View : 63 Download: 0

뮤지엄 샵의 물리적 및 소프트웨어적 맥락 연구 및 개선방안

Title
뮤지엄 샵의 물리적 및 소프트웨어적 맥락 연구 및 개선방안
Other Titles
Studies on Physical and Software Aspects of Museum Shops and Suggestions on Improvement Strategies : Focusing on Museums Renovated Since 2000
Authors
양인경
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
본 연구는 뮤지엄 샵의 문화 전파 매개체로써의 역할과 뮤지엄 매출 증대에 기여하는 역할을 극대화할 수 있는 방안을 탐구하기 위하여 동선과 점포속성에 관한 이론적 고찰을 진행한다. 덧붙여 2000년 이후 리노베이션 된 해외 뮤지엄 사례와 국내 뮤지엄의 대표적 사례들을 중심으로 뮤지엄 샵의 위치와 크기 등에 관련된 변화를 정리 및 분석하여 관람객에게 효율적인 접근을 제공하는 사례들을 연구한다. 또한 뮤지엄 샵의 소프트웨어적 특성들을 분석하여 향후 국내 뮤지엄 산업의 발전에 기여할 수 있는 뮤지엄 샵의 활용의 극대화를 위한 전략 및 개선방안에 관하여 논하고자 한다.;This Study aims to examine and analyze the physical and software aspects of museum shops of museums that had undergone renovated since 2000. Physical characteristics of museum shops include accessibility and location of the shops, while software characteristics include service, merchandise, and websites. Major museums all over the world have been the subjects of this Study. In addition, this Study provides strategies for improvements for museum shops based on the above mentioned analysis.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE