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그림책을 활용한 음운활동이 만 5세 유아의 음운인식 및 읽기 발달에 미치는 영향

Title
그림책을 활용한 음운활동이 만 5세 유아의 음운인식 및 읽기 발달에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Phonological Activities Using Picture books on 5-year-old Children's Phonological Awareness and Reading
Authors
변연정
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 음운활동이 음운인식과 읽기 발달에 미치는 영향을 알아보는 것으로 이를 통해 유아에게 의미 있는 총체적 맥락과 읽기의 기초 기술들을 고려한 효과적인 교수방법을 탐색함으로써 유아기 읽기 교육의 방향 정립에 필요한 기초를 제공하는데 의의가 있다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 음운활동이 만 5세 유아의 음운인식 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 음운활동이 만 5세 유아의 읽기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 경상남도 김해시에 위치한 S유치원의 만 5세 학급 중 A학급 유아 25명을 실험집단으로, B학급 유아 25명을 통제집단으로 선정하였다. 연구대상 유아들의 발달 수준과 상황, 음운인식 지도에 적합한 내용을 포함한 그림책을 선정하여 6주 동안 총 15회의 음운활동을 실험집단에 처치하였다. 실험집단은 연구자가 그림책을 활용한 음운활동을 전개하였으며, 통제집단은 담임교사가 실험집단과 같은 그림책을 읽어 주고, 누리과정과 생활주제를 중심으로 총체적 언어접근법에 기초한 동화 활동을 진행하였다. 연구대상 유아들의 음운인식 수준을 측정하기 위하여 김동일(2011)의 기초학습기능 수행평가체제: 초기 문해(BASA: EL) 중 음운인식 검사 도구를 수정, 보완하여 사용하였으며, 읽기 수준을 측정하기 위하여 김선옥(2005)의 읽기 검사 도구를 사용하여 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 수집된 사전, 사후검사 자료로 독립표본 t 검정을 실시하여 실험집단과 통제집단 간의 차이를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 음운활동이 유아의 음운인식 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 실험집단에 그림책을 활용한 음운활동을 실시한 결과 사전검사에서 음운인식 수준이 유사했던 실험집단과 통제집단 간에 사후검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 그림책을 교수매체로 활용한 음운활동이 유아가 의미 있는 맥락 속에서 음운을 인식하고, 음절과 음소를 조작해보도록 함으로써 음운인식을 발달시킨다는 것을 시사한다. 둘째, 그림책을 활용한 음운활동이 유아의 읽기 발달에 효과가 있는 것으로 나타났다. 사후검사 결과 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타났으며, 이는 그림책을 활용한 음운활동이 유아가 흥미를 가지고 읽기의 기초 기능들을 학습하도록 함으로써 읽기 발달에 긍정적인 영향을 미친다는 것으로 해석할 수 있다. 이러한 결과를 종합하면 그림책을 활용한 음운활동은 유아의 음운인식과 읽기 발달에 효과가 있으며, 읽기 발달을 위해 총체적인 맥락 속에서 음운인식 지도가 이루어져야 할 필요가 있음을 시사한다.;The purpose of the study is examining the effects of phonological activities using picture books on 5-year-old children's phonological awareness and reading. Also providing foundation studies of reading education for kindergarteners through inquiring effective teaching method of reading considers both of meaningful context and fundamental skills of reading. The research questions are as follows. 1. How does phonological activities using picture books have effect on 5-year-old children's development of phonological awareness? 2. How does phonological activities using picture books have effect on 5-year-old children's development of reading? The subjects of the study were 50 5-year-old children belong to two classes of S kindergarten located in Kimhae, Kyoungnam. One class is an experiment group and the other is controlled group. Each group has 25 children. The study selected six picture books considering whole context, phonological factors and 5-year-old children's development. The experiment group were treated phonological activities for fifteen times during six weeks by researcher. On the other hand, after reading same picture books which was read to experiment group, fairy tales activities based on whole language approach revolving around national education process were performed on controlled group. Dong-il Kim(2011)'s phonological awareness ability test in Basic Academic Skills Assessment: Early Literacy(BASA: EL) was used after evaluating and revising to measure up children's phonological awareness. And to evaluate children's reading ability, word reading revised by Seon-ok Kim(2005) was used. Both tests were performed twice in preliminary inspection and post-inspection. To analyze the difference between experiment group and controlled group, t test were used with collected data from preliminary inspection and post-inspection. The results of this study are as follows. Firstly, the phonological activities using picture books improved children's phonological awareness. The post-test result showed the phonological awareness of experiment group was significantly higher than controlled group. It means that phonological activities using picture books have effect on developing phonological awareness by helping children to aware and stimulate phonemes in context. Secondly, the phonological activities using picture books had effect on children's reading development. As a result of post-test, there was significant difference between experiment group and controlled group in reading. It signifies that phonological activities using picture books make children to learn fundamental reading skills with interests and improve reading ability as a result. In conclusion, the results of this study implies that the phonological activities using picture books are effective on children's development of phonological awareness and reading, and phonological awareness should be taught in whole context for children's reading development.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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