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교육정책에 관한 프레임 분석

Title
교육정책에 관한 프레임 분석
Other Titles
An analysis on the media for education policy : Focusing on the free school meal
Authors
최기쁨
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
교육은 정치적 수단으로 이용되어서는 안 되며 교육 본연의 목적에 부합하게 이루어져야 한다. 특히 학생을 위한 교육정책의 과정에서는 자주성과 정치적 중립성을 지켜야 한다는 것은 헌법 제31조 제4항에 규정된 원칙이라고 할 수 있다. 무상급식은 교육복지정책에서 가장 중요한 정책의 하나라고 할 수 있고, 특히 학생과 학부모들에게 매우 관심을 받는 정책이기 때문에 정치적인 이슈로 대두되고 있다. 하지만 이러한 관심은 무상급식 정책의 과정에서 긍정적인 측면도 있으나, 정책의 결정 과정이 교육적 논의에서 벗어나 정치적 이슈로 다루어질 수 있다는 문제점도 갖고 있다. 언론을 통해 보도되고 있는 무상급식은 2010년 6·2 지방선거 전후로 논쟁이 시작되었고 2010년 지방선거 이후 보수진영과 진보진영 사이에서 복지에 대한 이념 및 가치관 갈등이 계속되었다. 무상급식의 논쟁은 보편주의, 선별주의에 복지성격에서 재원확보 방안, 수혜대상 선정 등 다양한 담론을 불러 일으켰다. 이러한 논쟁은 정치사회적으로 확대되었고 이데올로기의 대립양상은 정치권에서의 갈등으로 변화하였다. 사회적 갈등으로 인한 구성원들 간의 논쟁은 언론이 해당 정책을 어떠한 틀로 구성하는가에 따라 갈등이 확산되거나 혹은 조정의 양상이 다르게 나타나게 되며 이는 사회적으로 통합을 위한 중요한 과제가 된다. 신문 기사는 정보를 선택적으로 보도함으로써 해당 정책에 특정 성격을 부여하고 공공 정의를 형성하기 때문에 정책이슈는 국민들에게 큰 영향을 미친다. 수용자들은 기사를 통해서만 교육정책의 정보를 인식하고 태도를 형성하게 되기 때문에 언론이 만들어내는 교육정책의 프레임은 중요한 의미를 갖는다. 본 연구는 각 언론사들이 정치적 성향별로 무상급식에 대해 어떠한 프레임을 생성해나가고 있는지 그 프레임 분석을 통해 보수언론과 진보언론 간에 어떤 논조와 프레임을 나타내는지 분석해보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 첫 번째로 무상급식에 대한 보도의 일반적 현황이 어떠한가와 두 번째 무상급식 보도에 나타난 프레임은 어떠한가, 그리고 마지막으로 보수언론과 진보언론별로 어떠한 차이를 보이는가이다. 본 연구에서는 Semetko & Valkenbrug(2000)가 정리한 5가지 프레임 유형인 갈등 프레임, 인간적 흥미 프레임, 도덕성 프레임, 책임 귀인 프레임, 경제적 중요성 프레임을 활용하여 프레임을 분석하였다. 프레임 분석을 위한 언론사 선정과 구분은 선행연구를 통해 분류하였다. 언론의 정치적 성향에 따라 보수언론은 <조선일보>, <중앙일보>, <동아일보>로 구분하였고 진보언론은 <한겨레>, <경향신문>, <한국일보>로 설정하였다. <한겨레>, <경향신문>, <한국일보>는 우리나라언론재단의 뉴스 빅 데이터 분석을 활용하여 무상급식의 기사를 검색하였다. 우리나라언론재단의 기사검색 사이트는 빅 카인즈(www.bigkinds.or.kr)이다. 빅 카인즈에서 검색이 불가능한 <조선일보>, <중앙일보>, <동아일보>는 각 언론사 사이트를 검색하였다. 검색된 총 기사건수는 총 470건으로, 조선일보 53건, <중앙일보> 59건, 동아일보 61건, 한겨레 93건, 경향신문 141건, 한국일보 63건이었다. 전체 수집한 470건의 기사 중에서 중복되거나 적합하지 않은 기사 126건을 제외하고 분석에 활용된 기사건수는 344건이었다. 분석대상기간은 2014년 11월 1일부터 2014년 11월 30일까지이며, 분석대상 기간 설정은 박근혜 대통령이 취임한 2013년 2월 25일부터 2015년 12월 31일까지 빅 카인즈에서 검색되는 모든 언론사를 선택하여 ‘무상급식’으로 검색되는 총 월별 기사건수 중에서 가장 많은 기사가 게재된 기간을 대상으로 설정하였다. 분석 방법은 5개의 프레임 진술문에 코딩한 값을 프레임 유형별로 합산하여 빈도분석과 x²검정을 실시하였다. 본 연구에서 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 무상급식 정책의 보도에 있어서 보수언론과 진보언론은 지배적 논조의 차이를 보였다. 무상급식 정책에 대한 보도는 각 언론사의 정치적 성향별로 논조가 다르게 나타났으며 무상급식 정책에 대해서 이념, 지향점 등의 논쟁과 갈등이 있었다. 또한, 보수언론의 경우 긍정적 논조의 기사건수가 적게 나타났다는 특징이 보였지만 진보언론의 경우 중립적, 부정적 논조의 기사가 적게 나타났다. 둘째, 진보언론에서의 보도는 갈등 프레임과 인간적 흥미 프레임, 도덕성 프레임이 지배적인 것으로 나타났다. 진보언론은 무상급식 정책을 보도할 때 정당-학부모-학교-정부사이에 의견의 불일치가 존재한다는 사실을 언급하고 있었으며 수용자들의 감정을 유발하는 형용사를 사용하여 동정심, 분노, 공감 등을 형성하고자 하였다. 정책 관련 이해관계자들의 개인묘사를 함으로써 인간적 측면을 강조한 것으로 나타났다. 진보언론은 교육주체의 도덕성을 강조하면서 그에 대한 구체적인 행동처방을 제공하였다. 무상급식 정책에 있어 선정적으로 수용자들의 관심을 끌고자 하였으며 각색하여 보도하고 있었다. 셋째, 보수언론에서의 보도는 지배적인 프레임이 나타나지 않았다. 진보언론이 갈등 프레임과 인간적 흥미 프레임, 도덕성 프레임을 지배적으로 사용하여 보도한 것에 비해 보수언론에서는 지배적인 프레임이 나타나지 않았으며 책임 귀인 프레임과 경제적 중요성 프레임의 진술문에서 유의미한 차이를 보였다. 보수언론은 무상급식 정책에 있어 긴급한 조치가 필요하며 정책 문제와 이슈에 대한 해결방안을 제시하였고 정책을 추구했을 때 혹은 추구하지 않았을 때 발생할 경제적 결과에 대해 언급하고 있었다. 연구 결과를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육부와 교육청은 학교교육의 구성원인 교사, 학생, 학부모에게 무상급식과 관련된 정보를 좀 더 정확하게 제공할 필요가 있다. 둘째, 교육부와 교육청은 교사, 학생, 학부모 등 학교교육의 구성원들로부터 무상급식 정책에 대한 의견을 직접 수렴할 필요가 있다. 셋째, 무상급식 정책에 관련된 갈등을 최소화하기 위하여 절차적 정당성을 확보하고 구성원의 참여가 확대되는 정책 거버넌스를 구축해야 한다. 넷째, 정부와 정당, 교육부 등은 무상급식 정책의 실효성을 높이기 위한 진정성 있는 노력이 필요하다. 본 연구의 제한점은 다음과 같다. 첫째, 6개의 언론사를 대상으로 표집 하였으나 분석기간이 짧고 기사의 건수가 적은 문제점이 있어 두 진영 간의 차이와 변화를 밝히는 것에 어려움이 있었다. 둘째, 프레임 분석에 있어 진술문에 따른 기사해석에 있어서 연구자의 주관이 결과에 영향을 미쳤다는 한계점이 있다. 이러한 제한점을 보완하여 좀 더 많은 기사와 다양한 견해를 가지고 분석한다면 무상급식에 따른 언론사의 프레임 차이를 명확히 비교할 수 있을 것이다.;Education should never use for political conduct or means. When Education promotes something, it must have national purpose and be for helping students, not achieving means. Education must remain politically neutral and not be used by political groups. Economic groups, political groups, national groups or social groups must observe the autonomy of education. The free school meal is the main issue of education welfare policy. All this attention is proper, however the big problem is that discussion about this important issue is mainly made by politicians not educational experts. It is possible to ruin or to change the original purpose. According to the media, the dispute of the free school meal started at the pledge of local elections, 2nd Jun, 2010. Since the local election, 2010, the conservative camp and the progressive have continued confrontation about ideology and value of welfare. That argument caused diverse discussion such as universalism, selectivism, financial resources securing plan in welfare character and beneficiary selection etc. The debate expanded to social and political implications and the aspect of ideological opposition came into conflict with the political community. The dispute of members due to social strife appears differently depending on what the media says the corres­ pondence policy is made up of. This should become an important task for social integration. News articles choose small information and report it, then should give specific character to a policy and make a public justice, thereby a policy issue has great effect on people. As recipients realize educational policy and make their opinion through only the article, an analysis of educational policy is necessary. This study analyzed that every press forms which frames of the free school meal issue by political tendency. Also, by the frame analysis, one can show how different conservative press and progressive press react to the tone of the article. The research problems of this study are the same as below. Frist, What is the general situation of the report about the free school meal? Second, Which frame appeared in the article of the free school meal? Third, What is the difference between conservative press and progressive press? This study used 5 frame formats of Semetko & Valkenbrug and is analyzed using conflict frames; human interest frame, moral frame, responsibility attribution frame and economical importance frame. To analyze a frame, a selection and division of press is set by their politics based on preceding research: conservative press and progressive press . The articles about the free school meal issue of were searched at Korea Press Foundation website (www.bigkinds.or.kr) used big data analysis. The articles of were searched at each press website because they could not be searched at Bigkinds. The total number of articles is 470: Jo-Sun Ilbo 53, Jung-ang Ilbo 59, Dong-A Ilbo 61. Hankyoreh 93, Kyoung-Hyang Sinmoon 141,Han-Kook Ilbo 63. The number of deleted articles after excepting overlap is 126 and the number of used articles for analysis is 344 among the total number 470. The analysis object period is from 1st November 2014 to 30th November 2014. To set the analysis object period, all press was selected at Bigkinds from 25th February 2013, the inauguration day, to 31st December 2015. Then the most reported period is set among the number of monthly articles searched with ‘the free school meal’. The analysis method is same as below. The analysis method sum the values ​​coding in the five frame statements and utilized to frequency analysis and x² test. An analysis result of this study indicates some main contents as follows. Frist, conservative press and progressive press have the predominant different tones regarding the free school meal issue. They have an argument and conflict on their ideology or aim of the issue due to different politics. Conservative press shows that the positive tone of the paper is less however progressive press indicates that the neutral or negative tone of the paper is less. Second, Human interest frame and moral frame are predominant in the articles of progressive press. When it reports the free school meal issue, it tries forming the reader’s sympathy or anger using with emotive adjectives. Also, it emphasizes humanistic side of stakeholder related on the policy with personal description. Progressive press uses moral frame as predominant frame in the free school meal issue. It emphasizes the moral of a subject of education, points out moral side and provides a definite action plans. It reports the free school meal policy sensationally to attract people. Third, conservative press does not show any predominant frame. Conservative press does not indicate predominant frame in comparison with progressive press report human interest frame and moral frame dominantly. In responsibility attribution frame statement, it is showed significant differences. Conservative press says that the free school meal policy requires urgent action and provides solution about policy problem and issue. The conclusion based on the result of the study is as follow. First, the Ministry of Education and Education Office need to accurately provide information about the free school meal issue to the members; teachers, students, school parent of school education. Second, the Ministry of Education and Education Office need to accept opinion of the members; teachers, students, school parent of school education about the free school meal issue. Third, to minimize the conflict about the free school meal policy is to secure procedural justification and establish policy governance to expand the participant of members. Fourth, the Ministry of Education and the Office of Education should establish an advanced policy culture. The limitation of this study is as follow. First, although sampling target is six presses, it is not easy to compare difference and change of two groups due to the lack of articles for short analysis period. Second, when an education policy was analyzed by frame theory, It has limitation of frame analysis because of not being journalism major. Third, in the frame analysis, researcher’s subjective view affected the test result during interpreting article of statement. It is necessary to continue a follow-up study after supplementing the limitation and then it will be helpful to know a definite difference of frame each presses regarding the free school meal issue.
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