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수와 연산개념이 포함된 신체활동이 유아의 수 연산능력과 수학적 태도에 미치는 영향

Title
수와 연산개념이 포함된 신체활동이 유아의 수 연산능력과 수학적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Physical Activity Including Number and Operation Concepts on Mathematical Ability and Mathematical Attitude of Young Children
Authors
양채은
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 수와 연산개념이 포함된 신체활동이 유아의 수 연산능력과 수학적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였고, 유아의 수 연산능력과 수학적 태도를 증진시키는 신체활동 개발을 위한 기초자료를 유아교육 현장에 제공하는 데 그 의의가 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 수와 연산개념이 포함된 신체활동이 유아의 수 연산 능력(수개념, 수연산)에 영향을 미치는가? 2. 수와 연산개념이 포함된 신체활동이 유아의 수학적 태도(수학에 대한 흥미, 수학능력에 대한 자아개념, 과제에 대한 지각, 주위의 격려와 기대)에 영향을 미치는가? 본 연구는 수와 연산개념이 포함된 신체활동이 만 4세 유아의 수 연산능력과 수학적 태도에 어떠한 변화를 가져오는지 알아보고자 실시된 실험연구이다. 연구대상은 서울시 마포구에 위치한 S병설유치원에 재원중인 만 4세 유아 22명을 실험집단으로 하였고, 사회 ‧ 경제적 수준이 비슷한 인근의 H병설유치원 만 4세 20명을 비교집단으로 하였다. 실험처치는 2016년 3월 28일부터 5월 2일까지 5주간 주 2~3회에 걸쳐 총 15회 실시하였다. 실험집단에게는 수와 연산개념이 포함된 신체활동을 실시하였고, 비교집단은 생활주제와 관련된 수학활동을 주로 자유선택활동 시간에 수 ‧ 조작영역을 중심으로 실시하였다. 유아의 수 연산능력을 측정하기 위하여 황해익 ‧ 최혜진(2007)이 개발한 ‘유아그림수학능력검사’중 수와 연산 영역을 사용하였고, 유아의 수학적 태도를 알아보기 위하여 박지영 ‧ 황해익(2006)이 제작한 ‘수학적 태도 검사’도구를 수정하여 사용하였다. 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전 ‧ 사후검사를 실시하였으며, 그 결과는 t 검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수와 연산개념이 포함된 신체활동은 유아의 수 연산능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 특히 수 연산능력의 하위 영역인 ‘수개념’, ‘수연산’모두에서 수와 연산개념이 포함된 신체활동에 참여한 실험집단이 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 능력이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 수와 연산개념이 포함된 신체활동을 통해 유아의 수학적 태도가 향상되기는 하였으나 효과적인 영향을 미치지는 못한 것으로 나타났다. 이는 수와 연산개념이 포함된 신체활동에 참여한 실험집단이 비교집단보다 수학적 태도가 향상되기는 하였으나 통계적으로 유의미한 수준에 이르지 못한 것으로 볼 수 있다. 결론적으로 수와 연산개념이 포함된 신체활동은 유아의 수 연산능력에 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과는 수와 연산개념이 포함된 신체활동을 유아 수학교육에 효과적인 교수 ‧ 학습 방법으로 현장에서 활용할 수 있음을 시사한다.;The purpose of this study was to determine the effects of physical activity including number and operation concepts on mathematical ability and mathematical attitude of young children and provide early childhood education practice with basic data that could help develop physical activity to improve their mathematical ability and mathematical attitude. For this purpose, the following questions were set: 1. Does physical activity including number and operation concepts affect mathematical ability (concept and operation of numbers) of young children? 2. Does physical activity including number and operation concepts affect mathematical attitude (interest in mathematics, self-concept of mathematical ability, perception of tasks, encouragement and expectation from others) of young children? This is an experimental study on how physical activity including number and operation concepts might change four-year-old children's mathematical ability and mathematical attitude. 22 four-year-olds at S Kindergarten annexed to an elementary school in Mapo-gu, Seoul formed the experimental group and 20 four-year-olds at neighboring H Kindergarten annexed to an elementary school at the similar socio-economic level formed the control group. Experimental treatment was given in a total of 15 sessions―two or three sessions a week―for five weeks from March 28 to May 2, 2016. The experimental group participated in physical activity including number and operation concepts and the control group participated in mathematical activity related to living themes mainly in a free choice activity class based on the area of numbers and operations. The area of numbers and operations in the Early Childhood Picture Mathematics Ability Scale developed by Hwang and Choi (2007) was used to measure mathematical ability of young children and an adaptation of the Mathematical Attitude Scale manufactured by Park and Hwang (2006) was used to determine their mathematical attitude. Pretest and posttest were peformed in both groups and the results were analyzed using t-test. The results of this study can be summarized as follows: First, physical activity including number and operation concepts improved mathematical ability of young children. The experimental group participating in the physical activity including number and operation concepts showed statistically significant improvement in both sub-areas of mathematical ability, concepts and operations of numbers, than the control group. Second, physical activity including number and operation concepts improved mathematical attitude of young children but failed to give an effective impact. This result demonstrates that the experimental group participating in the physical activity including number and operation concepts showed statistically insignificant improvement in mathematical attitude than the control group. In conclusion, physical activity including number and operation concepts positively affected mathematical ability of young children. These results imply that physical activity including number and operation concepts can become an effective teaching-learning method in mathematical education practice for young children.
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