View : 178 Download: 0

누리과정에 삽입된 우정활동이 장애 유아와 또래 간 사회적 상호작용에 미치는 영향

Title
누리과정에 삽입된 우정활동이 장애 유아와 또래 간 사회적 상호작용에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Nuri Curriculum Embedded Friendship Activities on social Interactions Between Preschoolers with Disabilities and Their Peers in Inclusive Preschool
Authors
오연주
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이소현
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of the nuri curriculum embedded friendship on interaction between preschoolers with disabilities and their peers in inclusive preschool. The participants are three of the children with disabilities in the classroom to practice the intervention, and each class's peers. This study used a multiple probe design across subject to examine if a Nuri Curriculum Embedded Friendship Activities in which all students were trained to interact would increase non-adult-directed interactions. The experimental conditions included baseline, intervention and maintenance. During baseline, the researcher observed and recorded the occurrence of social interactions Between Preschoolers with Disabilities and Their Peers in the free play time. Following baseline, the teacher orientation implemented in classroom and then friendship activities was conducted in large group activities. Date were collected using partial interval recording method for 10 minutes in the free play time. Maintenance data were collected 4 weeks later after the withdrawal of the intervention. The result of this study are below. First, Nuri Curriculum Embedded Friendship Activities increased social interactions of all three participants in inclusive preschool Second, the increased social interactions of all three participants were maintained after the withdrawal of intervention. These results of this study show that nuri curriculum embedded friendship activities are effective in enhancing social interactions between preschoolers with disabilities and their peers in inclusive setting. This study provides some discussion and implications for applying and extending the friendship activities intervention in inclusive kindergarten class.;통합교육의 목표는 장애 유아가 또래와 적절한 관계를 형성하고 이러한 관계를 통해 사회적 능력 및 이와 관계된 기술들을 자연스럽게 습득하여 사회화되도록 하는 것이다. 사회적 상호작용이란 생애 전반에 걸쳐 타인과의 관계의 형성 및 지속을 위해 필수적인 기술로써, 장애 유아가 통합된 유아교육⋅보육 환경 속에서 자연스럽게 습득할 필요가 있다. 그러나 장애 유아의 경우 사회적 기술 습득에 있어서 일반유아의 발달과정과는 다른 일탈적 특성을 보인다. 그러므로 장애 유아와 또래의 사회관계 형성과 이를 위한 장애 유아의 사회적 기술 증진을 위해서 사회적 상호작용을 증진시킬 수 있는 중재 활동이 필요하다. 우정활동은 유아들의 서로 간 사회적 상호작용을 촉진하도록 교육과정 활동을 수정하는 전략이다. 통합 환경에서 제공되는 우정활동은 유아에게 사회적 행동을 습득하고 연습할 수 있도록 자연스럽고 반복적 기회를 제공 할 수 있으며, 학급 차원의 중재 활동을 통하여 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용을 촉진하는 지원적인 맥락을 조성할 수 있다. 1980년대부터 진행된 국외 연구를 통해 우정활동 중재의 효과성이 입증되었으며, 국내 연구에서는 보육기관인 어린이집에서 실행된 우정활동 중재가 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용을 증가시키는데 효과적이었다고 보고되었다. 이에 본 연구에서는 유아교육⋅보육기관에서 사용되는 공통의 교육과정인 누리과정의 게임, 노래와 같은 대집단 활동에 우정활동 중재를 실행하는 것이 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용에 미치는 영향을 알아보았다. 누리과정은 유아교육⋅보육기관에서 만3-5세의 ‘모든’ 유아를 대상으로 하는 교육과정이며, 장애 유아의 물리적으로 배치되는 기관에 관계없이 ‘모든’ 유아에게 국가 차원의 양질의 교육과정을 제공할 수 있도록 한다. 이를 위해서 본 연구는 누리과정을 실행하고 있는 보육기관에 소속된 장애 유아 3명을 대상으로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하여 누리과정에 삽입된 우정활동 중재의 효과성을 확인하였다. 중재를 수행하기 이전에 사전 관찰을 통해 학급 분위기와 장애 아동의 기본정보를 수집하였으며, 교사에게 우정활동에 대한 이해 및 실제에 대해 교사 오리엔테이션 및 훈련을 실시하였다. 누리과정에 우정활동을 삽입한 절차는 우정활동 선정, 우정활동 계획, 우정활동 실행, 우정활동 평가 순으로 진행하였다. 우정활동 중재의 구체적인 과정을 살펴보면, 누리과정의 월간계획안의 활동과 사회-정서적 활동 목표를 검토하여 대집단 활동을 선정하였고, 선정된 대집단 활동을 포함하여 주간 계획안과 일일 계획안을 구성하였다. 교사는 우정활동이 삽입하여 활동계획안을 작성하였으며, 활동계획안을 토대로 하루일과 중 대집단 활동시간에 우정활동을 실행하였다. 우정활동의 실행 후, 연구자가 중재 실행에 대한 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용에 대해 평가 하였고, 이를 다음 중재에 반영할 수 있도록 하였다. 중재가 종료된 후 4주후에 기초선과 동일한 조건에서 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용 유지의 효과가 측정되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 누리과정에 삽입한 우정활동 중재에 참여한 세 명의 장애 유아 모두 또래 간 사회적 상호작용이 기초선 기간보다 증가하였다. 둘째, 누리과정에 삽입한 우정활동 중재의 종료된 후 4주 뒤에도 세 명의 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용의 증가가 유지되었다. 이상의 연구 결과들을 종합하면, 유아교육⋅보육기관의 공통으로 사용되는 누리과정에 삽입한 우정활동 중재가 통합 환경에서의 장애 유아와 또래의 사회적 상호작용을 증가시키는데 효과적이었고, 중재가 종료된 이후에도 증가된 사회적 상호작용이 유지되는 것을 알 수 있었다는 점에서 의의를 가진다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE