View : 817 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박은경-
dc.contributor.author권희진-
dc.creator권희진-
dc.date.accessioned2017-08-27T12:08:07Z-
dc.date.available2017-08-27T12:08:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000142839-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000142839en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236664-
dc.description.abstract본 연구는 코다이 교수법을 적용한 가창수업이 초등학교 2-3학년 학생들의 리듬감과 선율감 향상에 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째. 코다이 교수법을 적용한 가창수업이 초등학교 2-3학년 학생들의 리듬감에 영향을 미치는가? 둘째. 코다이 교수법을 적용한 가창수업이 초등학교 2-3학년 학생들의 선율감에 영향을 미치는가? 본 연구는 서울 지역의 A초등학교에서 2-3학년을 대상으로 임의 표집하였고, 53명의 학생들이 참여하였지만, 사전·사후 검사를 모두 참여한 45명으로 결과를 분석하였다. 연구 기간은 2016년 9월부터 2017년 5월까지 총 9개월에 걸쳐 진행되었다. 수업 내용은 2015년 음악과 교육과정 초등학교 3학년의 리듬과 선율의 지도 요소 중 코다이 교수법에 제시된 리듬과 선율의 지도내용 및 지도 단계를 적용하여 수업·지도안을 개발 한 후 학생들의 리듬감과 선율감 향상을 알아보았다. 수업 진행 기간은 2017년 2월부터 4월까지 총 8차시 수업을 실시하였으며, 수업시간은 초등학교 수업과 동일하게 40분 수업으로 진행하였다. 코다이 교수법이 리듬감과 선율감에 영향을 미치는지 여부와 향상의 정도를 검증하기 위해 사전·사후 검사를 실시하였다. 그러나 첫 번째 준비한 사전검사는 1차시 검사 후 학생들의 수준에서는 너무 높은 검사지로 판단되어 검사지 난이도를 낮추어 2차 사전 검사가 진행되었으며 8차시 수업 후 사후 검사를 실시하였다. 설문지는 리듬감과 선율감 각각 10문항씩 총 20문항으로 이루어졌다. 리듬과 선율의 평가도구는 한국음악인지능력검사의 이해와 활용(2012)의 평가 도구를 참고하여 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였고, 2차 사전점수와 사후 점수를 가지고 t검증을 실시하였다. 리듬감과 선율감을 합한 전체 검사지의 값은 20점이며, 앞에서 언급한 바와 같이 1차 사전 검사지는 결과에서 제외하고 2차 사전 검사지와 사후 검사지의 결과만으로 결론을 도출하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 리듬감과 선율감을 합한 2차 사전·사후 검사에 따른 t값은 –14.739이며 유의확률은 0.000으로 p<.05의 수준에서 통계적으로 의미 있는 차이를 나타내었다. 둘째, 리듬감 향상에 대한 전체 2차 사전·사후 검사에 따른 t값은 –11.000 6이며 유의확률은 .000으로 p<.05의 수준에서 통계적으로 의미 있는 차이를 나타내었다. 셋째, 선율감 향상에 대한 전체 2차 사전·사후 검사에 따른 t값은 –11.289이며 유의확률은 .000으로 p<.05의 수준에서 통계적으로 의미 있는 차이를 나타내었다. 위의 결과를 살펴보면, 사전검사지의 값과 사후검사지의 값이 큰 차이를 보였으며 그 값이 상승하였다. 이 값들을 바탕으로 연구과제의 결과를 추론하고 이 논문의 결론을 정리하였다. 첫째, 코다이 교수법이 초등학교 2-3학년 학생들의 리듬감 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으며 그 정도는 t값으로 표시한다. 둘째, 코다이 교수법이 초등학교 2-3학년 학생들의 선율감 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으며 그 정도는 t값으로 표시한다. 본 논문은 코다이 교수법을 적용한 가창수업이 초등학교 2-3학년 학생들의 리듬감과 선율감 향상에 영향을 미치는지 여부와 그 정도를 정량적으로 확인하는데 의의가 있다. 이 결과를 토대로 교수법은 학생들에게 좀 더 쉽게 음악에 접근할 수 있는 기회를 제공해 주고 지속적인 흥미를 가질 수 있다는 것이 확인되었다. 따라서 코다이 교수법과 같은 다양한 방법을 적용한 음악 지도안 개발과 실제 수업을 통해 좀 더 적극적으로 활용하는 방안이 마련되길 기대해 본다.;The purpose of the study is to determine how much does the Kodály Method applied singing lesson can influence sense of rhythm and melody to 2nd-3rd Grader in Elementary school. For the result, two objectives were set. First, does the Kodály Method applied lesson influence 2nd-3rd graders in their rhythm sense? Second, does the Kodály Method applied lesson influence 2nd-3rd graders in their molody sense? For this research, fifty-three of 2nd-3rd graders of Elementary “A” were gathered then before and after inspecting, the results were analyzed only from fourty-five. Research lasted total nine month started from September to May of 2017. Lesson plan based off of elementary 3rd grader’s rhythm & melody teaching elements that was suggested by the Kodály Method’s, also levels were applied and developed to see the growth in the students. The lesson progress was from February to April of 2017 and in session for 8 times. Lesson duration was forty minutes that equals all other class duration of Elementary class. To prove if there is any affect or improvement with the Kodály Method on rhythm and melody, prior and after studies were done. However, on the first prior study attempt, the test sheet were too challenging for the student so therefore on the second attempt the test sheet level were adjusted then after eight lesson trials were given followed by the after examination. The survey consisted of ten of each on rhythm and melody, total of 20 questionnaire. Measurements were referenced from “Understanding and Application” from Korean Musican Intelligent Exam(2012). The measurements were altercated and used to fit the study. Second trial prior test score and after test scored was used with t-number as test result. Perfect score combined on rhythm and melody was 20 points and as it was mentioned previously, the result on the first trial eliminated. Only second prior and after test results were used for conclusion. The conclusion is as following. 1. The t value according to the second pre-test and post-test that combined with the sense of melody and rhythm was -14.739 and its significance probability was 0.000. This result indicates the statistically significant differences at p < 0.05 2. The t value according to the second pre-test and post-test of overall about the improvement of rhythmical sense was -11.0006 and its significance probability was 0.000. This result indicates the statistically significant differences at p < 0.05 3. The t value according to the second pre-test and post-test of overall about the improvement of melody sense was -11.289 and its significance probability was 0.000. This result indicates the statistically significant differences at p < 0.05 From the result, there was significant different between prior and after exam and the point have increased. Based on these values from the study, the result was deduced and conclude this thesis. 1. Kodály Method have positively influenced 2nd-3rd graders in their sense of rhythm and the assigned the value as t-number. 2. Kodály Method have positively influenced 2nd-3rd graders in their sence of melody and the assigned the value as t-number. The objective of this thesis was to prove whether Kodaly Method influence and how quantitatively to 2nd and 3rd grader in their singing lesson. In result, the method can provide the opportunity for the student at an ease and consistent interest. Therefore, looking forward to more applied musical instructions such as Kodály method and aggressive usage in the actual classes.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 문제 2 C. 연구의 제한점 3 D. 용어 정리 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 코다이 교수법의 의의 5 1. 코다이 음악교육 철학과 구성요소 5 2. 코다이 교수법 적용의 효과 12 B. 가창의 의의 13 1. 가창의 정의와 필요성 13 2. 음악교육에서의 가창교육 14 C. 초등학교 2-3학년에서의 음악교육 16 D. 선행연구 18 Ⅲ. 연구내용 및 방법 21 A. 연구 대상 21 B. 연구 절차 22 C. 연구 설계 23 D. 연구 도구 36 IV. 연구결과 및 분석 37 A. 리듬감 향상에 대한 결과 및 분석 38 B. 선율감 향상에 대한 결과 및 분석 40 V. 결론 및 제언 43 참고문헌 46 부록 1 리듬감 향상에 대한 검사지 점수 50 부록 2 선율감 향상에 대한 검사지 점수 52 부록 3 1차 사전 검사지 (교사용) 54 부록 4 1차 사전 검사지 (학생용) 58 부록 5 2차 사전사후 검사지 (교사용) 63 부록 6 2차 사전사후 검사지 (학생용) 68 부록 7 설문지 73 부록 8 교수학습 지도안 78 부록 9 차시별 악보 96 부록 10 학습지 102 ABSTRACT 106-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6449398 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title코다이교수법을 적용한 가창수업이 초등학교 2-3학년 학생들의 리듬감과 선율감 향상에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe application and effect of the Kodály teaching method in singing class : improvement in sense of rhythm and melody for 2nd and 3rd grad elementary students.-
dc.format.pagevi, 108 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2017. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE