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소셜TV 이용자에 관한 연구

Title
소셜TV 이용자에 관한 연구
Other Titles
The study of social TV users : Focusing on the usage motivation, usage behaviour, gratification obtained and secondary communication of barrage website
Authors
ZHANG TIANYI
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 언론홍보영상학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
본 연구는 사회적 시청의 시각으로 탄막이라는 새로운 기능을 응용하는 탄 막(??)사이트-BILIBILI의 이용자에 관한 연구를 진행하였다. 세부적으로는 이 용과 충족의 관점에서 BILIBILI의 이용동기와 획득충족의 구성 요인을 탐색해 보고, 인터넷 담론의 읽기와 쓰기 행위에 관점에서 이용동기가 이용자의 이용 행위, 읽기와 쓰기에 어떤 영향을 미치는지를 살펴본 다음에 읽기와 쓰기가 획득충족에 어떤 영향을 미치는지도 살펴보았다. 마지막 이용자들이 이용 후 에 단계에서 이어진 2차 커뮤니케이션과 이용행위, 획득충족간에 관계를 탐색 해보는 것이다. 우선 BILIBILI의 이용동기의 요인구성을 탐색한 결과는 ‘사회교류 동기’, ‘공 동시청 동기’, ‘정보추구 동기’, ‘오락추구 동기’, ‘시간 보내기 동기’ 그리고 ‘팬덤 동기’인 6개 동기로 도출 되었다. 이를 바탕으로 각 충족 요인은 ‘사회 교류 및 팬덤 충족’, ‘공동시청 충족’, ‘정보추구 충족’, ‘오락추구 및 시간보내 기 충족’인 4개 씩의 충족 요인이 추출 되었다. 첫째, BILIBILI의 동기와 획득 충족의 요인 분석 결과를 가지고 BILIBILI 이용 의 행위적인 차이를 볼 수 있는 탄막의 쓰기와 읽기 행위와 어떤 관계가 있는 지를 살펴보았다. BILIBILI의 이용자들이 오락추구 동기가 높을수록 탄막을 더 많이 보내는 것이며 공동시청, 오락추구 동기가 높을수록 영상을 보면서 탄막 을 더 적극적으로 읽는 것이다. BILIBILI의 이용자들이 오락와 공동시청을 추 구하기 위헤서 사회적 시청을 많이 참여하는 것을 의미한다. 둘째, 이용자의 탄막 이용의 읽기와 쓰기가 획득충족에 어떤 영향을 미치는 지를 살펴본 결과 탄막 쓰기 행위가 많을수록 획득한 사회교류 및 팬덤충족, 정보 추구 충족이 높아지는 것이며 탄막 읽기 행위가 증가할수록 공동시청 충 족과 오락추구 및 시간보내기 충족이 높아지는 것이다. 탄막 읽기와 쓰기를 많이 한 사람들이 사회적 시청을 적극적인 참여하는 것으로 인해 BILIBILI의 이용를 통해서 전통적인 시청 경험에서 얻지 못하는 사회적 교류 및 팬덤 충 족, 공동시청 충족이 얻게 된 결과를 다시 확인하였다. 마지막, BILIBILI의 이용행위와 획득충족이 이용 후에 이어진 2차 커뮤니케 이션에 어떤 영향을 미치는 결과 탄막을 많이 읽을수록 이용 후에 의견표현과 검색행위가 통계적으로 감소되었고, 쓰기를 많이 할수록 2차 커뮤니케이션의 팬덤 활동, 검색, 공유 활동도 감소된 결과로 나타났다. 사람들이 탄막의 읽기 와 쓰기를 통해서 커뮤니케이션을 충분히 진행을 한다고 인식하기 때문에 2차 적 커뮤니케이션에 대한 추구가 감소하는 것을 의미한다. 한편 획득충족에 있 어서는 4개 요인 중에서 사회교류 및 팬덤 충족이 높을수록 2차의 커뮤니케이 션 활동이 모두 활발해지고 공동시청 충족이 높을수록 공유활동도 증가하게 되었다. 이는 BILIBILI의 사용를 통해서 획득한 충족은 새로운 미디어 이용에 동기가 될 수 있다는 결론을 내릴수 있다.;This study reviews on a new feature called the barrage used by users of the barrage website, BILIBILI, from the perspective of social viewing. It also explores the organization factors of BILIBILI's detailed motives and gratification obtained in terms of uses and gratification. Users' motive in terms of internet discussion in reading and writing, the effects of reading and writing, and the effects of reading and writing on gratification obtained is also discussed. Lastly, the paper explores the relationship between secondary communication, users' behaviour and gratification obtained resulted after users' use. The organization factors of BILIBILI's usage motivations include ‘social interaction', ’shared viewing', ‘information seeking', ’entertainment seeking', ‘pastime' and ’fandom'. Based on these 6 motivation factors, the following gratification factors are extracted - ‘social interaction and fandom', ’shared viewing', ‘information seeking' and ‘entertainment seeking and pastime'. Firstly, the relationship between the analysis of BILIBILI's motive and gratification obtained and the behavioral difference of BILIBILI use that can be seen from the barrage writing and reading behaviours can be observed. As the entertainment seeking motivation of BILIBILI users increases, so does the barrage written and read while watching the video. This shows that in order to pursue entertainment and shared viewing, BILIBILI users involve themselves with more social viewing. Secondly, the results on the effects of barrage written and read by users on gratification obtained shows that the social interaction, fandom and information seeking gratifications increase with barrage writing behaviour and shared viewing, entertainment seeking and pastime gratifications increases with barrage reading behaviour. Due to the fact that users that write and read barrage actively take part in social viewing, through the use of BILIBILI, are able to gain social interaction, fandom, shared viewing gratifications not obtainable by traditional viewing experiences. Lastly, the results on the effects of secondary communication resulting from BILIBILI usage behaviour and gratification obstained shows that as the reading of barrage increases, the expressing of opinions and search behaviour decreased statistically, and as the writing of barrage increases, secondary communication such as fandom, search and sharing activities decreased. This shows that through the use of barrage, users realized that sufficient communication has been achieved and thus the need for secondary communication is reduced. On the other hand, among the 4 factors of gratification obstinate, the increase of social interaction and fandom gratifications results in the rise in secondary communication activities and shared viewing gratification increases with sharing activities. With this, we can conclude that through the use of BILIBILI, gratification obtained can be regarded as a motive for the use of a new media type.
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