View : 1247 Download: 0

중학생의 마인드셋, 성취목표지향성이 인지 및 메타인지 전략에 미치는 영향

Title
중학생의 마인드셋, 성취목표지향성이 인지 및 메타인지 전략에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Mindsets and Achievement Goal Orientations on Cognitive and Meta-Cognitive Strategies Across Income Groups
Authors
박노아
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신태섭
Abstract
본 연구에서는 중학생의 마인드셋, 성취목표지향성이 인지 및 메타인지 전략에 미치는 영향에 대하여 소득계층 간 차이를 살펴보고자 하였다. 인지 및 메타인지 전략과 관련된 다양한 변인 중 성취목표지향성을 수행회피목표, 수행접근목표, 숙달접근목표로 구분하였고, 마인드셋을 성장 마인드셋과 고정 마인드셋으로 살펴보았다. 소득계층은 가구 소득을 중심으로 저소득층과 비저소득층으로 분류하였다. 이를 바탕으로 중학생의 소득계층 간 마인드셋, 성취목표지향성, 인지 및 메타인지 전략에 차이가 나타나는지 알아보았으며, 저소득 여부가 성취목표지향성과 상호작용하여 인지 및 메타인지 전략에 조절효과가 있는지 분석하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 「경기교육종단연구(GEPS) 2012」의 3차년도 자료 중 중학교 3학년들의 데이터를 가구 소득에 따라 저소득층과 비저소득층으로 분류하여, 집단 별 235명(총 470명)의 자료를 분석에 사용하였다. 먼저, 저소득층 여부에 따라 인지 및 메타인지 전략, 성취목표지향성, 마인드셋에 차이가 있는지 확인하기 위해 독립표본 t 검정을 시행하였다. 또한, 저소득층 여부에 따라 성취목표지향성이 인지 및 메타인지 전략에 미치는 영향에 차이가 있는지 알아보기 위해 마인드셋을 통제한 후 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 저소득층 여부에 따라 시연 및 메타인지 전략에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 정교화에 있어서 유의미한 차이는 없는 것으로 확인되었다. 즉, 저소득층 청소년의 경우 비저소득층 청소년에 비해 시연과 메타 인지 전략을 잘 사용하지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 성취목표지향성의 경우 숙달접근목표에서 저소득층 여부에 따른 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 저소득층 청소년의 경우 비저소득층 청소년에 비해 낮은 숙달접근목표를 보이는 것으로 확인되었다. 반면, 마인드셋의 경우 계층 간 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 위계적 중다회귀분석 결과에 따르면 인지 전략 중 시연은 수행회피목표, 수행접근목표, 숙달접근목표의 영향을 받는 것으로 나타났으며, 저소득층 여부와 수행접근목표의 조절효과가 있는 것으로 확인되었다. 인지 전략 중 정교화는 수행회피목표와 숙달접근목표가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 저소득층 여부와 성취목표지향성의 조절효과는 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 메타인지 전략은 숙달접근목표가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 저소득층 여부와의 조절효과는 수행회피목표와 수행접근목표에서 나타나는 것으로 확인되었다. 본 연구는 유층표집을 사용한 정교화 데이터인「경기교육종단연구(GEPS) 2012」를 활용하여, 저소득층 중학생의 성취목표지향성에 따라 인지 및 메타인지 전략에 미치는 영향에 차이가 있는지 마인드셋을 통제하여 살펴보았다는 점에서 의미가 있다. 특히, 본 연구에서는 저소득층 청소년의 경우 중요한 학습동기 변인인 성취목표지향성의 하위 유형에 따라 인지 및 메타인지 전략의 사용 수준이 다르게 나타나는 것을 확인하였다. 또한, 저소득층 청소년의 수행접근목표 추구가 메타인지 전략 활용에 긍정적 영향을 미칠 수 있음을 보여준다. 더 나아가 저소득층 청소년들에게 타인의 긍정적 평가와 인정이 학습동기로 작용할 수 있음을 확인하였으며, 이들의 지속적 성장을 위해 수행접근목표를 숙달접근목표로 변화시키는 학습 전략 프로그램 개발의 필요성을 시사한다.;This study examined the relationship of implicit theory of intelligence, achievement goal orientation, cognitive and meta-cognitive strategies on middle school students in low-income families. Analysis were conducted to examine whether any difference in achievement goal orientation related to cognitive and meta-cognitive strategies between low-income families and families without financial difficulties by analyzing performance-avoidance goal orientation, performance-approach goal orientation and mastery goal orientation. implicit theory of intelligence were examined by confirming relationship of entity and increment theory. First, Analysis were conducted with the Year 3 data of which each 235 third grade middle school students in low-income families and families without financial difficulties (total 470 students) from Gyeonggi Education Penal Study 2012 (GEPS 2012). Independent samples t-tests were conducted to examine whether there was any difference in the use of cognitive strategies, meta-cognitive strategies, achievement goal orientation and implicit theory of intelligence between the adolescents in low-income families and families without financial difficulties. Finally, hierarchical multiple regression analysis were conducted with control of implicit theory of intelligence to examine whether there was any difference in the effect of achievement goal orientation on cognitive and meta-cognitive strategies depending on middle school students’ families income status. The key findings of this study are as follows: First, rehearsal and meta-cognitive strategies of the adolescents in low-income families were significantly different from the adolescents in families without financial difficulties, while elaboration was not. In other words, the adolescents in low-income families used lower level of rehearsal and meta-cognitive strategies than adolescents in families without financial difficulties. Second, only mastery goal orientation of the adolescents in low-income families were significantly different from the adolescents in families without financial difficulties. performance-avoidance goal orientation, performance-approach goal orientation and implicit theory of intelligence were not significant different in between two groups. It suggests that the adolescents in low-income families have lower mastery goal orientation than adolescents in families without financial difficulties. Third, the result of hierarchical multiple regression analysis suggests that rehearsal is influenced by performance-avoidance goal orientation, performance-approach goal orientation, mastery goal orientation and moderating effect of performance-approach goal orientation on income level were relative. In case of elaboration, was influenced significantly by performance-avoidance goal orientation and mastery goal orientation but moderating effect of achievement goal orientation on income level were found to be unrelative. meta-cognitive strategies was influenced by mastery goal orientation but moderating effect of income level was related to performance-avoidance goal orientation & performance-approach goal orientation. This study has an important implication as it examined achievement goal orientation and implicit theory of intelligence of adolescents in families without financial difficulties with massive amounts of data. Especially this study examined effects of achievement goal orientation on cognitive and meta-cognitive strategies could be different by income level. This suggests that achievement goal orientation is important to adolescents in families without financial difficulties to use high level of cognitive and meta-cognitive strategies. Also, it shows that guiding adolescents in low-income families to pursue performance-approach goal orientation in positive perspective would be more effective than to persue only mastery goal orientation. Moreover, the findings form this study suggests that teaching method and development of learning strategies program are needed to change performance-approach goal orientation into mastery goal orientation to help gradual growth of adolescents in low-income families.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE