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사설시조를 통한 소통능력 신장 교육 방안 연구

Title
사설시조를 통한 소통능력 신장 교육 방안 연구
Other Titles
A Study on the Sa-seol-sijo Education for the Improvement of Communicative Competency : focus on Poetic speaker
Authors
임서린
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
본고는 그동안의 고전문학 교육에서 시조를 통한 소통능력 신장 교육에 크게 주목하지 않았다는 점과 도덕적 가치관이 강하게 나타나는 작품 교육에 치중되어 있어 학습자의 다양한 소통 상황을 성찰하기에 부족했었다는 점을 연구의 출발점으로 삼았다. 이러한 문제의식에서 타인과의 관계에서 누구나 겪을 수 있는 갈등을 사실적으로 표현한 사설시조에 주목하여 작품이 가지고 있는 부정적인 대상에 대한 내면의 표현, 희극적 특성을 통해 나타나는 우호적 대상과의 갈등, 풍자적 성격을 강하게 띠고 있는 사회적 약자의 항변 등 소통적 특성의 내용을 지니고 있는 고등학교 교과서 수록 작품 10편을 대상으로 논의를 진행하였다. 본고는 기존 선행연구와 작품 텍스트를 검토하여 타인에 대한 개인의 부정적 심리, 우호적 관계 지속을 위한 개인적 가치관, 균형적 관계 지향의 사회적 행동의 세 가지의 소통 상황을 추출하였는데 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 타인에 대한 불신과 증오에 작용하는 심리로는 선입견으로 인한 경계와 지속적 소통에 대한 불안을 추출할 수 있었다. 개인의 편협한 주관으로 형성하는 부정적인 심리와 타인에게 주는 피해, 그러한 경계와 불안을 만드는 사회적 소통의 문제점을 살펴볼 수 있는 기회를 제공한다. 둘째, 우호적 관계 지속을 위한 가치관으로는 현실을 정당화하는 자기중심적 가치와 지나친 간섭을 지양하는 배려를 추출하였다. 우호적 관계를 지속할수록 상대에게 기대하는 것이 많아 장기적인 관계 유지와 상대에 대한 배려를 제대로 실행하지 못하는 부정적인 가치관을 가질 수 있는데 작품은 그러한 부정적인 요소와 함께 지나친 간섭을 지양하여 타인을 배려하는 긍정적인 가치관을 보여준다. 이는 학습자로 하여금 자신과 우호적인 관계를 형성한 타인과의 지속적 관계를 가능하게 할 생각과 행동 형성에 도움이 된다. 셋째, 균형적 관계 지향의 사회적 행동을 추출하였다. 사회생활에서는 객관적인 능력이나 나이, 경험 등과 같은 요소로 인하여 서열이 형성되기도 하는데 이러한 서열로 인한 편협한 생각과 부정적 행동으로 원만한 관계를 형성하지 못하는 경우가 있다. 이러한 경우의 잘못됨을 알려주는 사회적 행동의 구체적인 내용으로 인식의 전환을 통한 화해와 조화 도모, 상대성 이해를 통한 상호 역할의 존중, 효과성 추구를 위한 현실상황 수용이 있었다. 균형적 관계를 지향하지 않아 문제가 된 현실을 바라보며 화자와 같은 행동을 하는 것의 필요성을 깨닫고 원만한 소통의 방법을 터득할 수 있는 가능성을 시사하고 있다. 다음으로, 이러한 작품 분석이 학습자들에게 소통 교육적으로 어떤 기대 효과가 있는지 살펴보았다. 교육적 기대효과로는 타인의 불안 탐색을 통한 자기반성, 객관화 능력 향상을 통한 갈등 예방, 공동체 지향의 현실 조명을 통한 화합을 조성할 수 있으며 이러한 효과를 낼 수 있는 학교 교실현장에서 적용 가능한 학습활동과 교육 방안을 제시했다. 본 연구는 다음과 같은 점에서 의의를 갖는다. 첫째, 조선후기 시가로서의 특성 연구에 집중된 사설시조가 현 학습자들에게 어떤 현재적 가치를 줄 수 있을지를 밝혔다. 주로 희극과 풍자의 의미를 보여준다고 평가되었던 사설시조에서 현 학습자의 한정된 경험으로 인하여 인식하기 힘든 타인과의 소통적 측면을 고려할 수 있는 교육적 가치를 추출함으로써 사설시조 교육의 새로운 방향을 제시했다. 둘째, 작품 이해와 함께 타인과의 소통 성찰이라는 두 가지의 교육적 효과를 낼 수 있는 방안을 마련함으로써 문학교육에서의 통합교육을 할 수 있는 하나의 길을 제시하였다. 셋째, 문학 교육을 통한 소통 교육에서 주로 목적에 두고 있었던 사회적 약자를 포용하는 도덕적 가치관의 형성에서 나아가 보편적인 인간의 갈등에서 일어날 수 있는 상황을 성찰할 수 있는 교육 방안을 제시했다. 즉, 문학교육에서 다룰 수 있는 교육의 범위를 어떤 특성을 가지고 있는 학습자나 타인에 대하여 행할 수 있는 자신의 잘못에 대하여 돌아볼 수 있는 소통 교육과 소통능력 신장으로 확대하였다.;This article puts it starting point on the fact that development of communicative competence through Korean poems, Sijo, has not been spotlighted so far in classical literature education, as well as that it has been leaning against the literature works that embodied moral values so that it couldn’t reflect learners’ various communicative situations. Discussions were made based on such awareness, focusing on Sa-Seol-Sijo that realistically depicted conflicts that can occur in relationship with others, during which over 10 literature works with contents of communicating features such as conflicts with those who are amicable and satirical protests of the disadvantaged, each of which appears among expression of inner side against negative objects or comic features in works of literature selected among textbooks for high school students. This article, after examining the preceded studies and the texts of literature works extracted three types of communication situations; individual negative psychology towards others, personal values to maintain an amicable relationship, and balanced, relationship oriented social behaviors. The details are as follows. First, the wariness based on prejudice and anxiety over constant communication has been extracted as the psychology factor causing hate and distrust of others. It provides opportunities to examine the problems in social communication which lead to such wariness and anxiety as well as damaging others and negative psychology constructed by narrow mindedness of individuals. Second, ego centric values justifying the reality and consideration that refrain from excessive interference have been extracted as values to maintain amicable relationship. As long as you maintain amicable relationship, expectation on the opponent expands which leads to negative values that are not capable of carrying out long-term relationship and consideration for the opponent. The works suggest positive values with consideration for others along with avoiding such negative factors as well as excessive interference. It helps learners form ideas and behaviors which would allow lasting relationship with others with a friendly relationship. Third, balanced, relationship oriented social behaviors have been extracted. Hierarchy can occur based on factors such as objective capability, age, experience and etc. in social life, which can lead to failure in making amicable relationships due to narrow minded thinking and negative behaviors driven by such hierarchy. As concrete contents of social behaviors to notify about wrongness of such cases, there were acknowledgement of the situation of the reality in pursuance of effectiveness, respect for the roles of each other throughout understanding relativity, and promotion of reconciliation and harmony throughout change in recognition. It is implying the possibility of attaining means of smooth communication in realization of necessity to behave in the same way as the narrators in the literatures after grasping the problems in the reality where balanced relationship is not pursued. The expected effect of such literature analysis on the learners in terms of communication education is examined in sequence. As an expected effect in an educational manner, it can foster harmony throughout shedding light on the community oriented reality, prevention of conflicts throughout improving ability to objectify, and introspection throughout exploring the anxiety of others, and in the educational site, the classrooms in the schools where such an effect can be drawn out, applicable learning activities and educational plans have been suggested. This study has a significance in following manners. First, what current values it can provide as Sa-Seol-Sijo concentrating on the characteristic study on the poems in the late Joseon Dynasty has been verified. Sa-Seol-Sijo , which used to be considered to imply the meaning of comedy and satire, suggested a new direction of Sa-Seol-Sijo education as it extracted educational values that are capable of considering the aspects in communicating with others which are hard to be recognized due to the influence of limited experience of the present learners. Second, by providing two alternative plans that are capable of drawing two educational effects at the same time, understanding the works and self-examination on communication with others, a new way to implement an integrated education in literature education has been suggested. Third, in addition to formation of moral values that embrace the socially disadvantaged which had been the main purpose of communication education throughout literature education, a new educational plan has been suggested to foster ability to self-examine on the situation that can occur among universal humane conflicts. In other words, the range of education that can be dealt with in literature education has been extended to communication education to foster ability to self-examine on the faults of their own that can be made to others or learners with some characteristics as well as development of communication ability.
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