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만 5세 유아를 위한 소집단 토의활동의 효과적인 운영에 대한 실행연구

Title
만 5세 유아를 위한 소집단 토의활동의 효과적인 운영에 대한 실행연구
Other Titles
An Action Plan for Running Small-Group Discussion Activity Effectively for Five-Year-Old Children
Authors
장혜은
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구의 목적은 실행연구를 통해 만 5세 유아들의 소집단 토의활동을 효과적으로 운영하기 위한 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안에 대한 유아와 교사의 변화를 살펴보는 것이다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 5세 유아를 위한 소집단 토의활동의 효과적인 운영방안은 무엇인가? 2. 만 5세 유아를 위한 소집단 토의활동의 효과적인 운영에 따른 유아, 교사의 변화는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 공립병설유치원인 희망유치원 만 5세 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 만 5세 샘물반의 유아 18명과 교사 1명이다. 만 5세 유아들의 효과적인 소집단 토의활동 운영 방안을 수립하고자 기존의 소집단 토의활동의 교육계획을 점검하고 문제인식에 따른 방향 모색을 위한 문헌연구를 실시했다. 연구 기간은 2017년 8월 1일부터 2017년 11월 7일까지 이다. 연구는 만 5세 유아들의 소집단 토의활동의 현황 및 문제점 인식, 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행 및 평가, 1,2차 실행방안에 대한 평가 순으로 실시되었다. 교육활동은 연구자가 직접 실시했으며 이를 녹화 후 소집단 토의활동 전사, 토의활동 결과물, 유아의 관찰기록, 연구자 저널 등을 분석하였다. 이를 바탕으로 소집단 토의활동의 효과적인 방안과 이로 인한 유아 및 교사의 변화를 정리하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아의 소집단 토의활동의 효과적인 운영방안을 위해서 기존 토의활동의 문제점을 파악하고 이 문제점들을 해결하기 위하여 1차 실행 방안으로 소집단 경험하기, 토의의 기초적인 개념 이해 및 약속 정하기, 주제 선정하여 토의하기, 토의활동을 위한 환경 조성 및 교사의 역할 실천하기를 실행하였다. 그러나 이러한 1차 실행과정에서 유아의 보다 적극적인 참여, 유아의 의견을 반영한 소집단 재구성, 유아의 놀이시간 보장 및 생활주제와 연계된 토의활동, 토의활동 참여 태도와 의사소통 방법에 대한 지속적인 지도가 필요한 것으로 평가되어 2차 실행을 실시했다. 구체적인 2차 실행 방안으로는 유아의 참여를 이끌기 위한 소집단 구성원들의 역할 분담 및 유아의 의견을 반영한 소집단 재구성, 유아의 놀이시간 보장을 위한 소집단 토의시간 변경, 유아의 토의활동 참여태도 및 의사소통 방법의 지속적인 지도 등에 초점을 맞추어 효과적인 방안을 모색했다. 둘째, 만 5세 유아의 소집단 토의활동의 효과적인 운영에 따른 유아와 교사의 변화를 살펴보면, 유아는 토의활동이 거듭되면서 토의 방법과 토의 개념에 대한 이해력을 신장시킬 수 있었으며 역할분담을 통해 책임감과 소속감을 느끼며 점점 소집단 토의활동에 익숙해지는 모습이었다. 또한 모둠 안에서 함께 협력하고 교실의 문제 상황이나 의사결정 시 토의를 활용하는 모습을 보여주었다. 교사는 소집단 토의활동에 대한 이해력 신장과 함께 토의활동에 대한 연구와 고찰을 통해 교수 방법이 향상됨으로써 교수 효능감이 신장되었다. 또한 소집단 토의활동에서 적절한 교사 역할 및 유아의 참여에 대한 재인식을 통해 일상에서 좀 더 유아들의 의견을 반영하는 융통성과 유연한 사고를 가지게 되었다. 소집단 토의활동 운영 방안에 대한 유아와 교사의 변화는 1,2차 실행을 통해 계획하고 실행한 만 5세 유아를 위한 소집단 토의수업방안이 효과가 있었음을 알 수 있었다.;The purpose of this study was to devise a plan for running small-group discussion activity effectively for five-year-old children and examine the changes it brought to the children and the teacher through action research. For this purpose, the following questions were set: 1. What is a plan for running small-group discussion activity effectively for five-year-old children? 2. How does running small-group discussion activity effectively for five-year-old children change the children and the teacher? Eighteen children and one teacher in Saemmul Class for five-year-olds at Himang Kindergarten, which is a public one attached to an elementary school, in Seoul participated in this study. Literature review was performed to investigate the existing teaching plans for small-group discussion activity and to present a direction based on the awareness of problems with the objective of developing a plan for running small-group discussion activity effectively for five-year-old children. This study was conducted from August 1 to November 7, 2017. Awareness of small-group discussion activity status for five-year-old children and its problems was followed by development of solutions to the problems, the first action and evaluation, development of the secondary plan, the second action and evaluation, and evaluation of the primary and secondary action plans. The researcher personally ran the teaching activity, recorded it, and analyzed the transcripts of the small-group discussion activity, the outcome of the discussion activity, observations of the children, and the researcher’s journal. On this basis, the effective plan for small-group discussion activity and the changes it brought to the children and the teacher were summarized. This study obtained the following results: First, the primary action plan, which involved experiencing a small group, understanding the basic concepts of discussion and making a promise, selecting a theme and having a discussion, creating an environment for discussion activity, and fulfilling a teacher’s duty, was implemented to identify problems of the existing discussion activity and solve these problems in pursuit of a plan for running small-group discussion activity effectively for five-year-old children. The secondary action was performed on the basis of the need to allow children to participate more actively in the process, reconstruct a small group by reflecting children’s opinions, secure play time for children, run discussion activity connected with a living theme, and give continuous guidance for attitudes toward participation in discussion activity and for communication methods. The secondary action plan focused specifically on dividing roles among the members of the small group to induce their participation, on reconstructing a small group by reflecting their opinions, on changing time for small-group discussion to secure play time for children, and on giving them continuous guidance for attitudes toward participation in discussion activity and for communication methods. Second, as for the changes the plan for running small-group discussion activity effectively for five-year-old children brought to the children and the teacher, the children could have a better understanding of the methods and concepts of discussion as discussion activity was repeated, feel a sense of responsibility and belonging through role division, and gradually become accustomed to small-group discussion activity. They also cooperated with one another within a group and used discussion to solve any problem in a classroom or make a decision. The teacher got a better understanding of small-group discussion activity, improved her teaching methods through the research and considerations of discussion activity, and ultimately improved her teaching efficacy. She got a new understanding of a teacher’s good roles and children’s participation in small-group discussion activity and became flexible in reflecting children’s opinions more positively in routines. On the basis of the changes the plan for running small-group discussion activity brought to the children and the teacher, the teaching plan for small-group discussion for five-year-old children, which was developed and implemented through the primary and secondary actions, was effective.
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