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아동을 대상으로 한 미술치료 사례 동향 연구

Title
아동을 대상으로 한 미술치료 사례 동향 연구
Other Titles
An Analysis of Research Trend in Case Study of Art Therapy for Children at Inside and Outside of the Country : Focused on Academic Journals Published from 2010 to 2015. August
Authors
이선민
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최규진
Abstract
The study aims at proposing a research direction and providing basic data for art therapy case studies with children by organizing and analyzing art therapy research trends that target domestic and overseas children between the ages of 7 to 12. Therefore, the study organized the research contents of 50 case studies, including 6 overseas and 44 domestic case study on art therapy which targeted children, from academic journals, published in domestic and overseas between 2010 and August 2015 and analyzed recent research trends by categories in research content, form and method. The results of the study are as follows. First, the analysis by research content revealed that normal children who were not medically diagnosed took up the greatest proportion of research subjects and that normal children displayed problems of sociality, self-knowledge, self-respect, social and psychological symptoms of depression and anxiety, interpersonal relationships, low self-esteem, and withdrawal behavior. Many of the domestic children had received medical diagnoses of anxiety disorders and ADHD, while there were case studies of overseas children who were diagnosed with learning disabilities. The category of client motive for therapy requests revealed that often overseas studies involved the parent or teacher requesting art therapy, while this was often not stipulated in domestic studies. Second, domestic case dissertations had a high proportion of art therapy conducted in group forms of 6-10, while overseas cases usually conducted art therapy individually or in groups of 3-5. Domestic group art therapy conducted activities centering on the group, while overseas group art therapy was conducted centering on individual activities. Both domestic and overseas research dissertations involved 88% its case studies conducting sessions with one therapist, and 66% of domestic studies omitted the place of therapy. Art therapy in overseas studies mainly took place in local community centers or facilities. The period of therapy of both domestic and overseas studies were less than 6 months, with 2-3 months having the highest proportion followed by therapies of 4-5 months. The therapy was conducted in a session arrangement of 11-25 total sessions, and individuals mostly received one session of art therapy a week, while groups received one or two sessions a week. Third, the analysis by research method revealed that domestic studies were centered on an integrated research method, while overseas studies centered on a qualitative research method when carrying out art therapy. Domestic studies had a high proportion of research designs including tests before and after experimental control, while overseas studies had a high proportion of art therapy conducted by case studies. Domestic studies used a variety of measurement tools, and their projection tests were mainly of two types, the house-tree-person test and the kinetic house-tree-person test. Overseas case studies used measurement tools at a marginal level and did not use projection tests in the case studies. Many dissertations in both domestic and overseas case studies did not conduct follow-up testing, and the proportion of domestic case studies that did not conduct follow-up testing was higher than that of overseas studies.;본 연구는 2010년부터 2015년 8월까지 국내 및 국외 학회지를 중심으로 아동을 대상으로 한 미술치료 사례연구의 동향을 파악하고 아동을 대상으로 한 미술치료 사례연구의 기초적 자료를 제공하고 발전적 방향을 모색하고자 실시되었다. 한국 미술치료학회에서 발간하는 미술치료 연구에 게재된 국내 사례연구 44편과 미국 미술치료 협회, 영국 미술치료 협회의 학회지와 The Arts in Psychotherapy에 게재된 국외의 사례연구 6편을 분석 대상으로 선정하고 연구 내용, 연구 형태, 연구 방법에 따라 50편을 분류하고 빈도와 백분율로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 분석 방법 중 연구 내용별 분류에 의하면, 국내와 국외의 아동 모두 의학적 진단을 받지 않았으나 사회 심리적 증상을 호소하는 일반 아동이 연구 대상에서 큰 비중을 나타냈다. 일반 아동을 대상으로 실시한 미술치료가 많다는 점에서 삶의 질 향상, 사회성 향상 및 아동 개인의 성장을 위한 예방적 차원에서 미술치료가 증가하고 있다고 볼 수 있다. 또한, 복잡한 현대사회에서 다양한 스트레스 환경과 변화에 노출되는 아동들의 빈도가 증가되면서 ADHD 아동들의 미술치료도 높은 연구 빈도를 보인다. 국내와 국외의 사례연구는 주로 부모와 교사에 의해 미술치료가 의뢰되었으나 국내 연구에서 치료 및 의뢰 동기의 미기재 건이 높은 비중을 나타냈다. 치료 및 의뢰 동기는 치료의 과정과 효과적인 측면에서 필수적인 정보이나, 국내에서는 집단 미술치료의 효과성 검증과 시설 아동의 미술치료 참여의 사례연구가 많아 미기재 건이 많은 것으로 보인다. 둘째, 연구 분석 방법 중 연구 형태별 분류에 의하면, 국내의 사례연구는 주로 6-10명의 집단으로 미술치료가 진행되었고, 국외의 사례연구는 개인 치료 및 3-5명의 집단 미술치료의 비중이 높았다. 국외에 비해서 국내의 사례연구에서 1명의 치료사가 더욱 많은 아이들을 대상으로 미술치료를 진행하고 있었고, 국내의 사례연구는 집단원과의 상호작용 과정에서 인지적, 정서적, 행동적 발달을 목표로 집단 활동으로 미술치료를 진행한 사례연구가 많은 것을 알 수 있었다. 미술치료는 주로 시설, 지역 센터 및 학교에서 진행되었으며, 국내의 사례연구는 치료 장소가 미기재된 논문도 다수 있어 미술치료 장소에 대한 보고가 취약함을 보여주고 있다. 국내와 국외에서 미술치료는 주로 16-20회기의 구성으로 4-5개월 동안 미술치료가 진행되었고, 개인 치료는 주 1회로, 집단미술치료는 주 1회, 주 2회로 진행되었다. 아동의 상태와 문제 유형에 따라서, 장기 치료 및 단기 치료로 미술치료가 진행되고 있었다. 셋째, 연구 분석 방법 중 연구 방법별 분류에 의하면 국내 연구는 6-10명의 집단 미술치료의 비중이 높았는데 이러한 치료 구성은 연구의 설계에서 양적 연구와 통합적 접근 및 실험 통제의 사전 사후 검사를 쉽게 하였던 것으로 해석할 수 있다. 국외의 경우 미술치료가 주로 개인 치료나 3-5명의 소규모 집단 구성으로 진행되었기 때문에 아동의 그림의 개별 관찰과 심층 분석이 쉬워 사례연구 및 질적 연구가 많은 것으로 유추해 볼 수 있다. 연구 방법별 분류에서, 국내의 사례연구는 미술치료의 객관성을 확보하기 위해 객관적 측정 도구의 사용이 많았는데, 다양한 분야의 척도를 사용할 때에는 척도의 신뢰도에 대한 조사를 바탕으로 적절한 측정도구의 사용을 위해 전문가의 상담과 감독이 필요해 보인다. 국내의 경우 전체 연구의 80% 이상에서 투사 도구를 진단적 도구로 사용하고 있었으며, HTP, K-HTP 검사의 활용 빈도가 높았다. 투사검사는 해석 과정이 비 구조화되어 있어 해석의 신뢰도와 타당도에서 연구자의 임상 경험과 전문성 요구되는 검사이기 때문에 지속적인 연구가 필요하다. 국외의 연구는 개인 치료 혹은 개인 활동 중심으로 집단 미술치료가 실시되었고, 치료사가 아동의 그림 활동에서 아동의 사회적 심리적 상태의 파악이 가능하였기 때문에 투사검사의 사용이 없었던 것으로 생각해 볼 수 있다. 국내와 국외의 사례연구는 모두 추후 검사를 미실시한 논문이 많음을 알 수 있었는데 추후 검사의 미실시는 미술치료의 긍정적인 결과와 효과에 대한 신뢰성을 떨어뜨릴 수 있으므로, 사례연구 논문의 설계에서는 추후 검사 항목이 포함되어 미술치료 사례연구의 타당성에 대해 논의되어야 할 것이다. 본 연구를 통하여 아동의 미술치료 사례연구의 동향을 파악할 수 있었고, 국내 및 국외미술치료의 비교 분석을 통하여 개선책에 대한 제시를 가능하게 해주었다. 따라서 향후 미술치료의 연구나 임상 현장에서도 활용 가치가 있을 것으로 사료된다
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교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
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