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말 속도 조절 능력 향상프로그램이 읽기상황에서 말더듬 아동의 유창성 및 말의 자연스러움에 미치는 영향

Title
말 속도 조절 능력 향상프로그램이 읽기상황에서 말더듬 아동의 유창성 및 말의 자연스러움에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Speech Rate Control Intervention on Speech Naturalness in Reading
Authors
이다원
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 언어병리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
심현섭
Abstract
의사소통은 우리가 살아가면서 사회적 상호작용을 하는 데 매우 중요한 기술이지만, 말더듬을 가진 사람들은 비유창한 말 산출로 인해 의사소통에 어려움을 겪는다. 이들은 이러한 어려움으로 인하여 말하는 상황을 회피 및 거부하는 경우가 생길 수 있고 이로 인하여 불이익을 받는 경우도 생길 수 있다. 말더듬 치료사는 말더듬 화자들의 의사소통에 도움을 주기위해 대상자의 특성에 맞는 다양한 치료를 제공해야 한다. 말더듬을 가진 사람들 중 가장 많은 수를 차지하는 연령은 학령전기와 저학년 아동들이다. 많은 연구자들이 이 시기의 아동들이 말더듬 청소년이나 성인의 경우 보다 치료효과가 크고 성공적으로 나타난다고 한다(Adams, 1984; Conture & Guitar, 1993; Van der Schalk, & Boelens, 2005). 말더듬 아동의 치료계획에는 말 속도를 조절하고 변화시킬 수 있는 능력을 기르는 훈련이 필요하다(Conture, 1990). 주어진 박자에 맞추어 말하기, 천천히 연장 음으로 말하기 등, 말 속도를 느리게 조절하는 치료 프로그램들이 임상에서 많이 쓰이고 있다. 하지만, 지나치게 느린 말 속도는 말의 자연스러움(speech naturalness)을 저하시킨다. 말 속도 조절 중재 이후 느리게 조절된 말의 자연스러움을 측정한 결과 말의 자연스러움이 저하된 것으로 나타났다(Armson et al.; 2008, Davidow et al.; 2013, Ingham; 1985, Logan; 2002). 컴퓨터 프로그램을 활용한 교육이 나날이 다양해지고 있고, 언어 재활 분야에서도 다양한 프로그램들이 개발되고 있다. 하지만 말더듬을 대상으로 개발된 프로그램은 그 수가 적고, 청소년이나 성인을 대상으로 하는 것이 대부분이다. 자연스러운 말의 음절 비율을 적용하고, 대상 아동의 말 속도에 따라 조절된 프로그램은 말의 자연스러움을 저하시키지 않으면서 유창성을 증진시킬 수 있을 것이다. 이에 본 연구는 일반 학교에 재학 중인 저학년 말더듬 아동 3명을 대상으로 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계로 진행 되었다. 중재는 대상 아동의 집에서 말 속도 조절 능력 향상을 위한 프로그램을 이용하여 실시하였다. 기초선은 대상자 별로 4~6회기 동안 이루어졌고 각 회기마다 아동은 300음절의 이야기 글을 읽었다. 읽기 상황에서의 말 속도 중재는 총 9회기 동안 실시되었으며, 각 중재 회기 전 5분 동안은 기초선과 동일한 300음절의 이야기 글을 읽었다. 유지를 알아보기 위해 중재가 끝난 2주 후 3회기동안 기초선과 동일한 300음절의 이야기 글을 읽었다. 모든 회기의 평가 과정은 녹화 되었으며, 녹화한 자료를 보며 전사 하였다. 전사 후에는 비디오를 보며 말더듬 빈도, 말의 자연스러움, 말 속도를 분석 하였다. 본 연구를 통하여 확인 할 수 있는 결과는 다음과 같다. 첫째, 말 속도 조절 능력 향상을 위한 프로그램을 통한 말 속도 중재는 읽기상황에서 대상 아동들의 말더듬을 감소시키는데 영향을 주었고, 중재 이후에도 감소된 말더듬 빈도를 유지 하였다. 대상 아동 중 두 명의 말더듬 빈도를 뚜렷한 추세로 감소시켰고, 한 명의 말더듬 빈도를 완만한 추세로 감소시켰다. 둘째, 말 속도 조절 능력 향상을 위한 프로그램을 통한 말 속도 중재는 읽기상황에서 대상 아동들의 말 속도를 감소시키는데 영향을 주었다. 대상 아동 중 기초선 단계에서 가장 말 속도가 빨랐던 아동 A의 말 속도를 뚜렷한 추세로 감소시켰고, 다른 두 명의 아동 말 속도를 완만한 추세로 감소시켰다. 셋째, 말 속도 조절 능력 향상을 위한 프로그램을 이용한 중재는 읽기상황에서 대상 아동들의 말의 자연스러움 점수를 감소시키는데 영향을 주었다. 세 명의 대상 아동 모두 말의 자연스러움 점수를 완만한 추세로 감소시켰다. 즉, 세 명의 대상 아동 모두 말의 자연스러움이 향상 되었다. 이상의 연구 결과를 통하여, 본 연구에서 사용된 중재가 각각의 말더듬 아동의 유창성(말더듬, 말 속도, 말의 자연스러움)의 변화에 미치는 여러 가지 요인을 살펴보면, 첫째, 대상 아동의 동기화(motivation) 수준을 높였기 때문 이라고 볼 수 있다. 세 명의 대상 아동 모두 컴퓨터 프로그램을 이용한 중재에 높은 관심을 보였으며, 적극적으로 프로그램을 조작하고자 하였다. 둘째, 대상 아동의 말의 자연스러움을 향상시킨 결과는 획일화 되거나 인위적으로 늘린 말 속도가 아니라 자연스러운 음절 비율을 적용한 자극을 대상자의 말 속도에 맞추어 제시해주었기 때문이라고 볼 수 있다. 연구자가 인위적으로 만든 말 속도가 아닌 자연스러운 말의 음절 비율을 산출하는 과정을 거쳤으며 아동의 말 속도를 고려하여 다양한 속도(대상 아동의 말 속도의 1.5배 느리게 조절, 대상 아동 말 속도의 1.5배 빠르게 조절, 첫 음절만 대상 아동 말속도의 1.5배 느리게 조절)를 구체적으로 제시하여 아동들이 자신에게 맞는 말 속도를 찾을 수 있도록 해주었다고 본다. 따라서 읽기 상황에서의 말 속도 조절 향상을 위한 프로그램을 이용한 중재를 실시하여 말더듬 아동의 유창성에 긍정적인 효과를 입증했다는 점, 아동들이 말의 자연스러움을 저하시키지 않고 말 속도 조절을 할 수 있었다는 점, 아동의 동기를 이끌어 냈다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.;Communication is an important skill in social interaction, abnormal speaking due to stuttering causes difficulties in communication. Persons who stutter(PWS) may evade or refuse to speak, which can lead to negative effects. Speech language pathologist(SLP) needs to provide individualized treatment for each stuttering patients. Most PWS are in the age of preschool-age and school-age children. Previous studies address that the treatment effect is larger and the success rate is higher in childrens than in adolescent or adult(Adams, 1984; Contur & Guitar, 1993; Van der Schalk, & Boelens, 2005). Controling and changing the rate of speech should be included in the treatment plan for PWS. Speaking slower as a treatment method is widely used by clinicians. But excessively slow speed may lead to speech unnaturalness. Armson et al.