View : 1074 Download: 0

거주지역 생태탐사 프로그램에서의 학습자와 자연간의 상호작용 및 장소감 양상 분석

Title
거주지역 생태탐사 프로그램에서의 학습자와 자연간의 상호작용 및 장소감 양상 분석
Other Titles
Analysis for interaction between the learner and nature in ecological exploration programme and aspect of the sense of place
Authors
정해림
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
임미연
Abstract
이 연구에서는 학습자들의 동네 숲과 하천에서 이루어지는 거주지역 생태탐사 프로그램을 통해 학습자들이 자연과 어떠한 상호작용을 경험하는지 그리고 프로그램이 학습자들의 장소감에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 살펴보고자 하였다. 본 연구는 서울시 예산구에 위치한 지역 환경교육기관의 ‘우리마을 생태 바로알기’ 프로그램을 통해 수행되었으며, 프로그램은 자연구내 거주 및 재학 중인 중학교 2~3학년 학생 11명을 대상으로 총 11차에 걸쳐 진행되었다. 지역 내의 녹지 공간을 환경교육의 장으로 활용하며 또한 학습자들이 살고 있는 동네환경자원에 대한 인식 증진을 우선으로 한다는 점에서 본 연구 맥락으로 선정하였으며, 데이터 생성은 연구자의 참여관찰 및 관찰일지, 학습자 및 교사 인터뷰, 그리고 학생들이 수업을 통해 생성한 산출물 수집을 통해 이루어졌다. 이를 바탕으로 얻어진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역생태탐사 프로그램에서 학습자들은 탐색, 입장취하기, 일상경험과의 연결, 놀이를 통한 다양한 방식으로 자연과 상호작용을 하였다. 1)탐색을 통해서는 자연에 대한 감각을 경험하고 지식을 생성했다. 그리고 자연으로부터 새롭고 신기한 감정과 아름다움을 느꼈으며 특정 생물에게는 두려움을 느끼기도 했다. 그러나 동료학습자들과 자연을 함께 경험하고 친밀감을 형성함으로써 두려움을 극복했다. 2)자연의 입장이 되어보는 입장취하기를 통해서는 자연이 느꼈을 감정을 대리경험하고 그들의 삶의 방식에 대해 이해하게 되었으며 이는 자연에 대한 바른 인식과 행동으로 연결되었다. 3)자연과 일상경험이 연결되었을 때 동료학습자와 공감하며 적극적으로 관심을 가졌을 뿐 아니라 학습으로 이어질 수 있었다. 4)자연을 놀이의 도구 또는 놀이가 일어나는 배경으로 이용함으로써 자연으로부터 즐거움을 느끼고, 자연과 친숙한 관계로 발전하였다. 둘째, 수업상황에서 학습자-교사, 학습자-동료학습자의 사회적 상호작용은 자연과의 상호작용이 활발히 일어날 수 있도록 했다. 교사는 학습자들에게 모델링, 감각관찰 안내, 자연중심적 사고 안내, 놀이제공을 통해 학습자들이 자연에 대해 능동적이고 적극적인 학습태도를 함양하고 유연한 사고를 시도할 수 있도록 했으며, 학습자들은 동료 학습자에게 모델링, 학습파트너, 놀이파트너가 되어줌으로써 상대학습자가 해결하지 못했던 것들을 해결할 수 있도록 도와주고, 함께 지식을 구성해갈 뿐만 아니라 자연에 대한 친밀감과 서로에 대한 친밀감을 증진하였다. 셋째, 학습자들은 동네생태탐사 프로그램을 통해 동네에 대한 긍정적 장소감을 형성하였다. 그동안 알지 못했던 동네자연에 대해 새롭게 알게 되면서 무관심했던 것들을 관심있게 바라보기 시작했고, 동네에 대한 부정적인 인식들이 긍정적으로 전환되었다. 그리고 동네자연에 대한 관심과 애정이 존중과 책임의 태도로 이어지게 되었다. 본 연구에서는 거주지역을 학습의 장으로 이용한 지역생태탐사 프로그램이 학습자들에게 자연과의 의미있는 상호작용의 기회를 제공하며, 긍정적 장소감 형성에 기여하고 있음을 보여주었으며, 자연 및 장소와의 상호작용 과정을 촉진하는 데에는 교사와 친구와의 사회적 상호작용이 중요한 역할을 수행함을 보여주었다. 이러한 연구결과는 거주지역을 환경교육의 장으로 이용한 학습의 중요성과 자연과의 상호작용을 촉진하는 사회적 상호작용의 중요성을 시사한다.;The Purpose of this study is to look at what kind of interaction get experience between the learner and nature through the ecological exploration program near a local forest and river, and what kind of influence give to learner about sense of place. This program was proceeded to 11 2nd~3rd grade student in middle school of regional middle school until 11 times. Data was collected through observation of participants taking part in the class and interview of learners and teacher. All contents of class and interview was recorded, and draw up observation diary report each class. The summary of research results is as follows. First, learners had interaction with nature through four methods in ecological exploration programme. Four methods is observation, change of role, associating with daily life experience and play game. 1) By observation, learners generated knowledge and experienced sense of nature. They felt the beauty and newly amazing emotion of nature, and also felt fear of specific organism. But learners overcame fear and developed friendly feeling by experience nature with colleague learners together . 2) Change role with nature led to that learners experienced nature’s emotions and understanding their ways of life. And by extension, learners show in their manner and right recognition for nature. 3) When learners became aware of relation with nature and daily experience, they empathized with colleague learners and had active interest. Besides, it could related with study class. 4) Using nature as tool of play and playground, learners felt pleasure and developed relationship with nature. Second, social interaction of Learners-teacher and Leaners-colleague learners in class develop into actively interaction with nature. 1) Teacher induced that leaners had active and ardent study attitude and flexible thinking through modeling, observation sense, nature perspective thinking and play game. 2) By means of colleague learners as study partner, play partner and guiding model, learners could resolve implication questions, accumulated knowledge together, and also enhanced sense of closeness for nature and colleague learner. Third, learners built positive sense of place for village by village ecological exploration programme. While learners was recognized for village nature newly, they began to be really concerned for uninterest things, and converted their negative awareness to positive awareness for village nature. Then, interest and affection for village nature led to respective and responsible attitude. In conclusion, ecological exploration programme in village provided opportunity to interact with nature and learners. And it was contributed to build positive sense of place. In other words, interaction with nature means interaction with place. Social interaction with teacher or colleague learners was important element to accelerate the interaction process of nature and place. These results is implying the importance of social interaction that education must occur near the occupied area as a place for environmental education that accelerate the interaction between human and nature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE