View : 778 Download: 0

유치원교사의 다문화접촉경험에 따른 다문화수용성

Title
유치원교사의 다문화접촉경험에 따른 다문화수용성
Authors
신희정
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 유치원교사의 다문화접촉경험과 다문화수용성의 경향 및 다문화접촉경험에 따른 다문화수용성을 살펴보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원교사의 다문화접촉경험의 경향은 어떠한가? 1-1. 유치원교사의 다문화접촉경험의 일반적 경향은 어떠한가? 1-2. 배경변인에 따른 유치원교사의 다문화접촉경험은 어떠한가? 2. 유치원교사의 다문화수용성의 경향은 어떠한가? 1-1. 유치원교사의 다문화수용성의 일반적 경향은 어떠한가? 1-2. 배경변인에 따른 유치원교사의 다문화수용성은 어떠한가? 3. 유치원교사의 다문화접촉경험 수준에 따른 다문화수용성의 차이는 어떠한가? 본 연구는 서울 및 경기도 지역에 위치한 유치원에서 만3-5세 유아를 대상으로 교육하고 있는 교사 261명을 대상으로 하였다. 유치원교사의 다문화접촉경험 및 다문화수용성을 알아보기 위하여 2017년 10월 28일부터 11월 13일까지 우편, 이메일, 모바일을 통해 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문자료의 분석을 위하여 연구문제에 따라 최소값, 최대값, 평균, 일원분산분석, Scheffé 사후검증, t-검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원교사의 다문화접촉경험은 낮은 수준부터 높은 수준까지 다양하게 분포하고 있었다. 유치원 교사의 배경변인에 따른 다문화접촉경험의 경향을 살펴본 결과 교사의 연령과 학력에 따라 차이가 나타났다. 유치원교사의 연령이 30대일 경우, 다문화접촉경험을 많이 한 것으로 드러났다. 유치원교사의 학력의 경우 전문대 졸업 교사보다 4년제 졸업 교사가 다문화접촉경험이 높게 나타났다. 둘째, 유치원교사의 다문화수용성은 낮은 수준부터 높은 수준까지 다양하게 분포하고 있었다. 유치원 교사의 배경변인에 따른 다문화수용성의 경향을 살펴본 결과 교사의 연령과 학력에 따라 차이가 나타났다. 유치원교사의 연령이 30대일 경우, 다문화수용성이 높았다. 유치원교사의 학력의 경우 전문대 졸업 교사보다 4년제 졸업 교사가 다문화수용성이 높았다. 셋째, 유치원교사의 다문화접촉경험에 따른 다문화수용성의 차이를 살펴본 결과, 다문화접촉경험 수준에 따라 다문화수용성에 차이가 나타났다. 즉, 다문화접촉경험이 많은 교사가 다문화수용성이 높았으며, 다문화접촉경험이 적은 교사가 다문화수용성이 낮았다. 본 연구는 유치원교사의 다문화접촉경험 및 다문화수용성의 경향과 다문화접촉경험의 수준에 따른 다문화수용성을 살펴보아 유치원교사의 다문화접촉경험 및 다문화수용성에 대한 이해를 돕는 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 결과는 유치원교사의 다문화접촉경험과 다문화수용성을 증진하는 방안 탐색의 필요성을 시사한다. ;The purpose of this study was to investigate the trend of kindergarten teachers’ multicultural contact experiences and multicultural acceptability and the differences in multicultural acceptability by multicultural contact experiences. For this purpose, the following specific questions were set: 1. What is the trend of kindergarten teachers’ multicultural contact experiences? 1-1. What is the general trend of kindergarten teachers’ multicultural contact experiences? 1-2. How do kindergarten teachers’ multicultural contact experiences differ by their background variables? 2. What is the trend of kindergarten teachers’ multicultural acceptability? 1-1. What is the general trend of kindergarten teachers’ multicultural acceptability? 1-2. How does kindergarten teachers’ multicultural acceptability differ by their background variables? 3. How does kindergarten teachers’ multicultural acceptability differ by the level of multicultural contact experiences? 261 teachers in charge of three- to five-year-old children at kindergartens in Seoul and Gyeonggi Province participated in this study. A survey was conducted by mail, via email, or by mobile communication from October 28 to November 13, 2017 to investigate kindergarten teachers’ multicultural contact experiences and multicultural acceptability. To analyze the data collected from the survey, the maximum, the minimum, and the mean were estimated, and one-way ANOVA, Scheffé test, and t-test were performed on the basis of the questions. On the basis of the questions, the following results were obtained: First, kindergarten teachers’ multicultural contact experiences were distributed at various levels, which ranged from low to high ones. Kindergarten teachers’ multicultural contact experiences differed by age and education among the background variables. Kindergarten teachers in their thirties had more multicultural contact experiences. University graduates had more multicultural contact experiences than college graduates. Second, kindergarten teachers’ multicultural acceptability was distributed at various levels, which ranged from low to high ones. Kindergarten teachers’ multicultural acceptability differed by age and education among the background variables. Kindergarten teachers in their thirties showed a higher level of multicultural acceptability. University graduates showed a higher level of multicultural acceptability than college graduates. Third, kindergarten teachers’ multicultural acceptability differed by the level of multicultural contact experiences: the more multicultural contact experiences, the higher level of multicultural acceptability; the fewer multicultural contact experiences, the lower level of multicultural acceptability. This study aimed to analyze the trend of kindergarten teachers’ multicultural contact experiences and multicultural acceptability and the differences in multicultural acceptability by the level of multicultural contact experiences and provide basic data that could help understand their multicultural contact experiences and multicultural acceptability. The results of this study suggest the need for plans to promote kindergarten teachers’ multicultural contact experiences and multicultural acceptability.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE