View : 107 Download: 0

만5세 유아의 책읽기에 대한 인식

Title
만5세 유아의 책읽기에 대한 인식
Other Titles
5-year-old children's perceptions of reading books
Authors
김정숙
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구의 목적은 만5세 유아가 책읽기 경험과 환경을 어떻게 인식하고 있는지 알아보는 것으로 유아의 관점에서 책읽기에 대해 이해하고자 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아는 책읽기를 어떻게 인식하는가? 1-1. 유아는 책읽기 경험을 어떻게 인식하는가? 1-2. 유아는 책읽기 환경을 어떻게 인식하는가? 본 연구는 경기도 수원과 용인에 위치한 국공립 유치원 10개에 재원하고 있는 만5세 유아 206명을 대상으로 하였다. 책읽기 경험과 환경을 어떻게 인식하고 있는지 알아보기 위해 그림 그리기와 면담을 실시하였다. 수집된 자료의 분석은 유아 개인별 자료 정리, 내용 분석 후 1차 범주화, 자료를 토대로 범주 확인, 의미 해석 및 2차 범주화, 범주에 따른 사례 추출 단계를 거쳐 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 유아는 책읽기 경험을 다음과 같이 인식하고 있었다. 첫째, 유아는 책읽기를 좋아하며 재미있다고 하였으며 책 이라는 매체 자체와 책에 나오는 그림, 좋아하는 주인공들을 통해 긍정적 정서를 느끼고 있었다. 둘째, 유아는 함께 읽는 대상에게 친밀감을 느끼며 가족과의 따뜻했던 책읽기 경험을 통해 책읽기를 관계 안에서 함께 하는 것으로 인식하고 있었다. 셋째, 책읽기를 현실과 다른 세상으로 들어가는 것으로 인식하며 책 속의 새로운 세상에서 유아가 하고 싶은 것들을 자유롭게 상상하고 현실에서 경험하기 힘든 다양한 간접경험을 체험하기도 했다. 넷째, 유아는 책을 읽으며 조용하고 편안한 정서를 느끼고 잠들기 전, 혹은 기다리거나 심심할 때 하는 활동으로 인식하고 있었다. 다섯째, 유아는 책읽기를 지식이나 정보를 찾고 글자를 배워나가는 과정으로 인식하고 있었다. 여섯째, 책읽기를 통해 유아는 똑똑해지며 자신의 꿈을 이룰 수 있다고 인식하고 있었다. 또한 유아는 책읽기 환경을 다음과 같이 인식하고 있었다. 첫째, 유아는 가정이나 도서관에 읽을 수 있는 책이 많이 있으며 유아의 흥미와 선택에 따라 재미있는 책과 재미없는 책을 구별하기도 하였다. 또한 종이책 뿐 아니라 전자매체를 통해 읽는 전자책도 물리적 환경으로 포함시켜 인식하고 있었다. 둘째, 유아와 함께 책을 읽는 대상은 엄마, 아빠, 형제, 또래였으며 유아는 이러한 대상이 읽어주는 것을 듣거나 유아가 읽어주기도 하며 함께 읽는 것을 긍정적으로 인식하였다. 그러나 부모가 읽으라는 강요와 제공하는 보상을 얻기 위해 책을 읽는다고도 하였다. 본 연구를 통해 유아에게 책읽기는 단순한 읽기 활동이 아닌 재미있고 즐거움을 주며 좋아하는 등장인물을 만나고 상상의 세계로 들어가는 등 다양한 의미를 갖고 있음을 알 수 있었다. 책을 읽는 주체인 유아가 인식하는 다양한 책읽기 경험과 환경을 이해함으로써 유아가 즐거움을 느끼는 요소를 파악하고 이를 책읽기 활동시 반영한다면 능동적이고 자발적인 책읽기를 격려할 수 있을 것이다. 또한 유아는 관계 안에서 함께 읽는 것을 의미 있게 기억하며 즐기는 반면 부모는 보상과 강요를 통해 유아 혼자서 책을 읽도록 하고 있었다. 유아에게 의미 있는 책읽기 활동을 실시하기 위해서는 특정한 목적을 이루기 위해 책읽기를 강요하기보다 유아가 책읽기를 통해 친밀한 관계적 정서를 경험하며 다양한 상호작용을 나누는 것이 필요하다. 이를 위해 가정에서는 부모나 형제와 함께 책을 읽고 대화를 나누는 시간을 갖게 하고 유치원에서도 또래 간 함께 책을 읽는 다양한 방법을 적용해보아야 할 것이다.;The purpose of this study is to find out how 5-year-old children perceive their reading experience and environment. The research questions posed in order to understand reading books from the young childrens' point of view are as follows: 1. How do young children perceive reading books? 1-1. How do young children perceive their reading experience? 1-2. How do young children perceive their reading environment? The present study was conducted on 206 children aged 5 years in 10 kindergarten located in Suwon and Yongin, Gyeonggi Province. Picture drawing and interviews were used to find out how the young children perceived their reading experience and environment. The analysis of collected data proceeded through these steps: sorting individual young children' data, content analysis followed by first-stage categorization, category confirmation on the basis of the data, meaning interpretation and second-stage categorization, and cases according to the categories. The findings of this study may be summarized as follows. To begin with, young children perceived their book reading experience in the following ways. First, young children said they like reading and find it enjoyable. They felt positive emotions through the book medium itself, the pictures in books, and their favorite characters. Second, young children felt close to those who read books together with them, and as a result of the warm connections they shared with their own families while reading books and perceived reading as a relationship-based joint activity. Third, young children perceived reading as immersion in a new world different from the real one, where they could freely imagine doing whatever they wish, and indirectly experience a variety of things that they can hardly afford to experience in real life. Fourth, young children felt calm and comfortable when reading books, and perceived it as something they did before sleep, or while waiting or when bored. Fifth, they perceived reading as a process of acquiring knowledge, finding information, and learning the letters of the alphabet. Sixth, young children believed that they could become smarter through reading and realize their dreams. Further, young children perceived their book reading environment in the following ways. First, young children had lots of books they could read at home or in the library, and they even distinguished between books they found enjoyable and unenjoyable according to their interests and choices. Moreover, they included not only paper books but also e-books accessible on electronic devices in their perceptions of the physical reading environment. Second, young children had their mothers, fathers or peers as partners in their joint reading activity, and they had positive perceptions of reading together with their partners, either by listening to their partners reading to them or by reading to their partners themselves. Nonetheless, they said that they sometimes read books because their parents demanded it or rewarded them for doing so. Through this study, it was found that reading books was not simply a reading activity, but meant various things for young children, such as being fun and enjoyable, getting to meet their favorite characters, and immersing themselves in imaginary worlds. By understanding the diversity of reading experience and environment as perceived by young children who are themselves subjects of reading, and thus figuring out the factors that give them enjoyment and incorporating these in their reading activities, it will be possible to encourage them to engage in active and voluntary reading. Moreover, young children find reading as a relationship-based joint activity enjoyable and remember it as meaningful, whereas parents tend to use force and reward to get their children to read alone by themselves. In order to implement meaningful reading activities for young children, it is necessary for them to experience intimate relational feelings and share diverse interactions, instead of being forced to read for the sake of achieving specific goals. Thus young children should be encouraged to read and talk about books together with their parents and siblings at home, and various ways of reading books together among peers should be tried out in young children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE