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학문 목적 한국어 학습자의 읽기 전략 지도 및 사용에 관한 연구

Title
학문 목적 한국어 학습자의 읽기 전략 지도 및 사용에 관한 연구
Other Titles
A study on Teaching and the Use of Reading Strategies for Korean Language Learners for Academic Purposes
Authors
전진숙
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 학문 목적 한국어 읽기 교재에 제시된 읽기 전략의 형태 및 전략 제시 방안을 살펴보고, 실제 학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 과정에서 학습자들이 사용하는 읽기 전략의 양상을 파악하는 데 그 목적이 있다. 이를 밝히기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 전략들은 실제 어떻게 지도되고 있는가? 둘째, 학문 목적 한국어 학습자의 실제 읽기 전략 사용 양상은 어떠한가? 연구의 목적을 달성하기 위하여 이 연구에서는 먼저 학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 전용 교재 5종을 선정하였고, 이들 교재에 나타난 ‘예측하기, 훑어 읽기, 찾아 읽기, 메모하기, 표시하기’의 읽기 전략들의 제시 형태를 살펴보았다. 이와 더불어 국내 체류 중인 학문 목적 한국어 학습자 64명을 대상으로 설문 조사를 실시하여, 이들의 읽기 전략 사용에 대한 인식과 읽기 전략의 실제 사용 양상을 살펴보았다. 본 연구에서 설정한 연구문제에 대한 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 교재 분석을 통해 이들 교재 내에 읽기 전략의 제시가 명시적이지 못하거나, 읽기 전략의 지도에 있어 제시-연습-평가의 단계적 과정이 일부 생략된 채 내용 이해 여부를 평가하기 위한 활동들만이 반복적으로 다루어지고 있음을 발견하였다. 다음으로 학습자들의 읽기 전략 사용에 대한 인식과 읽기 전략의 실제 사용 양상을 살펴본 결과, 학습자들의 소속 학년, 한국어 학습 기간, 숙달도에 따른 읽기 전략 사용에 대한 인식과 사용 양상이 유의한 차이를 보이지 않았으나, 이들의 읽기 전략 학습 경험 유무에 따른 읽기 전략 사용에 있어서는 통계적으로 유의미한 차이를 보여 결과적으로 읽기 전략에 대한 학습이 학습자들의 읽기 전략 사용에 직접적으로 영향을 준다는 것을 유추해볼 수 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 학문 목적 한국어 학습자들의 활발한 읽기 전략 사용을 위한 전략 지도의 필요성에 대해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 학문 목적 한국어 학습자들의 읽기 전략 사용에 대한 필요성 인식 여부는 읽기 전략 사용에 직접적인 영향을 미치며, 학습자들은 읽기 전략 학습을 통해 읽기 전략 사용에 대한 중요성 인식을 제고할 수 있다. 따라서 학습자들의 읽기 전략 사용 능력을 키우기 위해서는 무엇보다 읽기 교재 내 전략의 명시적 제시가 중요하며, 이를 통해 학습자 스스로 읽기 전략을 주도적으로 사용할 수 있는 교육과정 설계가 필요하다. 본 연구는 학문 목적 한국어 학습자의 효율적인 읽기 기능 수행을 위하여 읽기 교재 내 읽기 전략의 제시 방향을 모색해 보았으나, 읽기 교재 내 읽기 전략 지도를 위한 수업 모형을 제시하거나 학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 전략 지도의 방안 모색까지는 다루지 못하였다. 또한 학문 목적 한국어 학습자들의 읽기 전략 사용 양상을 파악하는 측면에서 학습자 변인에 따른 학습자들의 읽기 전략 사용 양상이 충분히 고려되지 못하였다. 따라서 후속 연구에서는 다양한 학습자 변인을 고려한 읽기 전략 지도의 구체적인 방안 모색이 이루어지기를 기대한다.;A study on Teaching and the Use of Reading Strategies for Korean Language Learners for Academic Purposes The purpose of this study is to inspect the effectiveness of reading strategies to comprehend Korean literature for academic purposes and to identify how reading strategies support the reading process. This study inspects the following areas of research: First, how Korean learners really supervise with reading strategies? Second, what are the practical aspects of using reading strategies for academic purposes? To achieve the objectives of the study, the study selected five kinds of academic reading texts for Korean learners. Then it shows how they presented and examined the proposed implementation of the reading strategies of “predicting, skimming, scanning, taking notes, and highlighting." In addition, by conducting a survey of the academic purposes 64 Korean learners, I inspect closely the actual usage of these aspects of perception and reading strategies for the use of reading strategies. In summary, this study analyzes the following problems: First, through the reading textbook analysis for Korean learners, there was not an explicit presentation of reading strategies in the materials. Some of the steps are missing from the process for guiding the reading strategies. It also found that activities were repeatedly used. The research shows that there are no significant differences between grade level learners and their proficiency. However, there is a significant difference in learning experience when reading strategies are explicitly taught. As a result, there was a significant difference in the use of reading strategies according to the learning experience. Therefore, it can be inferred that reading strategies can directly affect Korean learners reading comprehension. Based on the results of the study on the need for strategic guidance to apply reading strategies, the following conclusions can be made: The purpose of the study is to solidify the need for Korean learners to use reading strategies for academic purposes. Therefore, it will raise awareness of the importance of using reading strategies for comprehension. In order to raise the learners' ability to use reading strategies, it needs to be provided within the reading textbooks. Through driven designed curricula, reading strategies should be implemented to aid in comprehension. This research study seeks to find efficient academic reading strategies for Korean learners. It is not intended to present a teaching model or the measures of reading strategies in textbooks. In addition, it does not fully put into consideration the learners' variables when reading strategies are implemented. Therefore, further studies will need to be completed to show concrete measures of the effectiveness of reading strategies that take into account the variety of factors made by the Korean learner.
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