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플립러닝기반 장애학생 컴퓨터교육의 수업만족도 및 자기주도적 학습태도에 관한 연구

Title
플립러닝기반 장애학생 컴퓨터교육의 수업만족도 및 자기주도적 학습태도에 관한 연구
Other Titles
A Study on Influences of Flipped-Learning on Class Satisfaction and Self-directed Learning Attitude in Computer Education for disabled student
Authors
정상희
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조동섭
Abstract
교육부는 2018년부터 초중등과정에서 정규교과로 정보과학교육을 시행한다고 밝혔다. 이에 소프트웨어정책연구소는 시행의 문제점으로 전문교사 부족, 양질의 교재 부족, 정규 시간 부족, 물적 인프라 부족 등을 꼽았고, 이에 대한 대비책으로 온라인 정보과학교육을 제안하였다. 뿐만 아니라, 정보통신의 발달로 전국민 누구나 온라인 정보화 교육 활용이 쉬워지고 있다. 급속한 정보통신의 발달은 새로운 정보기술에 접근이 용이한 자에게는 발전의 기회가 되겠지만, 그렇지 못한 자에게는 더 뒤떨어지게 하는 장벽이 될 것이다. 본 연구의 궁극적인 목적은 장애학생의 온라인 정보화 교육에 대한 접근성을 높임으로써 장애학생과 비장애학생의 정보 격차를 줄이는 데 있다. 온라인 정보화 교육에 대한 접근성을 높여 자유롭게 활용하기 위해 장애학생에게는 기본적으로 갖추어야 할 몇 가지 사항들이 요구된다. 기본적으로 갖추어야 할 사항들이란 컴퓨터수업에 대한 즐거움, 학습자 스스로 자발적인 의사에 따라 행하는 자기주도적 학습태도, 대인관계에 대한 자신감으로 요약된다. 현재 대부분의 특수학교 컴퓨터과목 수업에서 실시되고 있는 강의식 교수-학습법은 교사가 중심이 되어 지식을 전달하고, 학습자는 본인의 의견을 개진해야 할 필요를 느끼지 못한 채 수동적으로 따라가는 상황이다. 학생이 주체가 되는 학생 중심 교육방식이 절실히 요구된다. 이러한 문제점을 극복하기 위해 본 연구는 컴퓨터교육에 대한 교수-학습법 중에서 플립러닝(Flipped Learning)기반 교육방식을 제시하여, 장애학생들의 수업만족도 및 자기주도적 학습태도에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보았다. 장애학생의 장애 유형 및 특성을 파악한 후, 효과적인 수업 전략을 세워 플립러닝 수업을 실시하였다. 플립러닝 적용 전ㆍ후에, 각각 사전-사후 검사를 실시하여 변화를 분석해 보았다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업만족도 영역의 수업방식, 수업흥미, 학생정서 검사 지표에 대한 긍정적인 응답이 플립러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다. 둘째, 자기주도적 학습태도 영역의 내재적 학습 동기, 자율성, 학습기회에 관한 개방성 검사 지표에 대한 긍정적인 응답이 플립러닝기반 교육방식 적용 전보다 적용 후에 더 높게 나타났다.;The Ministry of Education announced that information science education will be included in the regular subject in elementary and middle school courses. So, the Software Policy Research Institute pointed out lack of professional teachers, shortage of qualified textbooks, shortage of regular hours, lack of physical infrastructure and suggested on-line information science education. In addition, the development of information and communication has made it easier for all citizens to utilize web-based information education. Rapid development of information and communication will be an opportunity for development for those who can access new information technologies, but it will be a barrier or hazard for those who do not. The ultimate purpose of this study is to reduce the digital divide between disabled students and non-disabled students by improving accessibility of online education for students with disabilities. In order to increase the accessibility to online informatization education and to freely utilize it, some basic items for students with disabilities are required. Basically, Some requirements to be satisfied or prepared are pleasure of computer class, voluntary and self-directed learning attitude of students themselves, and self-confidence in interpersonal relationships. Currently, the teaching - learning method that is practiced in most special school computer subject class is passive in that teachers just deliver their knowledge and learners just follow without feeling necessities to propose their opinions. The student-centered education method that is the subject of the student is desperately needed. In order to overcome these problems, this study suggested the Flipped Learning based teaching method among the teaching-learning methods of computer education, and examined how the degree of satisfaction of students with disabilities and self-directed learning attitude affects. Flipped-Learning Class were classified based on types and characteristics of students with disabilities. Before and after the application of Flipped-Learning, pre-post test were to analyze the change. The results of the analysis are as follows. First, the positive response to the instructional method, class interest, and student emotional test index in the class satisfaction area was higher than before the application of the flipped learning. Second, positive responses to the intrinsic learning motivation, autonomy, and openness of the learning opportunities in the self-directed learning attitude domain were higher after application of the Flipped-Learning method than before.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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