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중학교 현대음악 감상 지도방안 연구

Title
중학교 현대음악 감상 지도방안 연구
Other Titles
A Study on Guidance Plan for Contemporary Music Appreciation Classes : Igor Stravinsky’s
Authors
심희진
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 한 현대음악 감상 지도방안을 개발하는 것으로, 이를 위해 이고르 스트라빈스키(Igor Stravinsky)의 작품 <셰익스피어의 세 개의 노래>를 제재곡으로 한 감상 교수·학습 지도안과 수업자료를 개발하였다. 2009 개정 음악과 교육과정은 역사와 문화적 맥락 속에서 악곡의 특징을 이해하며 감상하는 것을 중학교 음악교육의 목표 중 하나로 명시하고 있다(교육과학기술부, 2012). 다양한 시대의 음악을 감상할 것을 강조하는 현재의 음악교육의 추세와 함께 현대음악 지도에 관한 관심이 과거에 비해 높아졌다. 20세기 이후 급변하는 사회적 흐름은 음악에도 많은 변화를 가져왔다. 매우 실험적이며 다양한 음악 기법들이 시도 된 현대음악을 학습하는 것은 동시대의 음악적 흐름을 이해하는 것은 물론이며, 자신이 속한 현재 사회를 이해할 수 있는 좋은 기회를 제공한다. 이러한 배경으로 본 연구는 현대음악 지도방안을 모색하고자 하였으며, 스트라빈스키와 그의 음악을 주제로 한 현대음악 감상 교수·학습 지도안과 수업자료를 개발하였다. 스트라빈스키는 현행 17종의 중학교 음악 교과서에서 현대음악을 대표하는 작곡가로 드뷔시, 쇤베르크와 함께 가장 자주 언급되고 있는 작곡가이다. 자신의 작품을 통해 끊임없는 양식적 변화를 거듭하며 매우 다양한 음악세계를 펼쳤던 스트라빈스키의 음악을 학습하는 것은 20세기 음악의 경향을 이해하는데 큰 도움이 될 것이다. 스트라빈스키를 언급하고 있는 9종의 중학교 음악 교과서가 모두 <봄의 제전>과 원시주의적 음악의 작곡가로서 그를 소개하고 있다. 이에 연구자는 스트라빈스키의 다양한 음악을 소개할 수 있는 지도방안의 개발을 목적으로, 그의 작품 <셰익스피어의 세 개의 노래>를 제재곡으로 한 교수·학습 지도안을 개발하고자 하였다. <셰익스피어의 세 개의 노래>는 음렬기법의 작품으로, 기존에 자주 소개되던 <봄의 제전>과는 다른 스트라빈스키의 음악적 양식이 나타나는 작품이며, 셰익스피어의 문학 작품과 연계한 수업의 구상이 가능하다는 점에서 흥미로운 학습 소재가 될 것으로 판단하였다. 본 연구의 절차는 다음과 같다. 먼저 교수·학습 지도안을 계획하기에 앞서 2009 개정 중학교 음악과 교육과정의 내용을 분석하였으며, 현대음악 감상 학습 방법에 대해 고찰하였다. 또한 본 연구의 주제인 스트라빈스키와 그의 음악이 현행 17종의 중학교 음악 교과서에서 어떻게 다뤄지고 있는지 교과서 분석을 통해 살펴보았다. 다음으로 스트라빈스키의 생애와 작품경향을 알아본 후 <셰익스피어의 세 개의 노래>의 작품을 분석하였으며, 이를 바탕으로 2차시의 교수·학습 지도안과 수업자료를 개발하였다. 본 연구의 교수·학습 지도안의 기본 모형은 민경훈(2005)이 제시한 현대음악 학습의 단계별 지도방법을 따랐다. 1차시의 수업내용은 음악 외적인 요소 즉, 스트라빈스키의 생애와 음악세계를 그의 다양한 작품의 감상을 통해 이해하고, 제재곡의 창작 배경을 학습하는 것에 중점을 두었으며, 제재곡의 악보읽기를 통한 악곡의 기초적인 음악적 요소를 학습하는 것으로 계획하였다. 2차시의 수업은 1차시의 수업내용을 바탕으로 제재곡의 악곡 구조와 작곡 기법 등 음악 내적인 요소의 학습에 중점을 두었으며, 제재곡을 비롯한 스트라빈스키의 다양한 음렬음악을 비교 감상하는 활동을 계획하였다. 개발된 2차시의 교수·학습 지도안을 바탕으로 서울시 서초구 소재의 S여자중학교 2학년의 두 학급 학생 78명을 대상으로 수업을 실시하였다. 수업 후기를 분석한 결과 학생들은 스트라빈스키의 생애와 음악세계를 이해하는데 그의 다양한 작품들을 직접 감상하는 것이 도움이 되었다고 답변했다. 또한 처음에는 낯선 음향의 제재곡에 거부감을 느끼는 학생들도 있었으나, 작품의 작곡 기법 등을 배우며 기존에 알던 것과 다른 방식으로 음악이 만들어 질 수 있다는 것에 큰 흥미를 느끼기도 했다. 또한 설문조사를 통하여 서울시에 재직 중인 현직 교사 3명에게 본 연구의 교수·학습 지도안의 내용 타당도와 실제 현장 적용 가능여부를 검증 받았다. 설문지의 내용은 내용 타당도와 실제 현장 적용 가능여부에 관한 선택형 10문항과 지도안의 장·단점 및 제언 사항에 관한 서술형 2개 문항으로 구성하였다. 검증 결과 본 연구의 교수·학습 지도안과 학습 자료에 대한 교사들의 평가는 긍정적이었으며, 학교 현장에서의 현대음악 교육을 위한 자료로 유용하게 활용될 수 있을 것으로 판단된다. 이 연구를 통해 개발된 교수·학습 자료가 실제 교육현장에서 효과적으로 활용되기를 기대하며, 학생들의 현대음악에 관한 흥미를 증진 시킬 수 있는 다양한 지도 방안의 연구와 수업자료의 개발이 이루어지기를 기대한다.;This study aims to develop a contemporary music appreciation instruction method for middle school students. In order to do so, I have developed an appreciation teaching and learning instruction guide and class material based on Igor Stravinsky's . The 2009 Revised Music Curriculum states appreciating music while understanding its characteristics in light of its historical and cultural background as one of the goals of middle school music education (Ministry of Education, Science and Technology, 2012). In line with the current trend in music education of emphasizing exposure to and appreciation of music from various periods, interest in contemporary music instruction has also increased. Rapidly changing social trends after the 20th century have brought about great changes in music as well. Studying contemporary music, which attempts highly experimental and wide ranging music techniques, provides a fine opportunity not only to understand the musical trend of the current era but also to better comprehend the society in which one belongs to. Based on such understanding, this study attempts to explore contemporary music instruction methods and has developed a contemporary music appreciation teaching and learning instruction guide and class material using Stravinsky and his music as the subject. Stravinsky, along with Debussy and Schoenberg, is one of the most frequently mentioned representative composers of contemporary music in the current 17 middle school music textbooks. Studying the music of Stravinsky, who widened the horizons of music by attempting endless changes in form through his work, will be of great help in understanding the musical trend of the 20th century. All of the 8 middle school music textbooks which refer to Stravinsky introduce him as a composer of Primitivism focusing on his piece . Therefore, in order to create an instruction method which can expose various works of Stravinsky, I have deliberately based the development of my teaching and learning instruction guide on . is a piece which applies the serial technique, suitable for bringing to light a musical form of Stravinsky different from that used in . I have also judged that the possibility of linking the piece to Shakespeare's literary works also makes it an interesting subject of learning. The proceedings of this study are as follows. First, before establishing a teaching and learning instruction guide, I have analyzed contents of the 2009 Revised Middle School Music Curriculum and studied contemporary music appreciation learning methods. I have also conducted textbook analysis to look into how the current 17 middle school music textbooks employ Stravinsky and his music. Next, after having studied the life of Stravinsky and his tendency of work, I analyzed and developed a two class teaching and learning instruction guide and class material. The basic model of this teaching and learning instruction guide is based on the step by step contemporary music learning instruction method suggested by 민경훈(2005). The first class focuses on external aspects of the piece, for instance gaining an understanding of Stravinsky's life and musical view by listening to his various works, learning the compositional background of the piece, and learning basic musical factors of the piece through score reading. Building on contents of the first class, the second class is focused on studying internal aspects of the music such as the format and composition method of the piece. It also plans out a comparative listening activity of Stravinsky's various serial music pieces including . Based on the second class teaching and learning instruction guide I have developed, class was conducted with a total of 78 sophomore students from two classes in S girl's middle school located in Seoul Seocho-gu. According to reviews of the class, students answered that listening to various works of Stravinsky helped understand his life and musical view. In addition, at first, some students felt repulsion toward due to its unfamiliar tune, however, by learning about the composition method and other aspects of the piece, they showed great interest in the fact that there are new and different methods through which music can be created. Furthermore, the content validity and on-site applicability of this teaching and learning instruction guide was verified through a survey conducted on three teachers currently working in Seoul. The survey consisted of ten selection type questions regarding content validity and on-site applicability and two descriptive questions asking to assess positive and negative aspects and propose points for improvement. Based on results of the verification, assessment of teachers regarding the developed teaching and learning instruction guide and class material was positive, and the conclusion that it could be utilized as an effective tool for contemporary music education at school sites was reached. I expect the teaching and learning material developed through this study will be utilized effectively at actual education sites, and hope research on various instruction methods and development of class material that enhance student's interest in contemporary music will further continue.
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