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교직 선택의 내적 동기 향상에 영향을 준 예비과학교사의 경험에 대한 연구

Title
교직 선택의 내적 동기 향상에 영향을 준 예비과학교사의 경험에 대한 연구
Other Titles
The Study of Pre-service Science Teacher's Experiential Influence on the Enhancement of Internal Motive in Choosing the Teaching Profession
Authors
강보미
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박종윤
Abstract
교직 선택의 내적 동기는 외적 동기에 비해 교사가 된 후의 교직 생활에 큰 영향을 준다. 교직 선택에서 외적 동기가 낮게 나타난 외국 사례와는 달리, 우리나라의 경우 외적 동기가 교직 선택에 큰 영향을 준다는 연구들이 존재한다. 이는 예비교사의 내적 동기가 강화될 수 있도록 하는 접근이 필요함을 시사해준다. 본 연구는 사범대 재학 중 내적 동기 향상에 영향을 준 경험을 알아보고 예비과학교사의 교직 선택 동기 수준 유형에 따른 경험의 특징을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 서울 소재 사범대학 과학교육과에 재학 중인 16명의 예비교사를 대상으로 설문지 작성과 면담을 실시하였다. 설문과 면담에서 교직 선택 동기는 내적 동기를 내재적 동기, 이타적 동기로 세분화하였으며, 외적 동기를 외재적 동기, 수동적 동기로 세분화하여 총 4가지로 구분하였다. 설문과 면담을 토대로 예비과학교사의 내적 동기 향상에 영향을 준 경험이 무엇인지를 확인하고, 예비과학교사의 교직 선택 동기 수준을 내적 동기 수준과 외적 동기 수준의 높고 낮음에 따라 네 가지 유형으로 분류하여 이에 따른 경험의 특징을 알아보았다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 내적 동기를 향상시켜준 경험은 내재적 동기 향상에서 4가지 범주, 이타적 동기 향상에서 2가지 범주로 나타났다. 내재적 동기 향상의 4가지 범주는 ‘교직 적성 확인 경험’, ‘교수 가치 확인 경험’, ‘학생과의 상호작용 경험’, ‘학문에 대한 흥미 유발 경험’으로 나타났다. 이타적 동기 향상의 2가지 범주는 ‘교사의 중요한 역할에 대한 인지경험’과 ‘학생들이 당면한 문제해결 노력의 필요성 인지경험’으로 나타났다. 내적 동기 향상은 주로 학생과 상호작용하는 경험과 교직 특성이 자신의 적성에 맞는지에 대한 검토 또는 어떤 교사가 되고 싶은지 등 교직에 대한 고려 과정에서 이루어졌다. 둘째, 높은 내적 동기로 사범대학에 입학한 예비과학교사는 사범대학 재학 중에 내적 동기가 유지되거나 증가하는 것으로 나타났으며, 교직에 대한 생각이 변하지 않았다. 낮은 내적 동기로 입학했으나 재학 중에 내적 동기가 높아진 예비과학교사는 사범대학 교과목을 통해 교직에 대한 긍정적인 생각을 가지게 되었으며, 교육 봉사나 교육 실습을 통해 내적 동기가 높아지는 경험을 하였다. 낮은 내적 동기로 입학하여 내적 동기가 높아지지 못한 예비과학교사의 경우 교육 실습, 교육 봉사에서 제한된 경험의 기회를 가지는 경우가 많았다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 내적 동기 향상은 대부분 학생들을 만나 상호작용하는 경험과 교직 특성이 자신의 적성에 맞는지에 대한 고려 또는 어떤 교사가 되고 싶은지에 대해 생각해보는 과정에서 이루어지기 때문에 이러한 경험을 증가시킬 필요가 있다. 사범대학 교육과정에서 학생들과 만날 수 있는 경험을 충분히 제공해야하며, 교직에 대해 신중하게 생각해 볼 수 있는 기회를 제공해야 한다. 둘째, 높은 내적 동기로 사범대학에 입학한 예비과학교사는 교사에 대한 생각이 유지되기 때문에 내적 동기가 높은 예비과학교사를 선발하기 위해 선발 과정의 개선이 이루어져야 한다. 셋째, 사범대학 교육과정 내에서 내적 동기 향상에 큰 영향을 주는 교육 봉사와 교육 실습의 질이 향상되도록 개선이 이루어져야 한다.;The internal motive of choosing the teaching profession influences the teaching profession life after becoming a teacher more than the external motive. Cases of foreign studies show that external motive takes up a small portion in choosing the teaching profession, whereas in Korea there are case studies that show that external motive has a big influence. This shows that the approach of enhancing the internal motive of pre-service teachers is needed. The purpose of this study is to find out the experience that influences the enhancement of internal motive and the characteristics of the categorized types of pre-service science teacher's experience. This study surveyed and interviewed 16 pre-service science teachers who belong to Seoul located colleges of education majoring in the department of science education. In the surveys and interviews, motives of choosing the teaching profession are specified into four types; internal motive to intrinsic motivation and altruistic motivation, external motive to extrinsic motivation and passive motivation. The experiential influences of internal motive were found throughout the surveys and interviews. The characteristics of the categorized types of pre-service science teacher's experiences were found through individual case studies. The pre-service science teachers classified into four types according to level of internal motive and external motive. The conclusions of the study are the following. First, experiences that influenced internal motive to enhance were found in four ranges of intrinsic motivation and two ranges in altruistic motivation. The four ranges of intrinsic motivation were 'confirm teaching profession aptitude', 'confirm teaching value', 'interactive experience with students', and 'interest in study'. The two ranges of altruistic motivation were 'the perception of teacher's important role' and 'the perception of necessity to help students'. The enhancement of internal motive happened in the process of interacting with students and thinking about the teaching profession. Second, pre-service science teachers who entered colleges of education with a high level of internal motive maintained or enhanced their level of internal motive but have not experienced any change about teacher profession itself. Those who entered colleges of education with a low level of internal motive but have enhanced the level of internal motive, experienced positive perception changes about the teaching profession and experienced enhancement of internal motive through teaching practices and educational services. Those who entered colleges of education with a low level of internal motive but failed to enhance the level of internal motive experienced limited opportunities in teaching practices and educational services. These are the following proposals of this study. First, internal motive usually enhances when teachers actually interact with students and think about their teaching profession so it is vital to increase these experiences. Curriculums in the colleges of education should be able to provide more opportunities in school field. Second, pre-service science teachers who entered colleges of education with a high level of internal motive maintain their thoughts about teaching so colleges of education should consider more on improvements in the process of selecting new students. Third, curriculums in the colleges of education should improve the qualities of teaching practices and educational services which affect enhancement in internal motive.
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