(2008) found that after treatment, slower speed resulted in more unnaturalness of speech. Education using computer programs is increasing, and many programs are being developed for stuttering intervention. But there are few programs targeting PWS, and moreover, most are not appliable to children. Educational programs considering the fluency of syllable ratio and the speech rate of target child, may increase fluency while maintaining the naturalness in children with stuttering. This study used a single subject multiple-baseline across participants design to evaluated of effects of Intervention Using Program to Improve Speech Rate Control Skill on Fluency of Speech and Speech Naturalness during Reading by 3 School-age Children with Stuttering. Participants used computer programs to improve their speech rate control. Baseline measurement was preformed 4 to 6 times by reading 300 syllables story out load. Intervention of control over speech was executed 9 times total, with reading the same 300 syllables story 5 minutes before each intervention. To measure the maintenance, the story reading was preformed 3 times, 2 weaks after the intervention. All interventions and assements was recorded, and transcribe while watching the video. After transcribe, frequency of stuttering, speech naturalness, and speech speed was examined. The results of this research are as follows: First, computer program to increase the rate control were effective in lowering the frequency of stuttering in paticipating childrens, and the effect lasted after the intervention. 2 children showed marked decrease in stuttering frequency, and 1 child had a lesser degree of decrease. Second, the computer program slowed the speech rate in participants. One child, who had the fastest speech speed in baseline measurement, had the most decrease in speed, while the other two had moderate level of decrease. All participants maintained and controlled the speech rate after the treatment. Third, computer program decreased the speech naturalness score. Score of all children had a moderate decrease, meaning the speech naturalness increased. Speech naturalness remained stable after the intervention. I summarized the reason of positive outcome in speech fluency due to the intervention modeled in this study. First, the computer program made high motivations to the participants. All three children had high interest in the program and used the program actively. Secondly, the positive effect in speech naturalness is due to considering the speech rate of child and the most natural syllable ratio in that rate, rather than slowing the general speech rate. Pre-process of computing the most natural syllable ratio, and consideration of the participant speed(such as 1.5 times faster or slower, 1.5 times slower in first syllable) to concrete level, made possible the discovery of proper speed for each child. Thus, this study shows the effect of computer program in treatment of children who stutter by changing the rate of speech, resulting in positive effect in fluency, while maintaining the naturalness. And also earning high treatment motivation and interest in children.
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