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청소년기 오케스트라 활동경험과 심리적 안녕감의 관계

Title
청소년기 오케스트라 활동경험과 심리적 안녕감의 관계
Other Titles
A Study on The Relationship Between The Experience of Youth Orchestra Activity and Psychological Well-being
Authors
유지형
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 연구의 목적은 청소년을 대상으로 오케스트라 활동 경험에 따른 심리적 안녕감의 차이를 검증하여 오케스트라 활동에서 나타나는 교육적 가치와 필요성을 밝혀 시사점을 제시하는데 있다. 이를 위하여 청소년기 오케스트라 활동 경험을 연주악기, 개인레슨 경험, 참여 동기, 참여기간, 참여 횟수, 대회참여 경험, 다른 음악활동 여부로 구분하여 심리적 안녕감의 차이를 살피고, 오케스트라 활동을 통한 음악 및 일상생활에서의 긍정적 변화, 오케스트라 활동에 관심이나 흥미를 갖게 한 인물, 그리고 활동에 있어서의 어려움 점에 대하여 분석하였다. 본 연구는 서울, 경기도 소재의 초등학교, 중학교, 청소년 수련관에서 운영 중인 오케스트라에 참여하는 초등학교 고학년과 중학교 전 학년 학생들 총 326명을 연구대상으로 선정하였다. 설문지 구성은 크게 인구 통계학적 특성, 오케스트라 활동과 관련된 행동양식상의 특성, 오케스트라 활동에 대한 효과인식, 심리적 안녕감, 개방형 문항 등 5가지 부분으로 구성하였다. 연구문제에 따라 기술통계, t검정, 일원변량분석을 실시하였고, 개방형 문항들은 빈도와 백분율로 분석하였다. 이에 따라 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 오케스트라 활동에 참여한 청소년의 심리적 안녕감은 참여 동기에 따라 차이를 보였다. 자신의 선택으로 오케스트라 활동을 하는 학생들은 타인에 의해 오케스트라 활동에 참여하는 학생들보다 전체 심리적 안녕감이 높고, 하위요인 중에 환경 통제력, 삶의 목적, 개인적 성장의 수준이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 오케스트라 활동에 참여한 청소년의 심리적 안녕감은 참여기간에 따라 차이를 보였다. 참여기간에 있어서는 2년 이상 참여한 학생들이 하위요인 중 자율성에서 가장 높았다. 셋째, 오케스트라 활동에 참여한 청소년의 심리적 안녕감은 대회경험 여부와 개인레슨 경험 여부에 따라 차이를 보였다. 대회경험이 많을수록 하위요소 중 자율성의 정도가 높게 나타났으며, 개인레슨 경험에서는 1회 이상 참여하는 학생들이 전체 심리적 안녕감과 하위요인 중 자아수용, 긍정적 대인관계, 삶의 목적, 개인적 성장에서 더 높은 수준을 보였다. 넷째, 오케스트라 활동 효과에 대해 가장 긍정적으로 높게 인식한 학생은 전체 심리적 안녕감과 모든 하위요인에서 수준이 가장 높았고, 중간으로 인식한 학생은 심리적 안녕감이 중간 수준이었으며, 효과에 대하여 가장 낮게 인식한 학생들은 가장 낮은 심리적 안녕감을 느끼는 것으로 나타났다. 마지막으로, 학생들은 오케스트라 활동을 통해 음악적 영역에서는 ‘연주 실력의 향상’이 가장 많은 응답을 보였고, 일상생활에서는 ‘긍정적인 정서 함양’에 대한 응답이 가장 많았다. 또한 오케스트라 활동에 관심이나 흥미를 갖게 한 인물로 ‘오케스트라 동료’가 가장 많은 응답을 보였고, 활동에서의 어려움 여부에 대해서는 ‘어렵지 않다’는 응답이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 지속적인 오케스트라 활동 참여와 대회 경험과 같은 다양한 음악활동이 학생들의 정서에 긍정적인 영향을 줄 수 있다는 것을 보여준다. 또한 학생들이 참여 동기와 의욕을 증진시킬 수 있도록 지도자의 격려가 필요하며, 이를 통해 오케스트라 활동에 대하여 긍정적인 인식으로 변화할 수 있도록 도움을 주어야 한다는 것을 시사한다. 따라서 오케스트라 활동이 정서교육과 심리적 안녕감에 도움을 줄 수 있다는 것을 기대할 수 있다. 이를 통해 청소년기 오케스트라 활동의 중요성을 인식하여 학교 교육에서 오케스트라 활동이 보다 활성화 될 수 있기를 바란다. ;The purpose of this study was to investigate the relationship between the experience of youth orchestra activity and psychological well-being of adolescent doing orchestra activity. The research questions was to identify the difference in psychological well-being according to the characteristics of behavior mode of students who participate in youth orchestra activity and to investigate the difference in psychological well-being according to perceived orchestra activity effect of participants. and this research analyzed positive change in music and daily life through orchestra activity, important person in orchestra activity, and difficulty in activity. Using a sample of 326 students from higher graders of elementary school and the whole graders of middle school, who participate in orchestra operated by the elementary school, middle school, and youth training center in Seoul and Gyeonggi-do, I extend out a quantitative survey with total 70 questions. this was pre-tested to ensure the structure language and overall design was appropriated to the needs of the research. After survey, the statistical analysis was carried out on postal questionnaire data, and results and findings are reported below. First, psychological well-being of the adolescents who participated in orchestra activity showed difference in participation motive. the students who participated in orchestra activity by their choice showed higher overall psychological well-being than those who participated in orchestra activity by others, also, environment mastery, purpose in life, and personal growth level among the subordinate factors appeared higher. Second, psychological well-being of the adolescents who participated in orchestra activity showed difference in participation period. the students who participated more than two years showed highest autonomy among subordinate factors. Autonomy degree appeared high when they had more event experience. Third, psychological well-being of the adolescents who participated in orchestra activity showed difference in whether of event experience, and individual lesson experience. in respect of event experience, autonomy degree appeared high when the students had more event experience, and in respect of individual lesson experience, those who participated more than once therein showed higher level in the whole psychological well-being and self-acceptance, positive relations with others, purpose in life, and personal growth among the subordinate factors. Fourth, the students who perceived orchestra activity effect the most positively showed highest level of whole psychological well-being and subordinate level, while those who perceived it in medium level showed medium level of psychological well-being, while the students who perceived the effect lowest appeared to feel the lowest psychological well-being. Finally, students showed highest response to‘performance improvement' among the musical area through orchestra activity, and in respect of daily life, the responded highest to‘positive emotion cultivation'. Also, in respect of orchestra activity, they responded orchestra colleagues as the important persons for orchestra activity, and regarding whether of difficulty in activity,‘not difficult' appeared most frequently. Such research result shows that various musical activities such as continuous orchestra activity participation and event experience could positively influence students' emotion. Therefore, orchestra activity is expected to be helpful for emotional education and psychological well-being. Based on this research, the researcher expects orchestra activity in school education could be more activated through perceiving the importance of orchestra activity during the adolescent period.
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