View : 135 Download: 0

초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 관계

Title
초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 관계
Other Titles
Regular classroom teachers and special relationship between the elementary classroom teachers physician determines participation and teacher commitment
Authors
김효선
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜영
Abstract
본 연구의 목적은 학교의 중요한 의사결정 과정에 교사들의 참여가 늘어나면 교사 헌신도는 향상되는가에 대해 살펴보고자 하였다. 특히 본 연구를 실행함에 있어서 특수교사들의 의사결정 참여정도와 교사 헌신도와의 관계를 연구하고자 하며, 더 나아가 초등학교에 근무하는 일반학급 교사와 특수학급 교사를 비교하고자 하였다. 같은 유형의 교육기관인 일반 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사들은 업무의 종류와 비중도 다르며 학교 구성원으로서 느끼는 학교 조직 내 소속감도 현저한 차이를 보인다. 이러한 차이점은 초등학교 교사들이 일반학급 또는 특수학급 조직 내 의사결정에 참여하는 정도를 결정하고, 의사결정 참여 정도에 따라 교사 헌신도의 양상도 다르게 나타나는 요인으로 작용할 수 있다. 따라서 이와 같은 연구를 위해서 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도는 어떠한가? 1-1. 일반학급 교사와 특수학급 교사에 따라 의사결정 참여 정도에 차이가 있는가? 1-2. 일반학급 교사의 교직경력(초임교사와 경력교사)에 따라 의사결정 참여 정도에 차이가 있는가? 1-3. 특수학급 교사의 교직경력(초임교사와 경력교사)에 따라 의사결정 참여 정도에 차이가 있는가? 2. 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 교사 헌신도의 수준은 어떠한가? 2-1. 일반학급 교사와 특수학급 교사에 따라 교사 헌신도에 차이가 있는가? 2-2. 일반학급 교사의 교직경력(초임교사와 경력교사)에 따라 교사 헌신도에 차이가 있는가? 2-3. 특수학급 교사의 교직경력(초임교사와 경력교사)에 따라 교사 헌신도에 차이가 있는가? 3. 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도와 교사 헌신도에 영향을 미치는 요인과 그 영향력은 어떠한가? 본 연구의 참여자는 서울, 경기, 인천 지역 총 128개 공·사립 초등학교에 근무하고 있는 일반학급 교사와 특수학급 교사이며, 초등학교 일반학급 교사 65명, 특수학급 교사 63명, 총 128명에게 설문지를 배부하였고 회수된 설문지 중에서 불성실한 답변의 설문지를 제외한 120개 설문지를 분석하였다. 경력별로 초임교사에 해당하는 1-5년, 경력교사에 해당하는 10년 이상으로 구간을 구분하여 선정 배부하였으며, 부장교사는 제외하였다. 학교별로 각 학교마다 1명씩만 설문지를 작성도록 하였고, 일반학급은 60개 학교마다 1명씩, 특수학급은 60개 학교마다 1명씩, 총 120개 학교를 선정하여 설문지 대상 학교가 중복되지 않도록 하였다. 이를 통해 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도에 차이가 있는지에 대한 분석 결과, 초등학교 학급 유형에 따른 의사결정 참여 정도에 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도에 차이가 있는지에 대한 분석 결과, 일반학급 교사는 경력(1∼5년/10년 이상)에 따라 차이가 있지만, 특수학급 교사는 경력(1∼5년/10년이상)에 따라 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 교사 헌신도에 차이가 있는지에 대한 분석 결과, 초등학교 학급 유형에 따른 교사 헌신 정도에 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 교사 헌신도에 차이가 있는지에 대한 분석 결과, 일반학급 교사와 특수학급 교사 모두 경력(1∼5년/10년 이상)에 따라 차이가 있는지에 대한 분석 결과, 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 의사결정 참여 정도가 교사 헌신도에 미치는 영향력은 어떠한지를 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시한 결과, 일반학급 교사는 의사결정 하위요소인 교육과정 및 교수, 학생 관리, 학교과 지역사회, 학교관리가 교사 헌신도 하위요소인 수업, 보상, 인간관계, 자율성에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 나타난 반면에 특수학급 교사를 살펴보면, 의사결정 하위요소 중 유일하게 학교와 지역사회만 교사헌신도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 종합하여 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사 간 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 관계에서 학급유형별, 경력별 차이는 유의미하지 않았다. 하지만 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 상관관계는 매우 유의미하며, 의사 결정 하위요소, 교사 헌신도 하위요소 모든 변인들이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 일반 초등학교에서는 일반학급 교사가 특수학급 교사보다 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 관계에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 일반학급 교사와 특수학급 교사의 교사 헌신도 정도를 분석한 결과, 초등학교 교사들은 학급유형(일반학급 및 특수학급) 또는 교사 경력(초임교사 및 경력교사)에서 모두 유의미한 차이를 보이지 못했다. 본 연구 결과를 토대로 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 일반학급 교사와 특수학급 교사의 사례수를 더 많이 확보될 필요가 있다. 본 연구에서는 일반학급 교사와 특수학급 교사를 60명씩, 경력별로는 초임교사(1∼5년)와 경력교사(10년 이상)를 30명씩 표집하였다. 따라서 이 연구결과를 일반화하기 위해서는 학급 유형별, 경력별로 좀 더 큰 표본을 통한 연구가 필요하다. 둘째, 설문지 조사 방법을 통해 실시한 본 연구방법을 다양화해야 한다. 설문조사 방법 외에 참여관찰법, 면담 등의 질적 연구방법을 병행하여 응답의 객관성과 다양성을 확보하는 노력이 필요하다. 셋째, 초등학교 교사의 의사결정 참여 정도와 교사 헌신과의 차이를 내는 변인들에는 학급유형과 교사 경력 외에 어떠한 것들이 있는지 다양한 변인들에 대한 연구가 필요하다.;The purpose of this study increases the participation of teachers in important decision-making process of a school teacher commitment was to examine for improved it happens. Especially in carrying out this study, and to study the relationship between special education teachers and teachers to help their decision making participation devotion, and even regular classroom working with teachers in elementary schools and to compare the special-equivalent classroom teachers. In order to study this problem in this study were as follows: 1. What are the general elementary school classroom teachers and decisions about participation in the special class teacher? 1-1. Is there a difference in the general classroom teachers and decisions about participation in accordance with the special class teacher? 1-2. Is there a difference between participation in decision-making in accordance with the general teaching career classroom teachers (beginning teachers and experienced teachers)? 1-3. Is there a difference in the decision-making involved, depending on the teaching career in special classroom teachers (beginning teachers and experienced teachers)? 2. What is the level of primary school teachers and regular classroom teacher in special classes dedicated teacher is?2-1. What is the difference between regular classroom teachers and the teacher commitment in accordance with the special class teacher? 