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박물관을 활용한 <동아시아사> 프로젝트 학습 방안 연구

Title
박물관을 활용한 <동아시아사> 프로젝트 학습 방안 연구
Other Titles
A Study of Project-Based Learning in Museum
Authors
이수진
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오영찬
Abstract
본 연구는 학습자중심의 탐구학습이 <동아시아사>학습에 효과적이라는 전제를 가지고 유물기반학습의 비형식적 교육의 특성을 가지고 있는 박물관교육을 활용해 <동아시아사>프로젝트 학습을 설계·시행하였다. 학교연계교육프로그램으로 진행하는 만큼 먼저 <동아시아사>의 교육과정을 분석해 동아시아를 학습프로그램을 설계하는데 참고할 수 있는 교육목표, 내용 및 교수학습방법 등을 정리하였다. 이후, 교과서를 분석해 <동아시아사>의 특성을 가장 잘 드러내는 마지막 대단원의 ‘갈등과 화해’를 교육 주제로 선정하고 학습의 이론적 배경으로 평화교육 및 박물관교육이론을 정리하였다. 교육프로그램 설계는 학습자중심의 문제해결에 가장 큰 중점을 두고 프로젝트 학습을 교수학습방법으로 차용해 프로그램을 개발하였다. 교육의 목표는 동아시아의 갈등 분석 및 평화적 방안 모색에 주고 동아시아 지역에 대한 올바른 인식과 역사적 사고력 신장, 평화를 추구하는 자세를 가지도록 하는 것을 세부 교육 목표로 하였다. 교육 실험은 자발적으로 참여한 고등학생 30명을 대상으로 운영하였으며, 국립근현대사 박물관인 대한민국역사박물관에서 중국, 일본, 베트남, 북한, 러시아의 5개 국가를 집중 탐구하는 방식으로 진행하였다. 교육은 매일 3시간씩 5번에 걸쳐 총 15시간동안 진행했고, <동아시아사>관련 전문가 강의와 학습자 탐구활동을 적절히 병행하였다. 학습자 탐구활동은 ‘동아시아를 바라보는 과거, 현재 그리고 미래’라는 주제를 설정하였으며 모둠별 마인드맵 및 ‘전시에 담긴 시각 찾기’, ‘유물을 통한 역사읽기’ 등 모둠별 탐구활동 중심으로 운영하였다. 박물관과 <동아시아사>에 대한 사전분석 이후, 모둠별로 하나의 담당 국가를 선정해 현재의 갈등요소를 탐색하고 과거, 현재, 미래의 관계를 분석해보며 미래 평화공존의 방향을 그려보는 작업을 하였다. 자료조사와 탐구분석을 통해 얻은 결과는 대국민 홍보 형식으로 타인에게 알릴 수 있는 결과물을 제작하였다. 교육실험 결과, 처음에는 탐색하는 동아시아 국가에 대해 배타적인 모습을 보이던 학습자들이 점점 동아시아에 흥미를 가지고 적극적으로 탐색하는 속에, 동아시아의 평화적 관계형성의 필요성을 인식하고 강조하는 모습을 확인할 수 있었다. 본 연구는 선행연구가 미미한 <동아시아사>의 교수학습방안을 연구한 논저로서, 박물관에서 진행하는 학습자 중심의 <동아시아사> 프로젝트 학습이 학습자의 평화적 태도형성 및 학습자의 역사적 사고력을 신장시키는데 효과가 있다는 것을 보여주었다는 점에서 의의를 갖는다.;On this study, design and implementation of ‘East Asian history’ project study is set up, utilizing museum education with informal learning characteristic from artifact-based learning, under the premise that learner-centered inquiry study is efficient method for learning about ‘East Asian history’. And considering the project going on, as a school linkage educational program, priorly, curriculum of ‘East Asian history’ is analyzed and I organized educational objectives, contents & teaching-learning method to which we may refer, on planning learning program of East Asian. And then, analyzing textbooks, I selected the grand finale ‘reconciliation & conflict’, whereby best represent the quality of East Asia, as educational topics, and organized peace education & museum education theory as the theoretical background of learning. Regarding planning of an educational program, with the biggest emphasis on learner-centered problem solution, the program is developed, derived from the project study by teaching-learning method. And about educational objectives, it is defined by the analysis on conflicts in East Asia and the search for peaceful solutions. Additionally, detailed educational objectives are indicated by the recognition of East Asia, the improvement of historical thinking ability, and the pursuit of peace. Experiential education is developed by 30 high-schoolers, participated spontaneously as test samples, and at National Museum of Korean Contemporary History, and proceeded with exploring 5 countries such as China, Japan,Vietnam, North Korea and Russia. The education is carried out by 3hrs a day and repeated by 5times, therefore progressed for total 15hrs and properly managed together between lectures of specialists in‘East Asian history’and learners’ inquiry activities. Learner inquiry activities is set with a title “East Asia through the lens of Past Present and Future” and is managed mainly by inquiry activities of group experiment, such as group mind map experiment, ‘Finding vision reflected in exhibition’, ’Reading history with relics’. After pre-anaysis on museum and ’East Asian History’, it is carried out the activity, by group experiment, whereby selects one country, explores its conflict elements of the moment and analyze the relationship among past, present and future time, and again, look beyond the direction of peaceful coexistence in the future. Results through data research and research analysis will produce a development result to show to others, by the form of public service system about information. In the beginning, learners was with closed mind toward exploring East Asian countries, but more and more, getting interested with East Asia and starting to explore them, more actively, it is noticed to put emphasis on the necessity to form a peaceful coexistence & relationship of East Asia, also for the development of Korea in future. The study is significant from the (educational) point of verifying that learner-centered ‘East Asian history’ project study at museum is effective to improve learner’s peaceful attitude formation & learner’s historical thinking capacities.
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