View : 1397 Download: 0

미술치료가 지적장애 성인의 사회성숙도에 미치는 영향에 관한 단일 사례연구

Title
미술치료가 지적장애 성인의 사회성숙도에 미치는 영향에 관한 단일 사례연구
Other Titles
A Case Study on the Effect of Art Therapy on Maturity of Adults with Intellectual Disabilities
Authors
장옥빈
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
지적장애 성인은 인지적・정서적 결핍 및 사회성 지체나 결함으로 사회적 상호작용과 의사소통의 어려움을 겪게 된다. 발달단계 전반에 걸친 장애요소는 성인이 된 후에도 지속되기 때문에 사회에 참여하지 못하고 고립되거나 위축되면서 긴장, 불안, 분노 등을 경험하게 된다. 지적장애 성인의 삶의 질을 높이고 사회성숙도를 향상시킬 수 있는 치료적 중재가 필요하다. 이에 본 연구자는 미술치료가 지적장애 성인의 사회성숙도에 어떠한 영향을 미치는가를 목적으로 단일사례 연구방법으로 실행하였다. 이를 위해 경기도 ㅇㅇ시에 위치한 지적장애인 시설에 거주하는 지적장애 3급 성인을 연구대상으로 선정하고, 2017년 5월 13일부터 9월 11일까지 주 2회, 60분씩 총 30회기의 미술치료를 진행하였다. 자료 수집을 위하여 사회성숙도 검사를 의뢰하여 실시하였고, 연구 대상자에게 HTP와 KFD 그림 검사를 사전・사후로 시행하였다. 시설의 원장과 생활담당 선생님 그리고 여동생을 대상으로 인터뷰를 진행하였으며 미술치료 전회기는 녹화, 전사하여 치료 단계별로 변화를 관찰하고 사회성숙도 검사결과를 분석하였다. 본 연구의 결과 미술치료 프로그램 전후, 지적장애 성인의 사회성숙도는 사회적 연령, 사회생활지수 그리고 수준이 전체적으로 상승하였으며, 4가지 하위항목인 의사소통 영역·작업영역·이동영역·자조영역에서 사회적 연령이 유의미하게 증가하였으며 그에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 지적장애 성인은 미술치료 과정 중 관계에 대한 불안이 감소되면서 상호작용 및 대인관계가 발달되었다. 특히 말을 전혀 하지 못했던 대상자가 연구자의 글씨쓰기 제안을 통해서 상황에 맞는 의사소통이 원활해졌다. 둘째, 지적장애 성인은 미술치료를 통하여 자기인식과 타인인식이 발달되면서 사회적 상호작용이 촉진되고 사회성 기술이 향상되었다. 셋째, 지적장애 성인은 미술치료를 통하여 사회성 기술의 향상과 사회적 행동이 증가하였다. 이와 같이 미술치료는 지적장애 성인의 사회적 행동을 증가시키고 사회성숙도의 하위 영역을 고르게 향상시키는 효과를 나타냈다. 따라서 본 연구는 단일사례 미술치료가 지적장애 성인의 사회성숙도의 향상에 대한 효과와 미술치료가 필요한 이유를 제시하였다는 것에 의미가 있다. ;Adults with intellectual disabilities experience difficulties with social interactions and communications due to cognitive and emotional handicap. The disabilities throughout the developmental stage continue even after they become adults, so they can not participate in social activities, become isolated or withdrawn, and experience tension, anxiety, and anger. Therapeutic intervention is needed to improve the quality of life and maturity of adults with intellectual disabilities. The researcher thus conducted a single case study to find out how art therapy influences the maturity of intellectually challenged adults. For this study, the researcher selected an adult with a third degree of intellectual disabilities who lived in a facility for the handicapped located in Gyeonggi-do. From May 13 to September 11, 2017, a total of 30 sessions of art therapy were held out twice a week, 60 minutes each. Social maturity test has been requested and conducted for reference. The HTP and KFD drawing tests were carried out before and after the sessions. The researcher interviewed the director of the facility, the teacher in charge of taking care of the members of the facility, and the participant’s younger sister. Every session of the art therapy was recorded and transcribed. The changes were observed at each stage of treatments and the results of the maturity test were analyzed. After the art therapy program the maturity of the participant with intellectual disabilities has increased in his social age, social life index and level . The social age has significantly increased in four elements: communication, occupation, locomotion, and self-help . From the results of this study, the following conclusions were drawn: First, the participant with intellectual disabilities improved social skills and relationships with people as the anxiety in relationships was reduced during art therapy. Especially, the participant who could not speak at all became more involved in communication because of the researcher's proposal to write his thoughts into sentences. Second, the participant with intellectual disabilities became more aware of his own ego and other people’s egos. And this promoted him to get more involved in social interactions and improved his social skills. Third, the participant with intellectual disabilities has improved social skills and learned socially appropriate behaviors through art therapy. Art therapy was effective in increasing social involvements of the participant with intellectual disabilities and improving evenly all four elements of social maturity. Therefore, it can be concluded that the art therapy was effective in improving maturity of an adult with intellectual disabilities and that art therapy is necessary for adults with intellectual disabilities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE