View : 166 Download: 0

유치원 교사의 아동권리 실행수준

Title
유치원 교사의 아동권리 실행수준
Other Titles
A Study on Kindergarten Teachers' Level of Respect for Children's Rights
Authors
신상화
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 유아교육기관 중 유치원에 근무하는 교사를 대상으로 아동권리가 어떠한 수준으로 실행되고 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 유치원에서 이루어지고 있는 아동권리 존중 실태를 파악함에 따라, 이후에 아동권리를 실행하는 데에 도움을 줄 수 있는 교사교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사의 아동권리 실행수준의 전반적인 경향은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 아동권리 실행수준은 교사의 개인변인(교사연령, 학력, 경력) 및 기관변인(기관유형, 담당학급 연령)에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울특별시와 경기도 소재의 공립 및 사립 유치원에 재직 중인 교사 291명을 대상으로 실시한 설문지를 통한 조사연구이다. 유치원 교사의 아동권리 실행수준을 살펴보기 위한 문항은 초등학교 교사를 대상으로 아동권리 실행수준을 연구한 김세진(2003), 성정숙(1999)의 연구와 어린이집 교사를 대상으로 영유아권리존중 실행수준을 연구한 김진숙(2009)의 연구를 참고하여, 본 연구자가 유엔아동권리협약의 4가지 기본권(생존권, 보호권, 발달권, 참여권)에 따라 수정․보완하여 사용하였다. 수집된 자료 분석을 위해서는 평균과 표준편차, 빈도와 백분율을 산출하였고, t검증과 F검증을 실시하였다. F검증을 실시한 후 유의한 차이가 있는 경우에는 Scheffé 사후검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 아동권리 실행수준은 Likert식 5점 평정척도에서 평균 4.03으로 나타나 대체적으로 높은 수준으로 나타났다. 아동권리의 하위 영역(생존권, 보호권, 발달권, 참여권)별 유치원 교사의 아동권리 실행수준을 살펴본 결과, 생존권에 관한 실행수준이 가장 높게 나타난 반면, 발달권에 관한 실행수준이 가장 낮게 나타났다. 둘째, 교사의 개인변인에 따른 아동권리 실행수준을 살펴본 결과, 교사의 연령, 학력, 경력이 높은 교사집단에서 아동권리 실행수준이 평균이 대체적으로 높게 나타났다. 교사의 기관변인에 따른 아동권리 실행수준을 살펴본 결과, 공립유치원에 근무하고 있는 교사가 사립유치원에 근무하는 교사보다 아동권리 실행수준이 높았다. 또한 낮은 연령을 담당하는 교사의 아동권리 실행수준이 높은 연령을 담당하는 교사보다 낮은 것으로 나타났다. 이에 따른 본 연구의 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가장 낮은 수준으로 나타난 발달권을 높은 수준으로 향상시키기 위해서는 교사의 개별적인 노력 뿐 아니라 교사 재교육이나 직무교육 등을 통한 국가 차원의 체계적인 교사교육 시행이 필요할 것이다. 둘째, 교사 변인에 따라 낮은 실행수준을 보이는 교사 집단의 아동권리 실행수준을 높이기 위한 교사교육 프로그램 개발, 맞춤형 멘토링 및 장학지도 등의 구체적인 방안을 모색할 필요가 있다. 본 연구는 아동의 권리에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는 사회적 분위기 속에서 실제로 유치원 교육현장에서 교사에 의해 아동권리가 얼마나 실행되고 있다고 생각하는지에 대한 교사의 인식을 조사하였다는데 의의가 있다. 유아교육현장이 보다 아동권리가 존중되는 장이 되는데 본 연구결과가 보탬이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study was to investigate the level of children's rights being respected by the teachers working at the kindergartens among the early childhood education institutions. To achieve this objective, the study examined the status of the respect for children's rights in kindergarten, and, through this, aimed to provide basic data for developing teacher education programs that can be helpful for increasing respect for children's rights in such education institutions. The research questions set for this purpose are as follows. 1. What is the overall trend of the kindergarten teacher's level of respect for children's rights? 2. Does the level of kindergarten teachers' respect for children's rights vary depending on the teachers' personal variables(ages, levels of education, and teaching experience) and the institutional variables(types of the institutions and ages of the children in the care of the teachers)? This study is based on a questionnaire survey of 291 teachers in public and private kindergartens located in Seoul and Gyeonggi-do Province. In order to construct the survey items to examine the level of kindergarten teachers' respect for children's rights, this study revised and supplemented Kim(2003) and Sung(1999), which studied the level of elementary school teachers' respect for children's rights, and Kim(2009), which studied the level of daycare center teachers' respect for those of infants and toddlers in reference to the 4 basic rights of the UN Convention on the Rights of the Child (right to survival, rights to being protected, right to development, and right to participation). For the analysis of collected data, mean, standard deviation, frequency and percentage were calculated; and t-test and F-test were conducted. Scheffé post-test was performed in the case F-test found a significant difference. The results of the study based on the research questions are summarized as follows. First, the level of kindergarten teachers' respect for children's rights was shown to be high in general with an averaged 4.03 on the Likert-type 5-point scale. As a result of examining the level of kindergarten teachers' respect for children's rights according to the sub-domains of children's rights (right to survival, rights to being protected, right to development, and right to participation), it was found that the level of respect for the right to survival was the highest, while the level of respect for the right to development was the lowest. Second, as a result of examining the level of respect for children's rights according to teachers' personal variables, it was found that the average level of respect for children's rights was generally higher in the group of teachers with higher levels of age, education and, work experience. As a result of examining the level of respect for children's rights according to the teachers' institutional variables, it was found that teachers in public kindergartens had a higher level of respect for children's rights than those in private kindergartens. In addition, it was found that the teachers dealing with the children with younger ages had a higher level of respect for children's rights than those with the children with older ages. The implications of this study regarding this are as follows: first, in order to improve the level of respect for the right to development which was found to be the lowest among the 4 rights, there is the need for an implementation of a systematic teacher education at the national level through teacher re-education or job education, as well as for teacher's individual efforts. Second, in order to increase the low level of respect for children's rights due to the teachers' variables, it is necessary to seek concrete measures such as the development of teacher education programs, customization of mentoring, and guidance of scholarship. This study is meaningful in that it investigated the teachers' perception about how much children's rights were respected in the kindergartens in the current social atmosphere in which social interest in children's rights is growing. It is hoped that the results of this study will contribute to making children's rights more respected in the field of the children's education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE