View : 1670 Download: 0

청소년의 공감과 또래괴롭힘 주변인 역할행동의 관계에서 또래관계의 질과 또래동조성의 순차적 매개효과

Title
청소년의 공감과 또래괴롭힘 주변인 역할행동의 관계에서 또래관계의 질과 또래동조성의 순차적 매개효과
Other Titles
The sequential mediating effects of peer relationship quality and peer conformity on the relationship between adolescents’ empathy and role behavior of bystander of peer bullying
Authors
정지혜
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오인수
Abstract
본 연구는 청소년의 공감과 또래괴롭힘 주변인 역할행동의 관계에서 또래관계의 질과 또래동조성의 순차적 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 경기, 인천 지역에 위치한 2개의 중학교 1, 2, 3학년 학생 530명을 대상으로 청소년 공감 척도, 청소년 또래관계 질 척도, 또래동조성 척도, 또래괴롭힘 참여자 역할 척도를 사용하여 설문을 실시하였고, 회수되지 않은 설문지와 불성실하게 응답된 설문지를 제외한 후 총 500명의 자료를 SPSS 21.0과 SPSS Macro 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 구체적인 분석방법과 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 공감과 또래관계의 질, 또래동조성, 또래괴롭힘 주변인 역할행동의 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 상관분석을 실시한 결과, 청소년의 공감은 또래관계의 질, 방어행동과 정적상관관계를, 또래동조성, 방관행동, 가해동조행동과 부적상관관계를 나타냈다. 청소년의 또래관계의 질은 방어행동과 정적상관관계를, 또래동조성, 방관행동, 가해동조행동과는 부적상관관계를 보였다. 청소년의 또래동조성은 방관행동, 가해동조행동과 정적상관관계를, 방어행동과 부적상관관계를 가지는 것으로 확인되었다. 둘째, 청소년의 공감과 또래관계의 질, 또래동조성, 또래괴롭힘 방관행동의 순차적 매개효과를 검증하기 위하여 Hayes의 절차에 따라 매개분석을 실시한 결과, 청소년의 공감은 또래관계의 질과 또래동조성을 매개하여 또래괴롭힘 방관행동에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 청소년의 공감과 또래관계의 질, 또래동조성, 또래괴롭힘 방어행동의 순차적 매개효과를 검증하기 위하여 Hayes의 절차에 따라 매개분석을 실시한 결과, 청소년의 공감은 높은 또래관계의 질, 낮은 또래동조성을 매개하여 방어행동을 유의하게 설명하였다. 넷째, 청소년의 공감과 또래관계의 질, 또래동조성, 또래괴롭힘 가해동조행동의 순차적 매개효과를 검증하기 위하여 Hayes의 절차에 따라 매개분석을 실시한 결과, 청소년의 공감은 또래관계의 질, 또래동조성을 매개하여 가해동조행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구에서는 청소년의 공감과 또래관계의 질, 또래동조성, 또래괴롭힘 주변인 역할행동의 관계를 통합적으로 검증함으로써 관련 변인들 간의 이해를 확장시켰다는 것과 또래괴롭힘 상황에서 주변인들의 방관·가해동조행동을 줄이고 피해자를 돕는 방어행동을 증가시키기 위해서는 공감, 또래관계의 질, 또래동조성을 함께 고려하는 개입이 필요하다는 것을 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 이러한 연구결과는 청소년의 또래괴롭힘 주변인의 역할과 관련된 긍정적 정서 및 또래관계의 질과 양상을 이해하는데 도움이 되는 자료로 활용될 수 있을 것이며, 학교 현장에서 또래괴롭힘 주변인들의 공감수준 뿐만 아니라 이들이 보이는 또래관계의 질과 양상, 타인의 의견 및 행동에 동조하는 정도를 함께 고려하여 개입한다면 또래괴롭힘의 감소에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것으로 기대된다.;The purpose of this study is to verify the sequential mediating effects of peer relationship quality and peer conformity on the relationship between adolescents' empathy and role behavior of bystander of peer bullying. For this purpose, a survey was conducted to 530 students in 2 middle schools in Gyeonggi and Incheon areas by using the scale of adolescents’ empathy, adolescents' peer relationship quality measure, peer conformity measure, and peer bullying participant role scale. After excluding the number of not-collected questionnaires inappropriately answered questionnaires, a total of 500 data were analyzed by using SPSS 21.0 and SPSS Macro program. The specific analysis methods and results of this study are as follows. First, Pearson's correlation analysis was conducted to examine the relationship between adolescents' empathy, peer relationship quality, peer conformity, and role behavior of bystander of peer bullying. As a result, adolescents' empathy was positively correlated with the peer relationship quality and defensive behavior, whereas it was negatively correlated with peer conformity, bystanding behavior, and bullying conforming behavior. The adolescents’ peer relationship quality showed positive relation with defensive behavior, and a negative correlation with peer conformity, bystanding behavior, and bullying conforming behavior. It was found that the adolescents’ peer conformity has a positive correlation with bystanding behavior and bullying conforming behavior, while it has a negative correlation with defensive behavior. Second, the result of the mediating analysis according to the procedure of Hayes to verify the sequential mediating effects of adolescents’ empathy, peer relationship quality, peer conformity, and peer bullying bystanding behavior demonstrated that the adolescents' empathy had a significant influence on peer bullying bystanding behavior by mediating peer relationship quality and peer conformity. Third, the result of the mediating analysis according to the procedure of Hayes to verify the sequential mediating effects of adolescents’ empathy, peer relationship quality, peer conformity, and peer bullying defensive behavior demonstrated that adolescents’ empathy significantly explained the defensive behavior by mediating high peer relationship quality and low peer conformity. Fourth, the result of the mediating analysis according to the procedure of Hayes to verify the sequential mediating effects of adolescents’ empathy, peer relationship quality, peer conformity, and peer bullying conforming behavior demonstrated that the adolescents' empathy had a significant influence on peer bullying confirming behavior by mediating peer relationship quality and peer conformity. This study expanded the understanding of related variables by integrating the relationship between adolescents' empathy, peer relationship quality, peer conformity, and role behavior of bystander of peer bullying. Also, this study identified that, in case of peer bullying situations, intervention to consider empathy, peer relationship quality, and peer conformity together is necessary to reduce students’ bystanding and conforming behaviors and increase their defensive behaviors to help the victim. These findings can contribute to the comprehension of the positive emotional and peer relationships quality and patterns associated with the bystanders’ role of adolescents’ peer bullying. Moreover, it is expected that the intervention in the school field, which considers not only their empathy level but also their peer relationship quality and patterns, their level of conformity with other students’ opinions and behaviors at the same time, can have a positive effect on the decrease of peer bullying.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE