View : 222 Download: 0

Arts PROPEL을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안 개발

Title
Arts PROPEL을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안 개발
Other Titles
Development of Musical Teaching Guide applying Arts PROPEL for Middle School Students
Authors
박지수
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구는 아츠 프로펠(Arts PROPEL) 방법을 활용하여 중학생 대상의 뮤지컬 수업 지도안을 개발하는 것에 목적이 있다. 2009 교육과정은 다양한 음악활동을 통하여 음악의 아름다움을 경험하고 음악성과 창의성, 표현력을 길러 음악을 생활화 하는 것을 목표로 하고 있다. 또한 2015 개정 교육과정은 추구하는 인간상으로 바른 인성을 갖춘 창의융합형 인재를 제시하고 있으며 이를 음악 교과와 다른 예술의 연계를 통한 학습 경험 확장과 인문·사회·과학기술의 소양 및 역량 개발 강조를 통하여 실현시키고자 한다. 2015 개정 교육과정은 음악적 감성 역량, 음악적 창의융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악정보처리 역량, 자기관리 역량 여섯 가지를 제시하고 있으며 이는 음악교과를 통해 여러 가지 문화적, 감성적 사고를 발달해야 한다고 강조한다. 역량 개발을 위해 본 연구에서는 다양한 예술 형태가 융합된 뮤지컬 수업을 제안하여 뮤지컬 수업 과정을 교육적으로 연결시키고, 지각·창작·반성의 요소를 통해 학습하는 아츠 프로펠을 교육 방법으로 활용하였다. 연구에 앞서 이론적 배경으로써의 뮤지컬과 아츠 프로펠을 연구하였으며 각각의 음악 교육적 효과에 대하여 고찰하였다. 또한 교육현장에서 사용되고 있는 2009 교육과정의 중학교 교과서 17종을 뮤지컬 제재곡과 학습활동을 중심으로 분석하였으며 이를 통해 교수-학습 활동을 위한 제재곡을 선정하였다. 제재곡 선정 후에 아츠 프로펠을 적용한 뮤지컬 수업 지도안을 개발하기 위하여 수업 단계와 학습 내용을 구성하였으며 이를 통한 구체적 지도안을 작성하였다. 지도안 개발 후에는 해당 지도안이 교육 현장에서 활용될 수 있는지의 여부와 신뢰성을 확인하기 위하여 현직 음악교사와 음악교육 분야의 전문가 3인에게 지도안을 검증받았으며 검증 내용을 적용하여 지도안을 수정 및 보완하였다. 본 연구의 지도안 검증을 위하여 지도안이 중학생 대상으로 적합한지, 학습활동과 구성이 체계적인지, 학생들의 흥미를 유발하고 이해도를 증진시킬 수 있는지를 설문하였고 ‘매우 그렇다’또는 ‘그렇다’의 답변을 받았다. 또한 지도안의 장단점과 개선점에 대하여 서술형으로 설문 받았는데 체계적인 지도안으로 뮤지컬에 대한 이해도와 관심을 높일 수 있다는 점과 다양한 음악활동으로 음악 이론을 학습함으로써 학습자들의 흥미와 수업 참여도를 높일 수 있다는 점을 장점으로 답변 받았다. 단점으로는 뮤지컬의 특징 이해를 위한 학습에 움직임을 동반한 활동이 부족하다는 것과 중학생이 한 차시에 수업하기에 수업 내용이 많다는 것을 포함하여 뮤지컬을 이론적으로 이해하는 시간이 부족하다는 점을 지적받았다. 이러한 설문 결과에 따라 학습 활동의 시간을 재분배하고 학습을 위한 그림 자료를 추가로 활용하였으며 신체활동을 위한 악기 연주나 창작(음악 만들기) 활동을 첨가하여 지도안을 수정 및 보완하였다. 지도안의 학습내용은 뮤지컬을 이해하고 실제 뮤지컬을 만들어 조별 발표하도록 구성하였으며 이해, 가창, 감상, 창작(음악 만들기), 신체표현 등 다양한 음악활동을 활용하여 지도안을 작성하였다. 또한 아츠 프로펠의 요소인 지각, 창작, 반성을 수업의 도입, 전개, 정리에 결합하고 아츠 프로펠의 수단인 도메인 프로젝트와 프로세스 폴리오를 적용하여 활동지 및 평가 도구로 활용하였다. 활동지는 이해, 복습, 감상, 창작(음악 만들기), 평가 등의 다양한 활동을 할 수 있도록 구성하였다. 본 연구에서는 아츠 프로펠의 요소와 방법을 적용하여 교육과정의 목표에 부합하는 학생주체적인 창의적 뮤지컬 수업을 위한 지도안을 개발하였다. 본 지도안의 학습 방법을 활용하여 실제 학교 현장에서 학생의 흥미와 음악적 이해도를 높일 수 있는 뮤지컬 활동을 진행하고, 나아가 교육과정의 6가지 역량을 개발하고 창의융합 인재를 형성하는 데에 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of the study is development of musical teaching guide for middle school students applying Arts PROPEL. 2009 curriculum aims to practise music with musicality, creativity, expressiveness from experiences the beauty of music through a variety of music activities. Also 2015 revised curriculum suggest a right people having upright personality and emphasize of capacity development from expand learning experience to connection between music and other arts. Six capacities in 2015 revised curriculum are music emotional, music thinking of fusion creativity, music communication, cultural community, music information processing, self-management and those capacities are grow in music education. This study suggest musical class that combined various arts for development of capacities and utilization Arts PROPEL which learning with perception, production, reflection to education methods. Before a conduct research, considered music educational effect in musical and Arts PROPEL. Also 17 kinds of middle school music textbooks were analyzed focusing on musical repertoires and selected pieces for learning. Musical teaching guide were prepared after constitute steps in lesson and study contents. After developing the teaching guide, three experts were asked to verify the contents validity of the guidance if this plan could be applied to the field of education, the teaching guide was complemented and supplemented. Questionnaire a result of suitability in middle school, systematic of teaching guide, arouse student's interest was 'very excellent' or 'excellent' and gave positive opinions were organized guide for understanding musical, increases participation in the class with learning music theories with music activities. But they pointed out that the lack both learning activity with motion and time to understanding musical academically, difficulty of the learning contents to middle school students. Therefore this teaching guide was complemented and supplemented again by time redistribution, adding pictures, more activities such as instrument performance and music creating. The learning contents of this teaching guide are for play musical performance after understanding and making musical including various music activities that understanding, singing, music creating, physical expression. Also combined Arts PROPEL's elements with progression of class, domain project and process-folio were used. Activity sheets was written as a tool for evaluation. In conclusion, this teaching guide is according with curriculum's goals and could make students independent class. Especially anticipate improving interest and understand musical, development six capacities for build creative fusion students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE