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정신적 연습과 신체적 연습의 병행이 피아노 초견ㆍ음악적 표현ㆍ암보에 미치는 효과

Title
정신적 연습과 신체적 연습의 병행이 피아노 초견ㆍ음악적 표현ㆍ암보에 미치는 효과
Other Titles
The effect of combining of mental practice and physical practice on piano sight-reading, musical expression, and memorization
Authors
강희진
Issue Date
2017
Department/Major
공연예술대학원 피아노교수학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
박부경
Abstract
In the history of piano pedagogy, with enhanced mental elements, combining mental practice and physical practice has been presented and developed as an ideal and effective methodology in piano learning and teaching. However, Korean piano learners and teachers, though already applying mental practice to their own piano learning and teaching, are not entirely aware of its existence and proper definitions, as well as fall short of sufficient application and practical use. The purpose of this study is to help piano teachers to figure out effective and ideal practice methods by measuring the status, method, and outcome of combining practical and physical practice, and to apply those methods to their own piano practice and instruction. This study has examined the effectiveness of metal practice by comparing and verifying experiments on piano sight-reading, musical expression, and memorization, which were conducted through either physical practice only or the combination of mental and physical practice. The subjects included five piano teachers and the study consisted of 4 sessions at three-or-four-day intervals. Amongst the four sessions, the first contained the interview of the background on their mental practice, and the second the measurement of their sight-reading capacities, the third of their musical expression ones, the fourth of their memorization ones respectively. During the second, third, and fourth sessions, the instruction on how to do and apply mental practice was done on the subjects, and afterwards the interviews on their personal opinions and progress of their mental practice were conducted and recorded. As research tools, Op. 12 No. 2 from Lyric Pieces by Grieg (1843-1907) was chosen, extracted, and used for physical practice only and Op. 38 No. 7 for the combination of mental and physical practice during the second, third, and fourth sessions. In addition, in order to give the study validity, I interviewed three pundits on piano performance, piano pedagogy, and music education respectively, asking for their advise. According to the outcome of the study, the subjects were getting more and more skilled at mental practice as a variety of mental practice methods were presented and the instruction was intensified. They, also, displayed better results of precise sight-reading, deep musical expression, and accurate memorization with rich musical expression through mental and physical practice than through physical practice only in each session. Finally, I hereby expect that piano learners and teachers will be able to find it more effective to combine both mental practice and physical practice, and by applying and using this method, result in optimum piano performance.;피아노 교수법 역사에서 정신적 요소를 강화하여 정신적 연습과 신체적 연습의 병행을 하는 것은 피아노 학습과 지도에 이상적이고 효율적인 방안으로 제시되고, 발전되어 왔다. 그러나 국내 피아노 학습자들과 교사들은 정신적 연습을 자신의 피아노 학습과 교육에 적용하고 있음에도 이에 대한 인식과 개념정리가 부족할 뿐만 아니라, 충분한 적용과 활용도 미진하다. 본 연구의 목적은 피아노 교사들의 정신적 연습과 신체적 연습 병행의 상태, 방법, 결과 측정을 통해 그들이 효과적이고 이상적인 연습방안을 발견하고, 이를 실제 자신의 피아노 연습과 교육 현장에 적용 및 활용할 수 있도록 도움을 주는 것이다. 본 연구는 신체적 연습만 했을 때와 정신적 연습과 신체연습을 병행했을 때의 피아노 초견ㆍ음악적 표현ㆍ암보 3영역에서의 실험을 비교, 검증하여 정신적 연습의 효과를 살펴보았다. 연구 대상으로 피아노 교사 5명이 선정되었고, 연구는 각각 총 4회씩 3~4일의 간격을 두고 만나 진행되었다. 4회의 측정 중, 1회차는 연구 대상자들의 정신적 연습에 대한 배경을 인터뷰하였고, 2회차는 초견 능력 측정, 3회차는 음악적 표현능력 측정, 4회차는 암보능력 측정의 실험 연구로 진행하였다. 2, 3, 4회차의 연구에서 각각의 능력을 측정하기 전 정신적 연습 방법 및 활용에 대해 교육을 실행하였고, 실험 후에는 연구대상자들과의 인터뷰를 실시하여 실험측정 시 정신적 연습 진행 상황과 의견을 수집하였다. 연구 도구로 그리그(Grieg, 1843-1907)의 서정 소곡집(Lyric Pieces)에서 Op. 12 No. 2를 신체적 연습곡으로 Op. 38 No. 7을 정신적 연습과 신체적 연습 병행 곡으로 선정하여 각각 발췌하였으며, 2, 3, 4회차에 동일하게 사용하였다. 또한 연구의 설계 과정에 대한 타당성 평가를 위해서 피아노 연주와 피아노 교수학 및 음악교육 전문가 3인의 인터뷰를 실시하고 연구 설계에 대한 조언을 얻었다. 연구의 결과에 따르면, 연구 대상자들에게 정신적 연습의 방법이 다양하게 제시되고 이에 대한 교육이 강화되면서 연구 대상자들의 정신적 연습 숙련도는 높아졌다. 또한 이들은 정신적 연습을 통해 각 실험에서 신체적 연습만 했을 때보다 정확한 초견, 깊이 있는 음악적 표현, 음악적 표현이 심화된 정확한 암보 연주의 결과를 보여주었다. 본 연구를 통해 피아노 교사 및 학습자들이 정신적 연습과 신체적 연습의 병행이 효율적인 연습 방안임을 인지하여 실제로 교육 현장에 적용 및 활용하고, 이를 통해 최상의 연주를 할 수 있기를 기대한다.
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공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
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