficulties, and the changes they experience. This study focuses on Vietnamese international students that teach Vietnamese multicultural students. Among the qualitative research methods, this study uses Grounded Theory to investigate the changes Vietnamese international students experience through their participation in bilingual education. In order to achieve the aim of this study, 7 Vietnamese international students teaching bilingual material to Vietnamese multicultural students were selected as research subjects, and each subject separately participated in a one-on-one in-depth interview. 7 research participants gathered the details of each conversation that took place during the interviews, analyzed the data using Grounded Theory, and investigated the difficulties a Vietnamese international student encounters when teaching bilingual material to Vietnamese multicultural students along with the process of overcoming these difficulties and the stages of growth they experience throughout the process. A Grounded Theory paradigm model was deduced by applying Grounded Theory to the procedure of open coding, axial coding, and selective coding. Through open coding, 141 concepts, 37 subordinate categories, and 20 categories were deduced. Through axial coding, a paradigm model on the difficulties Vietnamese international students face during the process of bilingual education was deduced using the 20 categories obtained through open coding. According to the model, Vietnamese international students face difficulties, such as not being able to teach effectively or not being able to form a cooperative relationship with the mother of a multicultural student, during the process of bilingual education due to the lack of competence in teaching methods and the negative preconceptions they have towards Vietnamese immigrant spouses. The financial difficulties and poor educational environment that the mothers living in multicultural households have to endure become a contextual condition, which leads to more frustration and despair for Vietnamese international students. In the face of these difficulties, the factors that helped reduce the amount of frustration experienced by Vietnamese internationals students were: sharing these difficulties with other Vietnamese internationals students participating in the same bilingual education program, being highly committed to Vietnamese cultural education, and having affection and interest towards their Vietnamese multicultural student. With these acceleration factors, Vietnamese international students made attempts, such as trying new methods for effective education and making efforts to improve their relationship with the mothers, as interaction strategies in overcoming the difficulties. The interaction strategies led to less negative perceptions towards mothers in multicultural households, improved teaching methods and learning effects, and a more trusting relationship with the mothers. It also led to personal growth for the Vietnamese international students. Through the process of teaching bilingual material to Vietnamese multicultural students, Vietnamese international students overcame their difficulties and confronted the challenges in front of them, which led to their personal growth and development. The paradigm model regarding this process provides a theoretical frame explaining the changes experienced by Vietnamese international students through the process of teaching bilingual material to Vietnamese multicultural students. The mutual understanding between the Vietnamese international student participating as a teacher in bilingual education and the multicultural student and his/her mother also increased. In addition, the interest towards bilingual education is consistently increasing with the growing number of multicultural students, but the actual environment of bilingual education is still poor and is in need of a bilingual educational system that focuses on counseling multicultural students. According to the results mentioned above, this study has significance in the fact that it provides a theory on the challenges and personal growth experienced by Vietnamese international students during the process of teaching bilingual material to Vietnamese multicultural students. The study also provides an implication for the effective performance of bilingual education programs for Vietnamese multicultural students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE