View : 233 Download: 0

고등학교 문법 교과서 ‘도입부’의 동기부여 전략 분석 및 개선방안 연구

Title
고등학교 문법 교과서 ‘도입부’의 동기부여 전략 분석 및 개선방안 연구
Other Titles
A study on analyzing the motivation strategies of ‘unit introduction’ in grammar textbooks for high schools
Authors
설영주
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 문법 교과서 문법 학습 영역의 ‘도입부’에 나타난 ‘동기부여 전략’을 Keller의 ARCS 이론에 따른 준거를 활용하여 분석함으로써, 문법 학습의 바람직한 동기부여 전략을 제시하는 데에 있다. 문법 교육은 학습자의 올바르고 정확한 언어생활과 언어를 통한 문제해결 능력 향상의 측면에서 그 학습의 필요성이 강조된다. 그러나 많은 학습자들은 실제 문법 학습에 있어서 많은 어려움을 겪고 있으며, 그 학습의 결과 또한 좋지 못한 편이다. 따라서 본 연구는 문법 교과서를 학습동기 측면에서 분석하여 학습자들에게 ‘왜 문법을 공부해야 하는지’ 알게 하는 한편 문법 공부를 ‘하고 싶게’ 만드는 동기부여 전략에 대하여 논의하고자 한다. 본 연구의 목적을 위하여 Keller·송상호(2001)가 제안한 ARCS 이론 내용을 바탕으로, 주의집중(A) 요소 준거 14개, 관련성(R) 요소 준거 13개, 자신감(C) 요소 준거 7개로 총 34개의 분석 준거를 설정하였으며, 이를 분석을 기준으로 하여 고등학교 문법 교과서 문법 영역의 도입부를 분석하였다. 6개의 교과서를 각각 주의집중(A), 관련성(R), 자신감(C) 3가지의 분석틀로 분석하였으며, 그 분석을 통하여 첫째, 고등학교 문법 교과서 도입부에‘주의집중(A) > 자신감(C) > 관련성(R)’의 비중으로 동기부여 전략이 사용된 것을 알 수 있었으며, 둘째로, 한 가지 준거 내에서도 각 하위준거별로 특정 준거의 사용만이 두드러지거나, 전혀 사용되지 않는 양상을 보임을 발견하였다. 이러한 분석결과를 토대로, 미흡하게 사용된 전략들에 대한 개선방안에 대하여도 논의하였다. 도입부 전체 구성 차원과 도입부 전략 활용 차원으로 나누어 살펴보며 실제 적용될 수 있는 개선방안을 도출해내고자 하였다. 도입부 전체 구성 차원에서는 ‘소단원의 도입부 구성’, ‘다양한 동기부여 전략을 사용한 대단원 도입부 구성’, ‘학습자 활동 유도 발문 포함한 소단원 도입부 구성’을 개선방안으로 제시하였다. 도입부 전략 활용 차원의 개선방안은 Ⅲ장 분석 결과를 토대로 주의집중(A), 관련성(R), 자신감(C) 각 요소별로 미흡하게 사용된 전략을 각 2가지씩 선정하였으며, 그에 대한 개선방안을 살펴보았다. 주의집중(A) 영역에서는 ‘비유적 표현 방법 활용한 학습 내용 제시’, ‘해결책 유무가 명확하지 않은 학습 활동을 통해 호기심 조성’을 제안하였으며, 관련성(R) 영역에서는 ‘미래 목적 달성과의 관련성 제시’, ‘학습 내용 관련 인물에 대한 내용 제시’를 제안하였고, 마지막으로 자신감(C) 영역에서는 ‘문제에 대한 해답 제시와 자기평가의 기회 제공’, ‘학습자에게 학습에 대한 선택권 부여’를 개선방안으로 제안하였다. 해당 요소들을 바탕으로 고등학교 문법 교과서 도입부에서 적용할 수 있는 동기부여 전략들을 제안하였으며, 이를 통해 문법 학습자들이 문법 학습에 흥미를 가질 수 있도록 하였다.;The purpose of this study is to analyze the ‘motivation strategies’ of ‘unit introduction’ in grammar textbooks for high schools. The analysis is discussed based on John Keller’s ARCS model to provide the most suitable motivational strategy in grammar study. The importance of grammar education is emphasized especially in the aspects of the proper language lifestyle of learner’s grammar education and enhancing the ability to solve problems by use of language. Therefore, this study focuses on analyzing grammar textbooks in the aspect of learning motivation to find out the most effective motivation tactics. The analysis of introduction in six grammar textbooks is explored in depth by applying 34 analysis criteria from ARCS theory by John Keller and Song Sang Ho (2001). These criteria are based on the three following categories (analysis frame): Attention(A), Confidence(C), and Relevance (R). By analyzing the basis of ARCS model, first, it is shown that the motivational tactics were used in the order of Attention(A) > Confidence(C) > Relevance(R). Second, it is shown that although there were several different subordinate criteria in each criteria, not all subordinate criteria were used but only specific criteria. Based on the analysis findings above, the improvement plans for the insufficient strategies were discussed. To examine the plans in the dimension of the entire introduction organization and the dimension of introduction strategy utilization, the improvement plans applicable in actual ways were deduced. In terms of the entire organization, ‘introduction organization of small unit’, ‘introduction organization of large unit’, ‘introduction organization of small unit including postscripts attracting direct activities of learners’ were presented as the improvement plans. In terms of the introduction strategy utilization, two strategies that are insufficiently utilized were selected respectively per each component of Attention(A), Relevance(R), Confidence(C) based on the analysis result from Chapter Ⅲ, and the associated improvement plans were discussed as well. This study suggests the methods of improvement in each category as follows. Attention(A): Using the metaphorical expression in explain / Creating curious mystery through under uncertain solution education system, Relevance(R) : Suggesting the relevance with the achievement of future objectives, Suggesting the information of concerned characters in learning contents, Confidence(C) : Providing opportunities for suggesting answers to problem and self-assessment / Providing opportunities to choose in terms of the way of study and conduct methods.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE