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플립러닝 기반 과학관련 사회쟁점 수업이 중학생의 역량 및 인성 함양에 미치는 효과

Title
플립러닝 기반 과학관련 사회쟁점 수업이 중학생의 역량 및 인성 함양에 미치는 효과
Other Titles
Effects of Flipped Learning-based SSI Program on Students' Key Competencies and Characters as Citizens
Authors
박동화
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이현주
Abstract
본 연구에서는 플립러닝 기반 과학기술 관련 사회쟁점(이하 SSI) 수업모형을 설계하여 중학생들에게 적용한 후, 학생들의 과학기술 사회에서 요구하는 시민역량과 글로벌 시민으로서 갖추어야 할 인성과 가치관에 미치는 영향을 탐색하고자 하였다. 플립러닝은 수업 전에 학생에게 수업에 필요한 학습내용이 담긴 영상을 제공하여 기초지식과 개념, 문제인식의 기회를 제공하고, 교실 수업에서는 이를 바탕으로 토의·토론과 같은 학습자 중심의 수업이 역동적으로 일어날 수 있게 하는 전략이다. 본 연구에서는 SSI를 활용한 과학수업에서 토의나 토론과 같은 학생중심 활동을 이끌 때 직면했던 어려움(예: 시간 및 정보의 부족, 토론 진행의 어려움 등)을 플립러닝을 적용하여 보완하고자 하였다. 본 연구에는 중학교 2학년 73명의 학생이 4개월간 총 12차시에 걸쳐 플립러닝을 적용한 SSI 수업에 참여하였다. 이들은 수업 전과 후에 과학기술 사회의 시민역량, 글로벌 시민으로서 갖추어야 할 인성과 가치관을 묻는 검사지에 응답하였다. 또한 수업 후 그룹 면담을 통해 플립러닝이 SSI 수업에 참여하는데 어떠한 교육적 효과가 있었는지에 대한 의견을 수렴하였다. 연구 결과, 플립러닝 기반 SSI 수업에 참여한 학생들의 시민역량과 인성과 가치관의 대부분의 영역에서 유의한 향상이 있었음을 알 수 있었다. 시민 역량의 경우 4개의 영역(협업능력, 정보기술 및 미디어 활용능력, 비판적 사고력과 문제 해결력, 의사소통 능력) 모두에서 사전에 비해 사후에 통계적으로 유의한 향상이 있었다. 마찬가지로 인성과 가치관에선 세 가지 영역(생태학적 세계관, 사회·도덕적 공감, 과학관련 사회쟁점에 대한 책무성) 중 생태학적 세계관을 제외하고 통계적으로 유의한 향상이 있었으며, 생태학적 세계관의 하위 요소인 지속가능한 발전에의 지향에선 유의한 향상을 보였다. 수업 후 실시했던 면담 결과에서도 학생들은 SSI 수업에 플립러닝을 적용한 효과에 대해 긍정적으로 인식한 것으로 드러났다. 학생들은 플립러닝을 통해 수업 전에 SSI 주제를 미리 이해하고 자신의 문제로 받아들여 미리 가치판단을 할 수 있는 기회를 가진 점, 자료탐색을 계속하면서 자료를 선별하는 시야를 얻고 정보를 선별하는 능력의 향상시킬 수 있었던 점, 자료탐색과 의사결정의 시간을 절약함으로써 수업시간을 토론이나 조별로 주어진 SSI 문제 상황을 해결하는 데에 온전하게 활용할 수 있다는 점 등에 대해 긍정적으로 평가하였다. 또한 플립러닝이 SSI와 관련한 다양한 관점에 대해서 이해할 수 있는 기회를 충분하게 가질 수 있도록 도움을 주었다고 응답하였다. 즉, 본 연구에서 제안한 플립러닝 기반 SSI 수업은 SSI 수업에서 나타나는 어려운 점을 보완해주며 더욱 효과적으로 운영할 수 있는 SSI 교육의 방안이 될 수 있겠다.;The purpose of this study was to investigate that how flipped learning-based socioscientific issues (FL-SSI) instruction affects middle school students’ key competencies and characters as citizens. Flipped learning is a reversal of traditional teaching where learners are exposed to new material outside of class through short video clips, and then students dynamically and collaboratively work on more complex tasks through discussion, debates, or other student-centered activities. In this study, therefore, flipped learning approach was adapted to supplement difficulties of SSI teaching (eg., lack of class time to discuss or search information, low participation of students in discussion, etc.). In this study, seventy three 8th grade students participated over the 4 months (12 class periods). Data was collected by two questionnaires to examine students’ key competencies and characters as citizens before and after the instruction. In addition, students voluntarily responded to focus group interviews after the instruction and shared their experiences on FL-SSI instruction. The result indicated that student’ mean scores on the questionnaires (i.e. key competencies and characters as citizens) significantly increased after the instruction in the most of factors. In the areas of key competencies, the students presented statistically significant improvement in all four sub-areas (i.e. collaboration ability, information technology and media utilization ability, critical thinking ability and problem solving ability, and communication skills). For the areas of characters as citizens, the mean scores were improved statistically except for ecological worldview. Interview data supported the quantitative findings. Students perceived that flipped learning approach helped them to understand SSI problem situations, to reflect on their own values related to the issues, to examine relevant information, and to develop their own claims. They responded that this process encouraged them to feel more confident in participating in classroom discussions and debates. This study revealed the potentials of FL-SSI instruction to support students’ learning on SSI.
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