View : 270 Download: 0

인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 유아의 자아개념 및 또래유능성에 미치는 영향

Title
인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 유아의 자아개념 및 또래유능성에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Cooperative Art Activity Using a Picture Book Related to Character Education upon Self-concept and Peer Competence in Young Children
Authors
김도향
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 만 5세 유아의 자아개념 및 또래유능성에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 유아의 자아개념 및 또래유능성을 증진시킬 수 있는 협동미술활동의 방향과 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 본 연구의 의의가 있다. 이와 관련하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 유아의 자아개념(인지적 자 아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적 자아)에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 유아의 또래유능성(사교성, 친사회성, 주도성)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동이 만 5세반 유아의 자아개념 및 또래유능성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실험연구를 실시하였다. 연구대상은 서울시 M구에 위치한 사립 유치원에 재원중인 만 5세반 유아 40명이다. 실험처치는 2015년 9월 18일부터 10월 26일까지 6주에 걸쳐 총 9회의 활동을 실시하였다. 실험집단은 인성교육 관련 그림책을 감상한 뒤, 소집단으로 또래들과 함께 협동미술활동을 실시하였고, 비교집단은 인성교육 관련 그림책을 감상한 뒤 개별미술활동을 실시하였다. 유아의 자아개념을 측정하기 위해서 이현경(2004)이 개발한 ‘유아용 자아개념 검사 도구’를 신주희(2015)가 수정한 검사 도구로 본 연구자가 일부 문항을 수정·보완하여 사용하였다. 또한 유아의 또래유능성을 측정하기 위해서 박주희, 이은해(2001)가 개발한 ‘취학 전 아동 또래 유능성’검사 도구를 사용하였다. 실험의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전·사후 검사를 실시하였으며, 그 차이에 대해 t검증으로 비교, 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동은 유아의 자아개념 전체와 모든 하위영역(인지적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아, 신체적 자아)을 향상시키는 것으로 나타났다. 이는 유아들이 협동미술활동 과정에서 자신에 대한 자신감을 형성하고 또래와의 신뢰감 형성을 바탕으로 자신의 존재에 대해 긍정적으로 인식하게 됨으로써 자아개념 발달에 긍정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동은 유아의 또래유능성 전체와 모든 하위영역(사교성, 친사회성, 주도성)을 향상시키는 것으로 나타났다. 이는 유아들이 공동의 미술작품을 완성하기 위해 서로 의견을 주고받고, 재료와 도구를 공유하고 양보하는 등 단체 생활에서 필요로 하는 사회적 기술과 지식을 습득하여 또래유능성에 긍정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 결론적으로 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동 경험은 유아의 자아개념 및 또래유능성을 증진시키는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 따라서 인성교육 관련 그림책을 활용한 협동미술활동은 유아의 자아개념 및 또래유능성의 향상을 위해 유아교육현장에서 활용될 수 있음을 시사한다.;The purpose of this study was to examine which influence the cooperative art activity using a picture book relevant to character education has upon self-concept and peer competence in children aged 5 in full. This study has a significance in that this leads to offering basic data for the direction in cooperative art activity and the development in a program that can promote young children's self-concept and peer competence. The following are the research problems that were established in relation to this. 1. What about the influence of cooperative art activity using a picture book related to character education upon young children's self-concept(cognitive self, social self, emotional self, physical self)? 2. What about the influence of cooperative art activity using a picture book related to character education upon young children's peer competence(sociality, pro-sociality, initiative)? This study carried out an experimental research in order to figure out which influence the cooperative art activity using a picture book relevant to character education has upon self-concept and peer competence in children aged 5 in full. The research subjects are 40 children aged fully 5 who are attending a private kindergarten where is located in M ward of Seoul. The experimental treatment was implemented totally 9-time activities over 6 weeks from September 18, 2015 to October 26. The experimental group was conducted cooperative art activity of being done together with peers by forming a small group after appreciating a picture book related to character education. The comparative group was executed individual art activity after appreciating a picture book related to character education. To measure young children's self-concept, a test tool that Shin Ju-hui(2015) modified ‘a test tool for young children's self-concept' developed by Lee Hyeon-gyeong(2004) was used by which this researcher corrected and supplemented some questions. Also, to gauge young children's peer competence, a test tool for ‘pre-schoolers' peer competence’developed by Park Ju-hui and Lee Eun-hae(2001) was utilized. To find out an effect of the experiment, a pre·post test was conducted targeting the experimental group and the comparative group. Its difference was comparatively analyzed with t-test. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, the cooperative art activity using a picture book related to character education was indicated to improve young children's whole self-concept and all sub-spheres(cognitive self, social self, emotional self, physical self). This can be analyzed to have positive influence upon the development in self-concept by which young children come to positively recognize own existence based on forming self-confidence and trust in peers in the process of cooperative art activity. Second, the cooperative art activity using a picture book related to character education was indicated to enhance young children's whole peer competence and all sub-spheres(sociality, pro-sociality, initiative). This can be analyzed to have a positive effect on peer competence by which young children acquire social skill and knowledge of being needed in group activity such as giving & receiving an opinion each other and sharing & conceding materials and tools in order to complete a collaborative art work. In conclusion, the experience of cooperative art activity using a picture book related to character education can be considered to have a positive impact on promoting self-concept and peer competence in young children. Accordingly, the cooperative art activity using a picture book related to character education is suggestive of being likely able to be applied to the field of early childhood education aiming to improve self-concept and peer competence in young children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE