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만 5세 사랑반의 부모참여 활성화를 위한 실행 연구

Title
만 5세 사랑반의 부모참여 활성화를 위한 실행 연구
Other Titles
The Action Research for Activating Parents' Participation in the Sarang Class for Five-Year-Olds
Authors
김민정
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김순환
Abstract
본 연구는 만 5세 학급인 사랑반 부모참여 활동의 문제점을 인식하고 이를 개선하기 위해 부모참여 활동을 활성화하는 방안을 모색하여 실행하고, 실행 방안을 통해 부모, 유아, 교사의 반응을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 만 5세 사랑반의 부모참여 활성화를 위한 실행방안은 어떠한가? 2. 만 5세 사랑반의 부모참여 활성화 방안에 따른 부모, 유아, 교사의 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 병설유치원인 도담유치원 만 5세반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 부모 22명, 유아 22명, 담임교사 1명이었다. 연구 기간은 2015년 8월 1일부터 11월 30일까지였으며 부모참여 활동에 대한 문제인식에서 출발하였다. 2014년 ~ 2015년 1학기 동안의 부모참여 현황 분석과 유치원 교육과정 편성의 기초 자료 분석, 부모 요구 설문조사 결과를 바탕으로 부모참여 활성화 방안을 모색하고 실행하였다. 연구는 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구기간 동안 부모 설문지, 교사 저널, 부모 면담 자료, 부모 활동사진, 비형식적·형식적인 부모 반응, 활동 계획안 등을 가지고 자료를 수집하였다. 연구를 실행하는 동안 자료 수집과 동시에 실행에 대한 부모의 반응, 유아의 반응을 기록하고 연구자의 느낌이나 해석을 연구자 코멘트로 적으며 자료 분석을 실시하였으며, 이를 범주화하고 코딩한 후 연구문제별로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모참여 활동을 활성화할 수 있는 방안을 모색하고 실행하였다. 실시한 활동으로는 기존 부모참여의 형태를 보완하는 것으로서 가정통신문을 통한 부모교육 자료는 QR코드 제공과 부모참여공간을 마련하는 형식으로 수정하였고, 사랑반 이야기 신문과 연계된 가정연계활동을 지원하는 것이었다. 그리고 부모 면담을 통해 교사와 부모가 함께 유아 발달의 공동목표를 설정하고 이를 실행하도록 하였다. 또한 부모 요구를 반영한 부모 대상 대집단 강의와 이와 연계한 소집단 활동을 실시하였고, 자원봉사활동의 일환으로 교사와 부모가 함께 협의한 독서 활동 및 연계 활동과 부모 참여 활동의 개발로는 보조 교사 역할을 통한 유아 관찰 활동을 실시하였다. 이후 1차 방안을 평가한 결과, 가정과 연계하여 유아와 부모가 함께하는 부모참여수업과 부모 대상 강의의 필요성이 대두되었다. 이에 따라 2차 실행에서는 1차 실행 평가를 반영하여 가정 연계를 강화한 부모참여수업과 부모 대상 강의를 실행하였다. 둘째, 부모참여 활성화를 통한 부모, 유아, 교사의 반응을 살펴보면, 부모, 유아, 교사에게 긍정적인 변화를 가져왔다. 부모는 교사의 전문성을 인식하였으며, 교사의 업무에 대한 이해가 증진되었다. 또한 유치원 교육 및 자녀에 대한 이해가 증진되었으며, 다양한 부모참여 프로그램에 대한 동기가 부여되어 부모참여 활동에 대한 요구도가 증가하였다. 유아는 지식과 자료를 또래와 공유하는 행동이 활성화되었으며, 유치원과 가정연계를 통해 유아의 긍정적인 행동이 증가하였다. 또한 가정연계활동에 참여도가 증진되었다. 교사는 기존에 갖고 있던 부모참여 활동에 대한 부정적인 인식이 긍정적으로 전환되었으며, 부모참여에 대한 전문성이 신장되었다. 본 연구는 부모참여 활동의 필요성을 제기하는 한편, 부모와 교사의 동반자적이고 협력적인 관계를 형성하기 위해 부모참여 활동을 다각적인 방면에서 분석하여 지원하였다. 이러한 활동들을 통해 부모참여를 활성화하였고, 부모뿐만 아니라 교사와 유아에게 긍정적인 영향을 미쳤다는 점에서 의미가 있다. 본 연구가 현장의 교사들에게 부모참여 활동을 지원하는 실제적 지원 방안을 마련하는데 도움이 되기를 바란다.;The purpose of this study was to develop and implement a plan for activating parent-participating activities and examine responses of the parents, the children, and the teacher to the plan so that the problems with parent-participating activities in the Sarang Class for five-year-olds could be identified and solved. For this purpose, the following questions were set: 1. What is the plan for activating parents' participation in the Sarang Class for five-year-olds? 2. What responses do the parents, the children, and the teacher make to the plan for activating parents' participation in the Sarang Class for five-year-olds? This study was conducted in the class for five-year-olds at Dodam Kindergarten established as a public kindergarten in Seoul and the subjects included 22 parents, 22 children, and 1 class teacher. It was conducted from August 1 to November 30, 2015 and started from awareness of problems with parent-participating activities. A plan for activating parents' participation was developed and implemented on the basis of the analysis of parents' participation status during the 2014-2015 term, the analysis of basic data concerning curricular organization, and the results of the survey on parents' needs. This study was conducted in the order of the first implementation, assessment of the first implementation and development of the plan for the second implementation, the second implementation, and assessment of the second implementation and final assessment. During the course of the study, data were collected from the questionnaires for parents, teachers' journals, interviews with parents, parents' moving pictures, formal and informal responses of parents, and activity plans. In addition to data collection, data were analyzed by recording responses of the parents and the children to the implementation along with the researcher's feelings or interpretation as the researcher' comments and were categorized, coded, and analyzed in terms of the questions. This study obtained the following results: first, a plan for activating parent-participating activities was developed and implemented. The activities aimed to supplement the existing type of parents' participation; the parent education materials based on home correspondence were adapted to provide QR codes and form the space for parents' participation and home activities connected with story newspapers of the Sarang Class were supported. The teacher and parents were asked to set and achieve a common goal for developing children through interviews with parents. Large-group lectures for parents that reflected parents' needs and small-group activities connected with the lectures were performed; reading and relevant activities agreed by the teacher and parents were performed as part of voluntary activities; and child observation was performed through the role of an assistant teacher in developing parent-participating activities. When the first implementation was assessed, the need of parent-participating instruction that involved both children and their parents in connection with home and lectures for parents was found. The second implementation reflected the assessment of the first implementation to perform parent-participating instruction more strongly connected with home and lectures for parents. Second, as for the responses of the parents, the children, and the teacher to activation of parents' participation, the activation brought positive changes to all of them. The parents became aware of the teacher's expertise and got a better understanding of the teacher's work. They got a better understanding of kindergarten education and their child, were motivated to participate in diverse parent-participating programs, and got a greater need for parent-participating activities. Children became more likely to share their knowledge and data with peers and to make positive behaviors through the kindergarten-home connection. They also became more likely to participate in home-connected activities. The teacher saw their negative perception of parent-participating activities changed into positive one and got better expertise in parents' participation. This study suggested the need for parent-participating activities, and made a multilateral analysis of the activities and supported them to form parent-teacher companionship and collaboration. This study is significant in that it has activated parents' participation through the activities and exerted positive effects on the teacher and the children as well as on the parents. This study is expected to help teachers in education practice develop a practical plan for supporting parent-participating activities.
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