View : 1283 Download: 0

중급 유사 문법을 대상으로 한 플립드 러닝 문법 수업 모형

Title
중급 유사 문법을 대상으로 한 플립드 러닝 문법 수업 모형
Other Titles
Flipped Learning Grammar Class Model Based On Similar Intermediate Grammar
Authors
송명희
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
The following study starts with the curiosity regarding why learners of Korean see the fallacy of the insufficient education and similar grammar in Korean education. The study was implemented to improve the former. In the current Korean educational institution, grammar is emphasized when Korean education is implemented. This is something that is importantly taught from the past until now. However, it is clear that learners who learn grammar from the Korean education are not satisfied with the education. Even among the reasons of dissatisfaction, the preceding research that came before the comparison of similar grammar, various practices and insufficient activities show that the problems of grammar have existed long before. In other words, learners know the necessity of similar grammar education in Korean education including activities focused on actual life, communication activities, and learning activities, however, the reality is that it is still not implemented in the classroom. For the following study it was declared that the problems can be overcome with the flipped learning method and a Korean grammar class model was designed based on the flipped learning which was made by looking over the two grammars with similar grammar that was hard for the learners. For this, the conjecture grammar ‘–나/(으)ㄴ가 보다’and the grammar ‘-(으)ㄴ/는/(으)ㄹ 것 같다’ which is proposed as a similar grammar was selected and applied with the flipped learning method to propose a class model like the following. The first chapter states the purpose and the necessity of the study and proposes the general format on what research each chapter will be on. The second chapter is divided into three large sections, the first being on the theoretical background and figuring out the logic and characteristics to organize the advantages·disadvantages and precautions and how it should be managed. The second is going over the preceding research. When going over the preceding research it will be proposed by dividing the study regarding Korean similar grammar education and the study regarding flipped learning. Finally, the problems of the research of the following study will be proposed. The third chapter will describe the planning stage and development process of the flipped learning. This chapter will propose how an effective flipped learning class model plan can be developed and the management strategy. The fourth chapter will propose the reality of the flipped learning class model in the similar grammar education by adjusting to the analysis, design, development, implementation, and evaluation of the class planning. However, the implementation and evaluation stage wont be proposed since this stage also includes the model planning. First, the characteristics of the similar intermediate grammar will be looked at then its meaning will be proposed and compared in the analysis. Next, the Korean class model that actually uses the flipped learning will be proposed. In accordance to the stages of the flipped learning it will divided into the 3 stages; before, during, after. It will conclude by combining to make a single professors’syllabus. The final fifth chapter will organize all the ideas of chapters 1 to 4 and state the results and significance and the propose the limitations of the study the mention the implications the Korean education grammar class contains.;본 연구는 현재 한국어를 배우는 학습자들이 느끼는 교육의 부족한 점과 한국어 교육 현장에서 비슷한 문법에 대해서 학습자들이 왜 오류를 보이는지에 대한 궁금증에서 시작하였다. 그리고 이를 개선하고자 연구를 실시하였다. 현재 한국어 교육 기관에서 한국어 교육을 실시할 때 중요하게 생각하여 중점으로 교육하는 것은 문법이다. 이는 과거부터 현재까지 꾸준히 중요하게 지도되고 있는 부분이다. 하지만 현재 한국어 교육에서 문법을 배우는 학습자들은 교육에 만족스럽지 못한 부분이 분명히 존재한다. 학습자들이 불만족하는 사항 중에서도 유사 문법과의 비교와 다양한 연습 및 활동의 부족함은 앞서 이루어졌던 선행 연구들에서 많이 찾아볼 수 있을 만큼 예전부터 존재하던 현 문법 교육의 문제점이다. 즉, 한국어 교육에서 학습자들은 유사 문법 교육의 필요성을 느끼고 있으며 이와 함께 실생활 중심 활동, 의사소통 활동, 학습자 중심 활동 역시 학습자들이 필요하다고 느끼고 있지만 아직까지 교실 현장에서 실현되지 못하는 것이 현실이다. 이를 위해 본 연구에서는 플립드 러닝 교육 방안으로 문제점을 극복할 수 있다고 판단되어 학습자들이 어려워하는 유사 문법을 선정하여 두 문법을 살펴본 뒤 플립드 러닝을 바탕으로 한국어 문법 수업 모형을 설계하고자 하였다. 이를 위해 중급 단계의 추측 문법인 ‘-나/(으)ㄴ가 보다’와 이와 유사한 문법으로 제시되는 ‘-(으)ㄴ/는/(으)ㄹ 것 같다’를 선정해 플립드 러닝의 방식을 적용하여 수업 모형 제시를 하고자 하였는데 각 장을 살펴보면 아래와 같다. 1장에서는 본 연구에 대한 목적과 필요성에 대해 서술하고 각 장마다 어떠한 연구를 진행할 것인지 연구의 전체적인 구성을 제시하고자 한다. 2장에서는 크게 세 가지로 나뉘는데 첫 번째로 플립드 러닝의 이론적 배경으로 그 개념과 특징을 알아보고 이와 함께 장·단점과 유의점, 운영 방식을 정리할 것이다. 두 번째로는 선행 연구를 검토할 것이다. 선행 연구를 살펴볼 때는 한국어 유사 문법 교육에 대한 연구와 플립드 러닝의 연구로 나누어 제시할 것이다. 마지막으로는 본 연구에서 알아보고자 하는 연구 문제에 대해서 제시할 것이다. 3장에서는 플립드 러닝 수업 교육 설계 단계 및 개발 절차를 기술하고자 한다. 이 장에서는 효과적인 플립드 러닝 수업 모형 설계를 위해서는 어떻게 해야 하는지를 제시하고 그 운영 전략에 대해서도 알아볼 것이다. 4장에서는 앞 장에서 살펴보았던 수업 설계의 각 단계인 분석, 설계, 개발, 실행, 평가에 맞춰 유사 문법 교육에서 플립드 러닝 수업 모형의 실제를 제시하고자 한다. 하지만 본 연구는 모형 설계까지 이루어지기 때문에 실행과 평가 단계는 제시되지 않을 것이다. 먼저 분석에서는 중급 유사 문법의 특성을 알아보고 설계에서 유사 문법의 의미 제시 및 비교를 살펴볼 것이다. 다음으로 개발에서는 실제 플립드 러닝을 활용한 한국어 수업 모형을 제시할 것이다. 이는 플립드 러닝의 단계에 맞춰 수업 전, 본 수업, 수업 후의 3단계로 나누어 제시할 것이며 이를 통합하여 하나의 교수 계획안을 꾸며 마무리할 것이다. 마지막 5장에서는 1장부터 4장까지의 내용을 총 정리하여 본 연구의 결과와 의의 및 한계점을 제시할 것이며 이와 함께 플립드 러닝을 적용한 한국어 교육에서 문법 수업이 가진 시사점을 나타낼 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE