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부모참여 프로그램이 유아의 인지발달에 미치는 효과연구

Title
부모참여 프로그램이 유아의 인지발달에 미치는 효과연구
Other Titles
(The) Effect of Participation on Childhood Cognitive Development
Authors
김미애
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
부모참여프로그램유아인지발달유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
유아교육 프로그램에서 부모의 효과적인 참여 및 부모교육의 중요성과 함께 소그룹활동의 필요성이 대두되고 있는 실정이다. 본 연구는 부모참여 소그룹활동 프로그램을 고안하여, 그것을 실시하고 그 효과를 검토하였다. 어머니를 교육시켜 소그룹활동에 참여시킴으로, 어머니들의 유아들과의 상호작용 질을 높이고, 유아들의 인지적 성장발달을 도모하는 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 프로그램 실시 후 참여어머니들의 반응은 어떠한가? 2. 프로그램 실시는 참여어머니들의 가정에서 유아와의 상호작용에 영향을 주었는가? 3. 프로그램의 결과는 유아의 전반적인 인지적 능력발달에 영향을 미칠 것인가? 4. 유아의 인지적 능력 중 가장 효과적인 하위개념은 무엇인가? 연구방법은 평가일지분석, 질문지, 학교준비도 검사를 사용하였다. 질문지는 M유치원의 활동에 참여한 43명과 참여하지 않은 어머니 43명의 자료를 분석하여 문항에 따른 빈도와 평균점수의 x^(2)(P<.0.5)로 검증 하였으며, 학교 준비도 검사는 실험집단 유아 31명과 통제집단의 유아 31명의 검사결과를 집단간의 평균점수를 t-test(P<.0.5)로 검증하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 프로그램에 참여한 어머니들은 유치원에 대해 신뢰감을 가졌으며, 유아교육을 이해하고, 긍정적인 생각을 갖게 되었으며, 자녀교육에 대한 태도에도 변화를 보여 주었다. 2. 프로그램 실시의 결과는 참여 어머니들에게 있어 유아와의 인지적 상호작용의 태도에 변화를 주었으며, 언어적 상호작용에서 평균 점수는 비참여 어머니들 보다 높았으나, 통계상 유의한 차는 없었다. 언어적 상호작용 중 어휘확장을 위한 기회제공에 있어서만 P<.0.5수준에서 유의한 차가 나타났다. 3. 유아들의 인지적 효과는 학교준비도 검사 결과 실험집단이 통제집단에 비해 유의한 차 (P<.0.5)가 있었으며, 특히 수개념에 있어서 큰 효과가 있었다. 부모참여 소그룹활동 프로그램은 참여어머니들에게나 유아들에게 있어 효과적인 결과를 가져왔다. 본 연구에서 다른 선행연구의 결과처럼, 부모참여의 효과와 소그룹 활동의 인지적 효과가 검증된 것은 사실이지만, 제언하고자 하는 것은 유아들의 인지적 효과를 검증하는 도구가 미비하였으므로 인지검사 도구의 개발과 유아들의 소그룹활동이 인지적 효과에서 뿐 아니라 사회, 정서 발달적 측면의 효과 검증과 소그룹활동이 유아교육현장에서 활용될 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다.;In early childhood education program, effective parental participation, parental education, together with small group activities, have been more and more important. In this research, parental participation small group activities program was developed and carried out, and then effects were reviewed. It is assumed that if educated parents took part in small group activities, then the interaction of parents with their children would be improved and children's cognitive development would be accelerated. For the purpose of verifying these assumptions, the following research questions was raised. 1. What are the responses of the mothers' who participated in the program? 2. How much effect does this program have on the mothers' interaction with their children at home? 3. Does this program have influence on the development of children's cognitive ability? 4. What is the most effective concept among child's cognitive abilities ? For this research, the analysis of assessment diaries, questionnaires, school-readiness test were used. The questionnaires were sent to 43 mothers who took part in the activities of M kindergarten and 43 mothers who did not. The results were analyzed and verified by the frequency in each question item and X^(2)(P .05) of average score. School-readiness test was to an experimental group (31 children) and a control group (31 children). The results were verified by T-test (P .05) of average score between two groups. The results were as follows: 1. The parents who participated in the program placed trust in kindergarten, understood early childhood education, considered their children positively, and changed their own attitudes to them. 2. This program changed the attitudes toward cognitive interaction of participating mothers with their children. The average score of participating mothers in verbal interaction was higher than that of the mothers who did not participate in the program, but it did not show any significant difference statistically. Only in the aspect of opportunity- providing for expanding vocabularies among verbal interactions was made a significant differences in the level of P<.05. 3. As for the school-readiness test to measure the child's cognitive effects, the result of the experimental group was higher then that of the control group (P<.05), especially in the case of number concept. The small group activity program in which parents took part gave effective results to participating parents and their children. It is true that the effect of parental participation and the cognitive effect of small group activity was verified in this research like other proceeding researches. But it is suggested that (1) the instruments to verify children's cognitive effects should be developed because of the lack of those instruments, and that (2) the effect of children's small group activity upon socio-emotional as well as cognitive development should be verified and that (3) the way to apply small group activity to early childhood education should be explored.
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