2-2. Is there a difference depending on the elongation old teacher's classroom teachers General teaching career (beginning teachers and experienced teachers)? 2-3. Is there a difference depending on the elongation old teacher teaching career in special classroom teachers (beginning teachers and experienced teachers)? 3. What are the general elementary school classroom teachers and teacher participation and decision-making factors that influence the effect of the old Shinto special class teachers? Participants in this study, Seoul, Gyeonggi, Incheon total of 120 balls. Private school work in general that the classroom teacher and special classroom teachers, and elementary regular class teachers 60 people, special class teachers 60 people, a questionnaire to a total of 120 people It was distributed. For the beginning teachers by winning 1-5 years, a career teacher separated by an interval of more than 10 years that was distributed selection, chief teachers were excluded. When discussing the result shown in this study through a process as follows. First, the general classroom teachers and elementary analysis as to whether the difference between the degree of participation in decision-making special class teachers a result, participation in decision-making according to the type of elementary classes showed no difference. Second, the regular classroom teachers and elementary analysis of whether there is a difference in the decision-making participation of special class teachers, regular classroom teacher differ depending on experience (1-5 years / 10 years), but a special class teacher career There were no significant differences according to (1-5 years / 10 years). Third, school teachers and regular classroom teachers devote a separate analysis of whether there is a difference in the special class teachers results showed no difference in the degree of commitment in elementary school classroom teacher type. Fourth, the general classroom teachers and elementary analysis as to whether analysis, regular classroom teachers and special class teachers both experience (1-5 years / 10 years), depending on whether the special class teacher of teachers also devoted a difference results show that there is no difference. Fifth, elementary general classroom teachers and decision-making influence participation is on teacher commitment of the Special Classroom Teachers result is subjected to a multiple regression analysis to determine the eotteohanji, regular classroom teacher Decision sub-elements of the curriculum and teaching, student management, hakgyogwa community, school management, teacher commitment sub-element classes, compensation, human relations, on the other hand, a factor that significantly affects the autonomy shown Looking at the special class teachers, decision-making sub-elements only schools and the community of only it showed a significant effect on teacher commitment. The research conclusions are as follows validated through a survey. First, the general elementary school classroom teachers and special class teacher participation and decision-making between the teacher and the class type of commitment in relationships, career-specific differences were not significant. But decisions about the relationship between teacher participation and commitment is very meaningful, decision-making sub-components, sub-components teacher commitment are all factors showed a significant effect on. Second, it showed that regular classroom teachers in regular elementary schools have a significant impact on the relationship between participation and decision-making than the Teachers devote special Classroom Teachers. Third, elementary general classroom teachers and teacher commitment also analyzed the extent of the special class teachers, primary school teachers have not seen all meaningful difference in class types (regular classes and special classes) or teaching experience (beginning teachers and experienced teachers). If the limitations and suggestions for future research studies based on the results of this study are as follows. First, the number of cases in the general classroom teachers and special class teachers need to be more secure. In this study, regular classroom teachers and special class teacher for 60 one, winning byeolroneun beginning teachers (1-5 years) and experienced teachers (over 10 years) were 30 students sampled. Therefore, in order to generalize this type of classroom study, it is necessary to study with a larger sample for each career. Second, the research methods research methods should be conducted through a questionnaire diversification. In parallel qualitative research methods such as participation observation, interview survey methods Besides efforts are needed to ensure the objectivity and diversity of responses. Third, school teachers and participation in decision-making variables that the difference between the commitment and the teacher has a study of the various factors that you are some type of classroom teaching experience is required in addition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE