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상위인지 전략 훈련이 한국어 학습자의 쓰기 능력에 미치는 영향 연구

Title
상위인지 전략 훈련이 한국어 학습자의 쓰기 능력에 미치는 영향 연구
Other Titles
A study on the Effects of Meta-cognitive Strategy Training on Korean Learners' Writing Ability
Authors
이은영
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
한국어 학습자의 쓰기 능력 향상에 영향을 미치는 중요한 요인 중의 하나가 전략의 사용이며, 전략의 효과적인 사용을 위해서는 상위인지 전략의 학습이 필수적이다. 본 연구는 상위인지 전략의 훈련이 고급 수준의 한국어 학습자의 쓰기 능력 향상에 미치는 영향을 알아보는 데에 목적이 있다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 상위인지 전략 훈련이 고급 한국어 학습자의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 상위인지 전략 훈련이 상위 집단과 하위 집단의 쓰기 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 상위인지 전략 훈련이 쓰기의 정의적인 측면에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구 문제를 검증하기 위하여 국내 대학 기관의 한국어 과정 5급 이상의 학습자 16명을 대상으로 상위인지 전략을 지도하고 훈련을 하는 과정을 포함하는 쓰기 수업을 실시하였다. 쓰기 수업은 7차시에 걸쳐 진행되었으며, 학습자의 사전 쓰기와 사후 쓰기를 비교 분석하여 상위인지 전략 훈련의 효과를 검증하였다. 또한 16명의 피험자를 사전 쓰기 평가 결과에 따라 상위 집단과 하위 집단으로 나누어 두 집단의 쓰기 능력의 변화를 비교하였다. 학습자들의 쓰기 과제는 내용, 구성, 표현의 하위 영역으로 이루어진 분석적 평가표를 이용하여 평가하였으며, 평가 결과를 대응표본 t검정(matched pair t test)과 공분산 분석(Analysis of Covariance)을 통해 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 상위인지 전략 훈련을 통해 고급 한국어 학습자의 쓰기 능력이 향상되었다. 내용, 구성, 표현 세 하위 영역 모두 유의미한 결과가 나타났으며 특히 글의 구성 능력의 향상에 효과적이었다. 둘째, 상위인지 전략 훈련 결과, 내용 영역에서는 상위 집단의 향상도가 더 높았고, 구성 영역은 하위 집단의 향상도가 더 높았으나 통계적으로 유의미한 차이는 없었다. 셋째, 사후 설문 조사 결과, 상위인지 전략의 사용이 쓰기의 정의적인 측면에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 국어 교육에서의 학습 전략 분류가 아닌 외국어 교육에서의 학습 전략 분류를 통해 작성된 상위인지 전략 목록을 활용하여 전략 훈련이 이루어졌으며, 학습자의 수준에 따른 전략 훈련 효과를 검증한 데에 의의가 있다고 할 수 있다. 앞으로 한국어 쓰기 교육에서 상위인지 전략 교수에 대한 연구가 활발히 진행되어 학습자의 수준과 특성에 맞는 다양한 전략 지도와 훈련 방안이 마련된다면 실제 한국어 수업에서 적극적인 상위인지 전략의 지도가 이루어질 것이라고 판단된다.;One of the important factors that affects on the writing skill improvement of Korean learners is the use of strategy and the learning of mega-cognitive strategy is essential to use the strategy effectively. The purpose of the study was to find out the influence that the mega-cognitive strategy training affects on the improvement of Korean learners' writing skills in the advanced level. Thus, the research questions that set in this study are as follows. First, what kinds of influence that the mega-cognitive strategy training affect on the advanced Korean learners' writing skills? Second, what kinds of influence that the mega-cognitive strategy training affect on writing skills for the top group and bottom group? Third, what kinds of influence that the mega-cognitive strategy training affect in the aspect of definition? To verify these research questions, it performed the writing classes including teaching and training the mega-cognitive strategy on 16 learners of over 5th level in Korean at the domestic university institutions. The writing class was performed up to 7 sessions and it verified the effects of the mega-cognitive strategy training by comparing learners' before and after writings. It also compared the changes of writing skills for two groups by dividing them into top and bottom groups based on their writing evaluation results of 16 testee performed beforehand. Learners' writing tasks were evaluated by using the analytic evaluation chart composed of content, composition, and expression. The evaluation result was analyzed by matched pair t-test and covariance analysis. The analyzed results of this study are as follows. First, the advanced Korean learners' writing skills were improved through the mega-cognitive strategy training. All three bottom areas of content, composition, and expression showed meaningful results and especially it was effective for the improvement of the composition skill. Second, as the result of the mega-cognitive strategy training, the improvement was higher at the top group in the content area the bottom group was higher in the composition area, but there was no meaningful difference statistically. Third, according to the post-questionnaire, the use of mega-cognitive strategy had positive effects in the aspect of definition of writing. In this study, the strategic training was made by using the mega-cognitive strategy list written by learning strategy classification in foreign language teaching rather than Korean teaching and it is meaningful as it verified the effect of strategic training according to learners' levels. If studies on teaching the mega-cognitive strategy are actively performed in teaching Korean writing and a variety of strategic teachings and ways of training are prepared according to learners' levels and characteristics, it is judged that active teachings on the mega-cognitive strategy will be performed in actual Korean classes.
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