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과학과 관련된 사회·윤리적 문제에 대한 고등학생들의 가치판단과 의사결정 변화 양상 분석

Title
과학과 관련된 사회·윤리적 문제에 대한 고등학생들의 가치판단과 의사결정 변화 양상 분석
Other Titles
Analysis of High School Student's Value Judgement and Change Pattern of Decision-Making on Socioscientific Issues
Authors
김영현
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 SSI 문제에 대한 학생들의 입장과 그를 뒷받침하는 가치를 분석하고, 의사결정이 변화하는 양상을 범주화함으로써 합리적인 의사결정을 위한 SSI 교수-학습 방법의 고안에 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 인문계 남녀 공학 고등학교 2학년 13명을 대상으로 네 가지 SSI 주제(생물복제, 동물실험, 메르스 바이러스, 지구온난화)에 대한 토론 수업을 진행하였다. 수업 전과 후에 학생들이 작성한 의사결정에 대한 글쓰기 활동지, 개별 면담, 모둠 별 토론을 통해 자료를 수집하였다. 또한 귀납적 분석방법을 사용하여 수집한 자료의 코딩을 진행함으로써 학생들의 의사결정 과정에 대한 분석을 진행하였다. 본 연구의 결과, 학생들은 SSI 문제에 대해 7개의 가치(개인적 가치, 경제적 가치, 과학적 가치, 권리의무적 가치, 사회적 가치, 윤리적 가치, 의학적 가치)를 적용하여 의사결정 하는 것으로 나타났다. 또한 학생들이 의사결정 과정에서 적용한 가치는 SSI 주제와 문제 상황에 따라 다르게 나타났다. 네 가지 SSI 주제에 대한 의사결정 과정에서 모두 나타나는 가치는 권리의무적 가치였으며, 개인적 가치는 유일하게 메르스 바이러스에 대한 의사결정 과정에서만 나타났다. 그리고 SSI 문제에 대한 학생들의 의사결정이 수업 전후에 변화하는 양상은 4개의 유형으로 나타났다. 의사결정의 변화 유형은 일관된 가치를 적용하여 일관된 입장을 고수하는 경우(A 유형), 일관된 입장을 고수하지만 더 다양한 가치를 활용한 경우(B 유형), 다양한 가치를 적용하여 입장의 정도가 변화한 경우(C 유형), 다양한 가치를 적용하여 입장을 변경한 경우(D 유형)로 범주화할 수 있었다. 이때 입장이 변화한 학생들은 토론을 통해 각각의 입장에서 제시하는 근거 및 가치를 접하게 되어 자신과 반대 입장의 근거를 고려하거나 SSI 문제 속에 내재된 다양한 관점을 고려하는 모습을 보였다. 이러한 연구결과는 물리학 및 화학과 관련된 SSI 주제에 대한 학생들의 의사결정 과정을 살펴보고 과학의 각 분과에 따라 학생들이 의사결정 과정에서 적용하는 가치가 어떠한 차이를 보이는지 알아보는 연구의 필요성을 시사한다. 또한 학생들의 수업 전후의 의사결정 변화를 살펴보는 연구에서 더 나아가 이러한 의사결정을 하기까지 일련의 과정을 자세하게 알아보는 연구가 이루어져야 할 필요가 있다. 그리고 학생들이 서로 충돌하는 가치들을 중재하여 SSI 문제에 대한 의사결정에서 다양한 가치를 활용할 수 있도록 일련의 가치판단 과정과 관련된 구체적인 활동에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.;This study aims to investigate students' positions and values applied during decision-making processes on socioscientific issues(SSI), and to categorize change patterns of decision-making, with intent to be of help to develop teaching-learning methods of SSI. For this, thirteen 2nd year students in a high school who participated in an SSI program were chosen as subjects, and topics of SSI program were selected as follows: cloning, animal experimentation, MERS Corona Virus, global warming. Data for analysis was collected from interview of each student, group discussion and worksheets that students responded before and after they engaged in SSI instruction. In addition to it, we analyzed students' decision-making processes inductively. As a result of this research, it was proved that students tended to make decisions by applying 7 values in terms of the four SSI topics. The values that students applied during decision-making processes were personal values, economic values, scientific values, rights and obligations, social values, ethical values, and medical values. In addition, students applied different values during decision-making processes according to SSI topics and problems. Students tended to apply rights and obligations when students made decisions in terms of the four SSI topics. On the other hand, students applied personal values only when students made decisions in terms of MERS Corona Virus. Also, students' decision-making patterns had been changed through SSI instruction, and there appeared 4 different types: (A) students who applied consistent values and indicate the same position, (B) students who indicate the same position but applied more diverse values, (C) students who applied more diverse values and changed the level of position, and (D) students who applied more diverse values and indicate the opposite position. And the students who changed their position tended to consider the grounds of contrary position and consider a variety of perspectives that included in SSI problems. From this research, it has been confirmed that students showed different patterns of decision-making processes according to SSI topics. In this study, we investigate the pattern of decision-making processes only on SSI topics related to Biology and Earth science. This indicates that more research focusing on SSI topics based on Physics and Chemistry is needed. In addition to it, this study focuses only on the change patterns of decision-making. Therefore, more studies, investigating a process that students undergo so as to make decisions, should be conducted. Also, more studies, investigating detailed activities related to the value judgement process, should be conducted.
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