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음악동아리 활동이 중학생의 인성에 미치는 영향

Title
음악동아리 활동이 중학생의 인성에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Music Extracurricular Activities on Characters of Middle School Students
Authors
윤진하
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
이 연구의 목적은 교내 음악동아리 활동의 경험이 중학생의 인성에 미치는 영향을 확인하여 음악동아리 활동의 교육적 의의를 탐색하고 시사점을 제공하는 데에 있다. 이를 위하여 음악동아리 활동의 참여유무에 따라 중학생의 인성에 차이가 있는지 살펴보고, 음악동아리 활동에 참여하고 있는 중학생 중 일반적 특성(음악동아리의 활동종류·참여기간·참여동기)에 따른 인성의 차이를 알아보았다. 이 연구의 대상은 서울 강북지역 중학교에 재학 중인 1학년, 2학년, 3학년 학생이며, 연구에 참여한 총 823명의 학생 중에서 음악동아리 활동에 참여하고 있는 학생은 260명, 참여하지 않은 학생은 563명이었다. 연구는 설문조사로 진행하였고, 조사에 앞서 중학생 6명과 중학교 음악교사 2명에게 예비검사를 실시하였다. 연구도구로 사용한 설문지는 일반적 특성 문항과 인성 측정 문항으로 구성하였다. 인성 측정 문항에 사용한 척도는 한국교육개발원의 KEDI 인성검사(현주 외, 2014)이며, 총 70문항으로 구성되어 있다. 수집한 설문지는 연구문제에 따라 빈도분석, χ2검정, 기술통계, 내적일관성 검사, 독립표본 t검정, 일원분산분석, 사후검증(Duncan)으로 분석하였으며, 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악동아리 활동에 참여하고 있는 중학생의 인성수준은 참여하지 않은 학생보다 높았으며, 각 인성덕목(하위요인)인 자기존중, 성실, 배려·소통, (사회적)책임, 예의, 자기조절, 정직·용기, 지혜, 정의, 시민성이 모두 높았고 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 음악동아리 활동에 참여한 학생 중에서 일반적 특성(활동종류, 참여기간, 참여동기)에 따라 결과가 다르게 나타났다. 먼저 음악동아리의 활동종류(합창부, 관현악부, 밴드부, 뮤지컬부, 풍물부)에 따른 인성수준은 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만, 인성덕목인 성실, 자기조절, 정직·용기는 밴드부가, 정의는 뮤지컬부가 높게 나타났다. 다음으로 음악동아리의 참여기간에 따른 인성수준은 6개월 이상~1년 미만이 가장 높게 나타났는데, 인성덕목으로 살펴보면 성실, 예의는 6개월 미만이 가장 높고 1년 이상이 가장 낮게 나타났으며, (사회적)책임은 6개월 이상~1년 미만이 가장 높고 1년 이상이 가장 낮게 나타났으며, 자기조절, 정직·용기, 정의는 모두 1년 이상이 가장 낮게 나타났다. 마지막으로 음악동아리의 참여동기에 따른 인성수준은 자의선택과 타의선택이 동일한 수준이지만 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지는 않았다. 이와 같은 연구결과를 통해서 음악동아리 활동이 중학생의 인성함양에 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였으며, 음악동아리의 활동종류와 참여기간 및 참여동기에 따라 인성에 다르게 작용할 수 있음을 알 수 있었다. 이는 음악동아리 활동이 학생들의 음악적 재능 및 흥미를 위한 활동일 뿐만 아니라 인격형성을 위한 인성교육적 기능을 담당하고 있다는 의의를 시사한다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 후속연구 및 음악동아리 활동의 개선점을 제언한다면, 연구대상에 대해 음악동아리 활동 이외의 다양한 배경적 변인 파악 및 음악동아리의 활동 영역의 범위를 확대한 연구가 필요하며, 학생들이 음악동아리 본연의 기능인 음악활동에 충실할 수 있도록 음악동아리의 구조적 문제인 지도교사의 전문성 등을 개선하고, 각 동아리만의 인성적 특성을 살린 인성교육 프로그램을 통해 학생들이 자연스럽게 인성을 체화하도록 하는 한편 음악동아리 활동에 지속적으로 참여할 수 있도록 환경조성과 각 학교 급의 동아리 연계제도 등 다양한 방법적 차원을 모색해야한다. 이러한 연구들을 통해 음악동아리 활동이 활성화되어 학생들의 전인적인 발달을 위한 교육적 발판이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to research the influence of experience in music extracurricular activities on middle school students and to investigate the educational significance of these activities as well as providing implications. Two investigations were implemented in this study; the first investigation was to search for a difference in the characters of middle school students according to the participation of music extracurricular activities and the consecutive investigation was to search for a difference in characters with regard to general characteristics (music extracurricular activity type, participation period, participation motive) of middle school students who are currently participating in music extracurricular activities. The participants of this study were first, second and third grade students attending junior high school in S​​eoul. Amongst 823 students who participated in the study, 260 students participated in music extracurricular activities and the rest of students did not participate. The research was conducted by surveys and preliminary tests were conducted on 6 middle school students and 2 middle school music teachers prior to the survey. The questionnaire used in the research was constructed with general character questions and personality test questions. KEDI Personality Test (2014) was utilized for the personality test questions in the questionnaire and there were altogether 70 questions. The questionnaires were analyzed by frequency analysis, χ2 test, descriptive statistics, internal consistency test, independent sample t test, one-way ANOVA and post-test (Duncan) according to research problems and results are as follow. First, the level of character of middle school students participating in music extracurricular activities was higher than that of non-participating students and there was a statistically significant difference in character factors (sub-factors); self - esteem, sincerity, care/communication, social responsibility, courtesy, self-control, honesty/courage, wisdom, justice and civic attitudes. Second, the results were different according to participant’s general characteristics (activity type, duration of participation, participation motivation). There was statistically insignificant difference in the level of character according to the type of activity (chorus, orchestra, band, musical, Traditional folk) but character factors (sub-factors); sincerity, self-control, honesty/courage were higher with students participated in band; and justice was higher with students participated in musical. The level of characters according to the participation period of music extracurricular activities was the highest at 6 months to one year participation period and character factors (sub-factors); sincerity and courtesy were the highest at less than 6 months participation period; social responsibility was the highest at 6 months to one year participation period whilst it was the lowest at more than one year participation period; and self-control, honesty/courage and justice were the lowest at one year or more participation period. Lastly, there was statistically insignificant difference in the level of characters according to the motivation of participating in the music extracurricular activities. The results of this study confirmed that music extracurricular activities positively affect middle school student’s character development and it may affect student’s character differently according to student’s music extracurricular activity type, participation period and participation motive. This suggests that these activities are not only for students' musical talents and interests but also there is a function of character education in student’s character formation. Suggestions for improvement of music extracurricular activities based on the results of this research are; further study on various background factors other than music extracurricular activities and extended music extracurricular activity ranges; professional guidance in order to enjoy all benefits from activities; support in training of characters specialized in each activity; various use of practical character education; creation of environment for qualitative improvement of music activities; and various methodologies to create motivation to participate music extracurricular activities regularly through interschool networks. This study expects further researches on suggestions mentioned above to improve music extracurricular activities so that these activities may become a stepping-stone for student’s whole character development.
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