View : 1337 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor황규호-
dc.contributor.author서영미-
dc.creator서영미-
dc.date.accessioned2017-08-27T11:08:15Z-
dc.date.available2017-08-27T11:08:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138647-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138647en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236174-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 교과 연계 NIE 수업을 통하여 교사들의 수업 경험을 이해하는 것이다. 본 연구문제 설정은 다음과 같다. 첫째, 교사들의 교과 연계 NIE 수업 시작 동기는 무엇인가? 둘째, 교사들의 교과 연계 NIE 수업의 특징은 무엇인가? 셋째, NIE 수업에 나타난 변화는 무엇인가? 넷째, NIE 수업의 어려움은 무엇인가? 다섯째, NIE 수업의 개선과제는 무엇인가? 연구문제들에 답하기 위하여 NIE 수업을 현장에서 수년간 지속적이고 적극적으로 실천하고 있는 네 명의 교사들을 선정하여 사례연구를 실시하였다. 그들에 대한 심층 면담, 수업 자료, 교사들에 대한 신문기사, 이메일 등을 활용하여 자료를 수집하였으며, 연구문제를 바탕으로 자료를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과 연계 NIE 수업 시작 동기는 교사들의 수업 개선의 노력, 새로운 정보의 활용 의지, 학생의 배움을 중시하는 신념이다. 네 명의 교사들은 수업의 개선을 위하여 자발적 의지로 교과 연계 NIE 수업을 준비하였다. 둘째, 교사들의 교과 연계 NIE 수업의 실천 과정에서 나타난 특징으로는 연간수업 계획에 기초한 지속적인 실행, 학습자의 눈높이에 맞춘 수업, NIE 수업 운영 방식의 다양성이다. 셋째, 교과 연계 NIE 수업 후 나타난 변화는 학생, 교사, 학교 측면으로 구분할 수 있다. 먼저 학생의 변화로는 읽기, 쓰기, 발표력 등이 향상되었으며, 무엇보다 자기주도 학습력이 높아졌다. 교사의 경우, 교사들이 NIE 전문가로 성장하게 되었다는 점이 가장 의미 깊었다. 교사들은 NIE 수업이 학생들의 학습에 주는 긍정적인 효과를 경험하면서 더욱 열심히 NIE 수업을 준비하게 되었으며 이를 통해 NIE에 대한 전문성이 향상되었다. 학교의 변화는 NIE 수업의 효과를 긍정적으로 인정하는 문화가 형성된 것이다. 넷째, 교과 연계 NIE 수업의 어려움으로 교사들은 학교 관계자와 학부모의 NIE 수업에 대한 이해 부족과, 평가의 어려움 및 시간 부족을 들었다. 다섯째, 교과 연계 NIE 수업의 개선과제로는 중간 전달자의 부재 문제의 개선, 경험에 기초한 교사 연수 활성화, 수업과 밀착된 NIE 수업 우수 모델 개발이다. 연구결과의 제언은 다음과 같다. 첫째, 교과와 연계한 NIE 수업의 실천이 더욱 활성화될 필요가 있다. 교과 연계 NIE 수업은 교과서 중심 수업의 단점을 보완할 수 있는 교수·학습 방법이다. 이는 학생의 능동적 수업 참여를 통한 자기 주도적 학습능력 향상과 교사의 수업 전문성을 향상시키는 데 효과적인 방안이 될 수 있다. 둘째, 교사 양성교육 또는 연수교육을 통해 NIE 수업 개발에 대한 교사의 이해를 높일 필요가 있다. 셋째, NIE를 위한 인프라 구축에 관심을 기울여야 한다. 특히 학생들이 활용할 수 있는 신문의 수급은 NIE 활성화를 위한 중요한 여건이다. 따라서 신문사와의 협조 체제 등을 통해 교사와 학생들이 학교 현장에서 신문에 쉽게 접근할 수 있도록 해야 할 것이다. NIE 수업은 학생의 적극적인 참여와 자기 주도 학습력을 키우는 학습 방법일 뿐만 아니라 교사의 수업 전문성을 높여주는 데에도 기여해 왔다. NIE에 대한 이해의 부족, 수업 시간의 부족, 신문수급의 어려움 등 제한요인들이 분명 존재한다. 하지만 이 연구를 통해 확인한 교사들의 다양한 노력 사례들은 앞으로 학교 현장에서 교과 연계 NIE 수업을 활성화하는 데 유익한 시사점을 제공해 준다고 하겠다.;The purpose of this study is understanding teachers' experiences of curriculum based NIE class by analyzing teachers' teaching practices. Accordingly, following research questions were set up. First, what is the motivation for teachers to start curriculum based NIE class? Second, what are the features of the curriculum based NIE class? Third, what are the changes made by curriculum based NIE class? Fourth, what are the difficulties of curriculum based NIE class? Fifth, what are the improvement issues of NIE class? To answer these research questions, four case studies were conducted by selecting four teachers who have been continuously and actively practicing NIE classes on the field for many years. In-depth interviews with four teachers, and class materials, newspaper articles on teachers, and e-mails were used to collect data. Data were analyzed based on research matters. The results of the study are as follows. First, the motivation for starting the curriculum based NIE class can be summarized as the teachers' effort to improve the class, their will to use new information, and their belief that students' learning is important. Four teachers actively prepared curriculum based NIE class with voluntary will to improve the lesson. Second, the characteristics of curriculum based NIE class are as follows. Continuous implementation based on annual lesson plans, lessons tailored to the learner's level of interest, and the variety of ways NIE classes operate. Third, changes after curriculum based NIE class can be divided into each aspect of student, teacher, and school. First, student change was improvement of reading, writing, and presenting ability, and above all, self-directed learning ability were progressed. The most significant teachers' change was that they advanced to be NIE experts. In addition, teachers have become more eager to prepare for NIE class as they experienced the positive effect of NIE class on students' learning, which also has improved NIE expertise. The change of the school was the formation of culture recognizing the effect of NIE class as positive. Fourth, the difficulties of curriculum based NIE class teachers mentioned were the lack of school officials and parents understanding the NIE class, the difficulty of evaluation, and the lack of evaluation time. Fifth, as an improvement issue of the curriculum based NIE class, the following are proposed : the need for improving the matter of the absence of intermediaries, implementing training teachers with experience, developing excellent curriculum based NIE class model. The suggestions of the study are as follows. First, the practice of NIE lessons in conjunction with the curriculum needs to be further stimulated. NIE class can be a teaching and learning method that can complement the disadvantages of the textbook-based class, and it can be an effective way to improve the self-directed learning ability through students' active participation in class and  teachers' professionalism in managing class. Second, it is necessary to enhance the teachers' understanding of the development of NIE class through education or training programs for teachers. Third, there is a need to pay attention to building infrastructures for NIE. In particular, the supply and demand of newspapers that students can utilize are an important condition for the activation of the NIE, so teachers and students should be able to easily access the newspaper through the cooperation with newspapers. NIE class is contributed not only to students' active participation and self-directed learning, but also to enhancing their teachers' professionalism. Although there are still a few limitations such as the lack of understanding about NIE, lack of class time, difficulty of newspaper supply, various examples of teachers' efforts confirmed through this study provide useful implications for activating the NIE class in the school field in the future.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성과 목적 1 B. 연구문제 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. NIE의 의미와 특징 4 1. NIE의 정의 4 2. NIE의 목적 5 3. NIE의 유형과 효과 6 4. 전통 수업과 NIE 수업의 비교 8 5. 교과 연계 NIE 수업의 의미 9 B. NIE에 대한 선행 연구 고찰 10 1. NIE의 실태와 활성화 방안에 대한 연구 11 2. NIE 프로그램 개발에 대한 연구 13 3. NIE의 효과와 영향에 대한 연구 14 4. 교과 연계 NIE에 대한 연구 17 Ⅲ. 연구방법 20 A. 연구 설계 20 B. 연구 참여자 21 C. 자료의 수집 24 D. 자료의 분석 26 Ⅳ. 연구결과 28 A. 교사들의 교과 연계 NIE 수업의 실제 28 1. A교사의 사례 28 2. B교사의 사례 35 3. C교사의 사례 42 4. D교사의 사례 51 5. 종합 논의 58 B. 교과 연계 NIE 수업 경험의 특징 60 1. 교과 연계 NIE 수업의 시작 동기 60 2. 교과 연계 NIE 수업의 특징 63 3. 교과 연계 NIE 수업이 가져온 변화 67 4. 교과 연계 NIE 수업의 어려움 70 5. 교과 연계 NIE 수업의 개선 과제 73 Ⅴ. 요약 및 결론 77 A. 요약 77 B. 논의 및 제언 78 참고문헌 82 부록 85 ABSTRACT 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1133043 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title교사들의 교과 연계 NIE 수업 경험에 대한 사례 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA case study on teacher's experiences of subjects curriculum based NIE class-
dc.format.pageviii, 90 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육과정전공-
dc.date.awarded2017. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE