View : 1026 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이미혜-
dc.contributor.author이선경-
dc.creator이선경-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:33Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138363-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138363en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236239-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 중도 입국 자녀 대상의 한국어 교육을 위해 다문화 예비 학교에서 활용할 수 있는 한국어와 사회 교과의 통합 수업 방안을 다중지능 이론을 활용하여 제안하는 데에 있다. 다중지능 이론은 언어와 논리-수학적 지능만 중시했던 기존의 지능에 대한 좁은 관점에서 벗어나 지능의 다원성을 인식하고, 학생 각자의 개성과 능력, 흥미를 고려하여 개개인의 강점 지능을 개발할 수 있는 다양한 교육 방법 및 평가 방식을 제공함으로써 전인적 교육의 성격을 가진다. 중도 입국 자녀들은 다양한 배경과 특징을 가지고 있고, 이들이 낯선 한국 사회에 온전히 편입하려면 이들의 특성을 고려하여 흥미와 자신감을 가지고 학습 활동에 적극적으로 참여할 수 있도록 다양한 수업을 설계하여 제공하는 것이 필요하다. 특히 중도 입국 자녀들은 예비 학교 과정을 통해 한국어 의사소통 능력이 향상되었지만 교과를 학습하는 데에는 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서 중도 입국 자녀들이 정규 학교에서 겪는 한국어와 교과 학습의 어려움을 해소하기 위한 하나의 방안으로서 이들의 초기 적응 교육 프로그램인 예비 학교에서 활용할 수 있는 한국어와 사회 교과의 통합 수업을 다중지능 이론을 적용하여 수업 모형을 설계하고 다양한 교수·학습 방법을 구성하려는 것이다. 이를 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 다중지능 이론을 활용하여 한국어와 사회 교과를 어떻게 통합할 것인가? 둘째, 예비 학교에서 다중지능을 활용한 한국어와 사회 교과 통합 수업은 어떻게 실행되는가? 연구 목적을 달성하기 위해 통합의 대상으로서 한국어의 내용적인 부분은 한국어의 교수요목 중 기능(function)으로 정하였고, 이때 기능은 사회 교과를 학습할 때 요구되는 비판적, 논리적 사고와 관계된 기능을 의미한다. 사회 교과의 경우 교육과정을 분석하여 교과의 단원, 내용, 활동 등을 고려해 주제를 선정하여 한국어 기능과 내용이 조화를 이루도록 통합을 시도하였다. 한국어와 교과를 통합한 후 이에 따른 다중지능 활동을 선정 및 조직하였고, 이러한 통합 수업이 실제 현장에서 적용될 수 있도록 구체적인 지도안을 작성하여 제시하였다. 이상의 연구 수행을 바탕으로, 본 연구가 갖는 의의는 다음과 같다. 첫째, 중도 입국 자녀들의 한국어 문제와 정규 학교에서의 낮은 교과 학습 능력에 초점을 두고 예비 학교에서 활용할 수 있는 한국어와 사회 교과를 통합한 수업을 제안하였다. 둘째, 중도 입국 자녀들의 특성을 고려하여 이들의 한국어 및 교과 학습 능력과 흥미를 높일 수 있도록 다중지능 이론을 활용하여 다양한 지능 활동을 제안하였다.;The purpose of the study is to suggest multiple intelligences theory-applied class integrating Korean and society subjects that can be conducted in multicultural pre-schools to provide immigrant children with Korean education. Multiple intelligences theory is freed from the previous narrow perspective of intelligence stressing language and logical-mathematical intelligence only but accepts the diversity of intelligence, reflects each individual student’s personality, ability, and interest, and provides various education and evaluation methods to develop each individual’s strong intelligence; therefore, it is characterized by whole-person education. Immigrant children are with different backgrounds and characteristics. To help them to be included in a Korean society strange to them, it is needed to consider their characteristics and design and provide diversified class allowing them to participate in its learning activities aggressively with keen interest and confidence. In fact, immigrant children have enhanced Korean communication skills through pre-school courses, but they face much difficulty in learning subjects. Accordingly, as a way to get rid of the difficulty of learning Korean and subjects immigrant children face in regular schools, this author intends to design a multiple intelligence theory-applied class model integrating Korean and society subjects that can be used in pre-schools providing educational programs helping them adapt to society in the beginning and construct a variety of teaching·learning methods. For this research, this author has formulated following study questions: First, how can multiple intelligences theory be applied to integrate Korean and society subjects? Second, in pre-schools, how does Korean and society subjects-integrated class applying multiple intelligences operate? To attain the goal, in terms of the contents of Korean, as an object to be integrated, function is chosen from the syllabus of Korean, and here, function refers to what is associated with critical or logical thinking demanded in learning the society subject. About the society subject, the curriculum is analyzed, and topics are selected in consideration of the subject’s units, contents, and activities so that they can be integrated in harmony with the functions and contents of Korean. After integrating it with the Korean subject, multiple intelligences activities are selected and organized according to that. To apply the integrated class to the field actually, a detailed teaching plan is devised and presented here. Based on the research, this author provides implications in this study. First, focusing on problems immigrant children have about using Korean and their low subject learning ability exhibited in regular schools, this study suggests a class integrating Korean and society subjects applicable to pre-schools. Second, considering immigrant children’s characteristics, this study suggests various intelligences activities applying multiple intelligences theory so as to enhance their interest and their Korean and subject learning abilities.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 선행 연구 고찰 6 1. 중도 입국 자녀의 현황 및 적응 사례 연구 6 2. 중도 입국 자녀 대상 한국어 교육 연구 10 3. 다중지능 이론을 활용한 교과 통합 연구 14 C. 연구 문제 15 Ⅱ. 이론적 배경 17 A. 중도 입국 자녀의 특성과 한국어 교육 17 1. 중도 입국 자녀의 특성 17 2. 중도 입국 자녀의 한국어 교육 프로그램 20 B. 다중지능 이론과 교과 통합 26 1. 다중지능 이론과 한국어 교육 26 2. 교과 통합의 개념 및 모형 37 Ⅲ. 다중지능 이론을 활용한 한국어와 사회 교과 통합 방법 46 A. 한국어와 사회 교과의 통합 내용 46 1. 한국어의 내용 46 2. 사회과 교육과정 분석 50 3. 한국어와 사회 교과 통합 모형의 예 54 B. 한국어와 사회 교과 통합 과정 55 1. 한국어와 사회 교과 내용의 통합 55 2. 다중지능 활동의 구성 59 Ⅳ. 통합 수업의 실제 64 A. 통합 수업의 모형 64 B. 수업 지도안 65 Ⅴ. 결론 및 제언 70 참고문헌 73 ABSTRACT 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1060439 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title중도 입국 자녀 대상의 한국어와 사회 교과 통합 수업 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle다중지능 이론을 활용하여-
dc.title.translatedA study on class integrating Korean and society subjects for immigrant children applying multiple intelligences theory-
dc.format.pagevi, 80 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 외국어로서의한국어교육전공-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE