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일상적 평가를 반영한 부모보고서의 작성 및 활용에 관한 사례연구

Title
일상적 평가를 반영한 부모보고서의 작성 및 활용에 관한 사례연구
Other Titles
A Case Study on the Preparation and Usage of Reports to Parents Reflecting Daily Evaluation
Authors
최혜윤
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 A유아교육기관에서 일상적 평가를 반영한 부모보고서의 작성이 어떻게 이루어지는지를 살펴보고 일상적 평가를 반영한 부모보고서가 어떻게 활용되는지에 대해 살펴보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 일상적 평가를 반영한 부모보고서의 작성은 어떻게 이루어지는가? 2. 일상적 평가를 반영한 부모보고서의 활용은 어떻게 이루어지는가? 본 연구는 서울시에 소재한 A유아교육기관의 2015년 만 1세 한 학급과 만 5세 한 학급을 대상으로 사례연구를 통해 이루어졌다. 자료의 수집은 부모보고서에 반영되는 영유아 발달에 대한 평가 및 그 활용 전반에 대해 살펴보기 위해 2015년 한 해 동안 작성된 부모보고서 및 관련 기록물로 범위를 제한하였다. 이에 따라 2015년 만 1세 씨앗반과 만 5세 나무반의 부모보고서, 일일교육계획안, 평가 관련 문서, 사진, 영유아 작품, 면담자료, 면담녹음 등의 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 부모보고서의 작성과 관련하여 그 작성 과정에 따라 단계를 구분하였고, 해당자료 및 관련 문서를 함께 분석하였다. 그리고 단계별 자료의 분석을 재차 검토하며 여러 번의 재조직 과정을 거쳤다. 일상적 평가를 반영한 부모보고서의 활용에 대하여서는 활용 사례를 그 목적에 따라 분류한 뒤 내용에 대해 분석을 통하여 그 의미를 추출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, A유아교육기관의 영유아 평가 및 자료 수집은 네 단계로 진행되며, 특정 단계가 지속적으로 반복된다. 각 단계는 평가 준거를 마련하는 단계, 영유아 발달 및 학습 관련 자료를 수집하는 단계, 수집된 자료를 토대로 활동 및 개별 영유아에 대해 평가하여 부모보고서에 반영하는 단계, 평가한 자료를 정리하는 단계이다. 이 가운데 영유아 발달 및 학습 관련 자료를 수집하는 단계부터 평가한 자료를 정리하는 단계까지는 수시로 반복된다. 특히 평가 준거의 마련은 일관된 평가 기준을 적용 가능하게 하여 평가에 대한 신뢰도를 향상시킨다. 또한 다양한 맥락에서 다양한 방법으로 수집되는 자료를 정기적으로 작성하는 부모보고서에 활용하여 가정과의 연계성을 높일 수 있다. 수시로 이루어지는 평가 자료의 누적적 수집은 영유아 개인에 대한 발달 양상 파악을 용이하게 하며, 이는 평가 결과 종합이 더욱 쉬워짐을 의미한다. 둘째, 수집된 평가 결과의 활용은 부모와의 의사소통 및 개인면담에 적극적으로 활용할 수 있다. 부모보고서에 일상적 평가 정보를 추가하여도 부모와의 의사소통 기능은 변질되지 않으며, 오히려 부모로 하여금 자녀에 대한 더욱 깊은 이해를 가능하게 한다. 또한 개인 면담에 수집된 평가결과를 활용하는 것은 교사로 하여금 면담의 준비를 수월하게 하고, 타당하고 믿을 수 있는 자료를 바탕으로 한 전인적 상담을 가능하게 한다.;The purpose of this study was to investigate how a report to a child’s parents reflecting daily evaluation was prepared and used at Early Childhood Education Institution A. For this purpose, the following questions were set: 1. How is a report reflecting daily evaluation written? 2. How is a report reflecting daily evaluation used? A case study was conducted in a class for one-year-olds and a class for five-year-olds at Early Childhood Education Institution A in Seoul in 2015. Data collection was restricted to reports and relevant documents made during the single year of 2015 to investigate assessment of development in infanthood and early childhood, which was reflected in the reports, and their use in general. Accordingly, materials, such as reports, daily teaching plans, evaluation-related documents, photos, works made by children, interview data, and tape-recorded interviews in “Ssiat” Class for one-year-olds and “Namu” Class for five-year-olds, were collected. The collected data were divided by stages according to the process of making the reports and both the data and relevant documents were analyzed. The sorting of data into stages was repetitively reviewed and reorganized several times. The cases of making use of reports reflecting daily evaluation were classified according to purpose and were then analyzed in terms of contents to draw meanings. This study obtained the following results: first, infant and young child evaluation and data collection at Early Childhood Education Institution A were performed in four stages, with certain stages being repeated continuously. The stages are: developing the evaluation criteria, collecting data concerning development and learning in infanthood and early childhood, evaluating activities and individual children on the basis of the collected data and reflecting the evaluation in reports, and lastly, organizing the evaluated data. Of these, the stages from collecting data concerning development and learning in infanthood and early childhood to arranging the evaluated data are continuously repeated. In particular, developing the evaluation criteria enables application of consistent evaluation standards and improves reliability of evaluation. Data collected in diverse ways and in diverse contexts can be used for reports written on a regular basis to enhance connection with home life. Cumulative collection of data from frequent evaluation makes it easy to understand individual children's development status and, thus, makes it easier to put the results of evaluation together. The second finding of this study is that the collected results of evaluation can be positively used in communication and personal interviews with parents. The inclusion of daily evaluation information in reports does not alter the function of communication with parents but rather enables parents to get a better understanding of their children. Using the results of evaluation in personal interviews makes it easier for teachers to prepare for the interview and enables holistic counseling based on valid and reliable data.
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