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지역사회연계 과학이슈 교육프로그램이 중학생들의 이슈에 대한 이해와 시민으로서의 인성 함양에 미치는 효과

Title
지역사회연계 과학이슈 교육프로그램이 중학생들의 이슈에 대한 이해와 시민으로서의 인성 함양에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Community-Based Socioscientific Issues Programs on Promoting Students' Understanding of Community Issues and Character and Values as Citizens
Authors
김가형
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이현주
Abstract
The purpose of the study was to design community-based socioscientific issues (SSI-COMM) programs and to examine the effects of the programs to enhance students’ understanding of local community science-related issues and to cultivate character and values as citizens. The research questions included 1) to what extent SSI-COMM programs contributed to enhance students’ understanding of the community issues and to cultivate character and values as citizens, and 2) how major stakeholder implementing the programs (i.e. science teachers, external science educators, local experts, etc.) perceived the effects of programs. SSI-COMM programs were developed on the issues of abandoned pets, fine dust, and recycling that students often encountered in their local community. Each program, lasting over 16 class periods in free semester, included in-school and out of school activities in order to promote their interest and participation in community. A total of 267 middle school students (151 males and 116 females) from 7 middle schools (14 classes) in Seoul participated in the study. The participating students responded to the questionnaires, before and after the program, to investigate their understanding of community-related science issues and character and values as citizens. Individual interviews with selected students were conducted to explore their experiences of the programs in depth. Besides, four teachers, four external science educators, and six local experts joined the interviews to explain their experience of participating in the programs and educational effects of the programs. As a result, the SSI-COMM programs showed statistically significant effects on promoting students’ understanding of the community issues and character and values as citizens. In particular, the mean score of “willingness to act”, under the “socioscientific accountability” dimension, significantly increased after the program. School teachers, external science educators, and local experts also positively evaluated the educational effects of SSI-COMM. All the stakeholder mentioned that they became more interested in local socioscientific issues and strongly perceived the need for the implementation of such programs linked to their own community. The science teachers appreciated the opportunities to identify students’ potential through SSI-COMM. The external educators observed that out-of-school activities contributed to enhancing students’ self-confidence and fulfillment in learning. Finally, the local experts obtained a sense of belonging to their community and was very satisfied with their contribution. The SSI-COMM programs are expected to be one of the educational models to encourage the participation of students and stakeholder in facilitating educational activities in relation to the community.;본 연구의 목적은 지역사회연계 과학이슈 프로그램(SSI-COMM)을 개발하고 이를 학교 현장에 적용하여, 중학생들이 자신이 속한 지역사회가 당면한 과학이슈에 대해 이해하고 시민으로서의 인성과 가치관을 함양할 수 있도록 하는 데 있다. 이에, 연구 문제는 (1) SSI-COMM이 중학생들의 지역사회 과학이슈에 대한 이해와 시민으로서 인성과 가치관 함양에 어떠한 교육적 효과를 미치는가?, (2) SSI-COMM과 관련된 운영 주체들(학교 교사, 외부 강사, 지역 전문가)은 프로그램의 운영과 교육적 효과에 대해 어떻게 인식하는가? 로 요약될 수 있다. 본 연구에서는 학교와 지역사회를 연계할 수 있는 과학이슈로 유기동물, 미세먼지, 재활용 이슈를 선정하여 교육 프로그램을 개발하였다. 각 주제에 대한 프로그램은 중학교 1학년 자유학기제에서 총 16차시에 걸쳐 진행되었다. 교육 프로그램은 학생들의 지역사회 문제에 대한 관심과 참여를 높이기 위해 학교 내 수업과 지역사회 참여 학습으로 구성하였다. 본 연구에는 서울시 중학교 7개교, 14학급에서 총 267명(남: 151명, 여: 116명)의 중학생이 참여하였다. 참여 학생들은 프로그램 전후에 지역사회연계 과학이슈에 대한 이해와 시민으로서 인성과 가치관을 묻는 검사지에 응답하였다. 또한 프로그램의 교육적 효과를 심층적으로 탐색하기 위해 일부 학생들을 선정하여 면담을 실시하였다. 이외에도 학교 교사 4명, 외부 강사 4명, 지역 전문가 6명의 총 14명의 면담을 통해 본 프로그램의 운영과 효과에 대한 인식을 조사하였다. 연구 결과, SSI-COMM은 이슈별로 정도의 차이는 있었으나 전반적으로 중학생들의 각 과학이슈에 대한 이해를 높이고, 시민으로서의 인성과 가치관을 함양시키는 데 통계적으로 유의미한 효과를 나타냈다. 특히, 인성과 가치관 중 ‘과학관련 사회쟁점에 대한 책무성’의 하위 영역인 ‘실천의지’에서 모두 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 또한 SSI-COMM의 운영 및 교육적 효과에 대해 학교 교사, 외부 강사, 지역 전문가들은 매우 긍정적으로 평가하였다. 참여 주체 모두 과학이슈에 대한 스스로의 관심과 이해도가 향상되었다고 응답하였으며, 지역사회와 연계된 프로그램의 필요성을 인식하게 되었다고 응답하였다. 교사들은 SSI-COMM를 통해 학생들의 잠재력을 확인할 수 있었다고 응답하였으며, 외부 강사들은 SSI-COMM을 통한 학교 밖 활동이 학생들에게 학습에의 자신감과 성취감을 경험할 수 있는 기회를 제공하였다고 응답하였다. 마지막으로 지역 전문가들은 SSI-COMM의 참여를 통해 지역에 대한 소속감을 갖게 되었고, 본인의 교육적 기여에 대해 고민해 볼 수 있는 좋은 기회였다고 인식하였다. 본 연구에서 개발한 SSI-COMM은 학습의 장을 학교 밖으로 확장시키면서 학생들의 실천과 참여를 강조하는 하나의 교육적 모델로 제시될 수 있을 것으로 기대된다.
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일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Ph.D
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