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대위법 그림책에 대한 만 4, 5세 유아의 문학적 반응

Title
대위법 그림책에 대한 만 4, 5세 유아의 문학적 반응
Other Titles
Response of children ages 4 to 5 on counterpoint picture book
Authors
박은성
Issue Date
2016
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
The purpose of this study is to analyze children’s response on counterpoint picture book and if there any differences in response based on children’s age. In order to examine this topic, this study is focused on the following questions. 1. How does child response on counterpoint picture book? 2. Is there any difference between 4 to 5 year old children’s response on counterpoint picture book? This study has been conducted at private daycare center in Seoul and the participants of this study included 24 children ranging in age from 4 to 5. Based on preliminary study results, the five counterpoint picture books are selected for each of five category of counterpoint picture books: utterance, genre, viewpoint, character and incident counterpoint. Researcher read the counterpoint picture books to children and then all response of the children on the counterpoint picture book were transcribed. The transcripts were analyzed with the 5 categories of responses by Sipe(2011). According to the category, classify children’s response on the counterpoint picture book as analytical, inter-textual, personalizing, transparent, performative response. After that calculate the frequency and percentage by using SPSS 21.0 program. Chi-squared testing method were used to analyze the children’s response difference on counterpoint picture book. The results of the study are as follows. First, analytical response show highest ratio on all category of counterpoint picture book. This result is derived from the characteristic of counterpoint picture book. As counterpoint picture book’s text and picture are not matched, children are more analytical response express on not matched point than any other responses. The more children difficulty about understanding no matched meaning between text and picture of counterpoint picture book, the more analytical response was resulted. Personalizing response is the next highest ratio shown. If the background of counterpoint picture book is familiar with children, personalizing response ratio tend to higher. Second, 5 year old children show higher analytical response than 4 year old children most category of counterpoint picture book, only exclude character counterpoint picture book. Because 5 year old children are more well grasp the meaning of discordance than 4 year old children, 5 year old children express higher analytical response on discordance between text and picture. This result implies that children’s response on counterpoint picture book is differently for comprehension faculty. On the other hand, 4 year old children higher ratio in personalizing response in most category of counterpoint picture book, except character counterpoint picture book. 4 year old children’s comprehension faculty about discordance between text and picture is lower than 5 year old children. Therefore tend to remain in personalizing response than analytical response to discordances. In inter-textual, transparent, performative response, 4 to 5 year old children are show lower ratio in common. The ranking is somewhat different for category of counterpoint picture book.;본 연구는 대위법 그림책에 대한 유아의 문학적 반응을 알아보고, 유아의 문학적 반응이 연령에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 대위법 그림책에 대한 유아의 문학적 반응은 어떠한가? 2. 대위법 그림책에 대한 유아의 문학적 반응은 연령에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울시에 위치한 민간 P어린이집에 재원하고 있는 만 4, 5세 유아 24명을 대상으로 하였으며, 연구방법으로는 대위법 그림책을 읽어준 후 유아가 보인 문학적 반응을 전사하여 범주별로 분류하였다. 대위법 그림책 선정은 서정숙(2011)이 제시한 6가지 유형의 대위법 그림책 중 예비연구를 통해 만 4, 5세 유아들에게 적합한 5가지 유형[발화, 장르, 시점, 사건, 인물 대위법]에 속하는 그림책을 유형별로 각 1권씩 선정하였다. 문학적 반응은 Sipe(2011)가 제시한 범주에 따라 분석적, 상호텍스트적, 개인적, 동화된, 연행적 반응으로 분류하였다. 분류된 문학적 반응 유형은 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 대위법 그림책에 대한 유아의 문학적 반응의 차이를 분석하기 위해 유형별 대위법 그림책과 문학적 반응 범주에 대한 카이제곱검정을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 모든 유형의 대위법 그림책에 대해 유아들은 분석적 반응을 가장 많이 나타내는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 대위법 그림책의 특성에서 그 원인을 찾아볼 수 있다. 대위법 그림책은 글과 그림이 서로 일치하지 않기 때문에 다른 문학적 반응에 비해 일치하지 않는 요소들에 대한 분석적 반응이 가장 높게 나타냈다. 유아들이 글과 그림의 불일치가 의미하는 바를 파악하기 어려워할수록, 상호텍스트적, 개인적, 동화된, 연행적 반응에서 낮은 비율을 나타냈다. 모든 유형의 대위법 그림책에 대해 유아들은 공통적으로 분석적 반응 다음으로 개인적 반응을 가장 많이 나타냈다. 대위법 그림책의 배경이 유아에게 친숙할수록 높은 비율의 개인적 반응을 나타내는 경향이 있었다. 둘째, 대위법 그림책에 대한 연령별 유아의 문학적 반응의 차이를 살펴본 결과, 인물 대위법을 제외한 그림책 유형 모두에서 만 5세가 만 4세보다 높은 분석적 반응을 나타냈다. 대위법 그림책에 드러난 글과 그림의 불일치를 만 5세가 만 4세보다 더 잘 인식하였기에, 이러한 불일치에 대한 만 5세의 분석적 반응이 더 높게 나타난 것으로 분석된다. 이러한 결과는 연령 간 이야기 이해력의 정도에 따라 문학적 반응의 양상이 다르게 나타남을 보여준다. 반면 인물 대위법을 제외한 모든 유형의 그림책에서 개인적 반응은 만 4세가 만 5세보다 높게 나타냈다. 만 4세의 경우 만 5세 보다 그림책에 드러난 불일치를 파악하는 수준이 낮았다. 따라서 대위법 그림책에 나타난 불일치에 대한 분석적 반응보다는 개인적 반응으로 그치는 경우가 많았다. 상호텍스트적, 동화된, 연행적 반응에 있어서는 만 4, 5세 모두 공통적으로 낮은 반응 비율을 나타냈다. 대위법 그림책 유형별로 이 세 가지의 반응이 나타난 순서에서는 다소 차이가 있었으나 만 4, 5세 모두 분석적, 개인적 반응에 비해 매우 미미한 비율을 나타냈다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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