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장애학생의 사회적 통합을 위한 ‘다층적 하모니 프로그램’이 초등 통합학급 학생들의 친사회성, 또래 수용도와 학급분위기에 미치는 영향

Title
장애학생의 사회적 통합을 위한 ‘다층적 하모니 프로그램’이 초등 통합학급 학생들의 친사회성, 또래 수용도와 학급분위기에 미치는 영향
Other Titles
The effects of ‘multi-level Harmony Program’for social inclusion of student with disability on pro-social behavior, peer acceptance and class climate of elementary inclusive class students
Authors
김혜선
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박지연
Abstract
우리나라의 통합교육은 양적인 성장을 넘어 질적인 성장을 논의할 시점에 이르렀다. 현재 많은 장애학생들이 물리적으로 일반학급에 통합되어 있지만 여전히 고립과 소외의 문제를 겪고 있을 뿐만 아니라 학교 폭력에 취약한 상태에 놓여있다. 물리적 통합만으로 사회적 통합이 자연스럽게 이루어지는 것은 아니며, 장애학생이 학급의 일원이 되고, 또래 친구들과의 상호작용을 통하여 사회적 능력이 향상되기 위해서는 적절한 지원이 필수적이다. 장애학생이 사회적 통합에 어려움을 겪는 이유는 장애에 대한 일반학생과 일반교사의 부정적인 태도를 포함한 환경적 요인과 장애학생 개인의 사회적 능력과 의사소통 능력의 부족, 문제 행동과 같은 개인적 요인으로 나누어 살펴볼 수 있다. 따라서 장애학생의 효과적인 사회적 통합 지원을 위해서는 모든 학생을 대상으로 수용적인 환경을 만들기 위한 보편적인 중재와 장애학생의 개별적인 요구를 다루기 위한 개인 차원의 중재가 함께 실행되어야 한다. 이에 본 연구에서는 장애학생의 사회적 통합을 지원하기 위한 다층적 하모니 프로그램을 개발하고, 이 프로그램의 실행이 초등학교 통합학급 학생의 친사회성, 또래 수용도, 학급분위기에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보았다. 연구 참여자는 경기도에 위치한 A, B 초등학교에 재학 중이며 사회적 통합에 어려움을 겪고 있는 지적장애학생 2명과 그 장애학생이 통합된 학급의 비장애학생 54명(실험 26명, 통제 28명)이다. 먼저 중재 참여에 동의한 A 초등학교의 학생들을 실험집단으로 선정한 후, 실험집단과 유사한 특성을 가진 통제집단을 인근학교에서 모집하였다. 본 연구의 독립변인인 다층적 하모니 프로그램은 학급 차원의 지원과 개인 차원의 지원으로 구성되었다. 학급 차원의 지원에서는 긍정적 학급 분위기, 자기 존중, 타인 존중, 공감, 대인관계 영역을 중심으로 고안된 학급 차원 통합 프로그램을 아침자습시간에 28회기 운영하였다. 개인 차원의 지원에서는 사회성 기술과 자기 관리 기술을 특수학급에서 교수하였다. 사회성 기술은 초등학교 스킬스트리밍의 목표 기술 중 16가지를 목표 기술로 선정하여 일대일 교수 10회기와 소그룹 교수 10회기를 통해 지도하였고, 새롭게 습득한 사회성 기술의 일반화를 위해 자기 관리 기술을 교수하였다. 본 연구에서는 장애학생의 사회적 통합을 위한 다층적 하모니 프로그램의 실행 결과로 나타난 일반학생의 친사회성과 또래 수용도, 통합학급 학생이 지각한 학급 분위기의 변화가 집단 간에 차이가 있는지 알아보기 위하여 독립표본 t 검정을 실시하였고, 장애학생의 친사회성과 또래 수용도의 집단 간 차이를 알아보기 위해 점수의 변화 양상을 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단 일반학생의 친사회성의 변화 정도를 비교한 결과 실험집단 일반학생의 친사회성이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 둘째, 실험집단과 통제집단 지적장애학생의 친사회성의 점수 변화 양상을 살펴본 결과 실험집단 장애학생의 친사회성이 통제집단 장애학생보다 큰 폭으로 상승하였다. 셋째, 실험집단과 통제집단 일반학생의 또래 수용도 변화 정도를 비교한 결과 실험집단 일반학생의 또래 수용도가 통계적으로 유의하게 향상되었다. 넷째, 실험집단과 통제집단 지적장애학생의 또래 수용도의 점수 변화 양상을 살펴본 결과 실험집단 장애학생의 또래 수용도가 상승했으나 통제집단 장애학생의 또래 수용도는 감소하였다. 다섯째, 실험집단과 통제집단 통합학급 학생이 지각한 학급 분위기 변화 정도를 비교한 결과 실험집단과 통제집단 통합학급 학생이 지각한 학급 분위기의 변화 정도에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 초등학교 4학년 통합학급 학생을 대상으로 학급 차원의 지원과 개인 차원의 지원을 결합한 다층적 하모니 프로그램을 개발하고 실행하였다. 그 결과 일반학생과 장애학생의 친사회성, 또래 수용도는 향상되었으나, 학급분위기에는 유의한 변화가 나타나지 않았다. 본 연구는 초등학교 통합학급 학생을 위한 사회적 통합 지원 모델인 다층적 하모니 프로그램을 개발하고, 이 프로그램을 통해서 장애학생과 일반학생의 사회적 능력을 향상시키고 더 나아가 통합학급 학생들이 서로를 수용하는데 긍정적인 영향을 미친 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.;In Korea, it is time to discuss the quality of the inclusive education beyond the quantitative growth. At present, although many students with disability are included in the general class physically, they have problems such as isolation and alienation, and they are still vulnerable to school violence. Only through physical integration, we can’t achieve social integration naturally. Therefore, appropriate support program is essential so that the students with disability can be a member of their class and improve social competence through interaction with students without disability. The reasons that the students with disability have a difficulty in the social inclusion are two factors: The one are individual factors such as their lack of social competence, communitive ability and their problem behaviors. The other is environmental factor such as negative attitude of general teacher and students without disability about the students with disability. Thus, in order to support their effective and social inclusion, both the personal dimension intervention included in their individual needs and the universal intervention to make receptive environment to every students should be implemented. As a result, this study develop ‘the multi-level Harmony Program’ to support their social inclusion, and investigate the positive effect of the implement of Harmony Program on the prosocial behavior, the level of peer acceptance and class climate of students in elementary inclusive class. The participants of this study are the students in two elementary schools located in Gyeonggi-do. They are 2 students with intellectual disability who are have difficulty in social inclusion and 54 students without disability in the same class(26 experimental group, 28 control group). First, A elementary school students which agreed to participate intervention was selected experimental group, then the control group have similar characteristics to experimental group was recruited from neighboring school. ‘The multi-level Harmony Program’, the independent variable of the study, are consisted of class-wide support and individuality-wide support: The class-wide support was afford to the students 28 sessions at the morning independent study time. This program is designed around 5 areas included in positive class climate, self-respect, respect of others, empathy, and personal relations. The individuality-wide support was afforded to them 20 sessions included in social skills and self–management skills. The 16 social skill of the objective skills of Skillstreaming, were taught to them by the method of individual instruction and small-group instruction. And for generalization of acquired social skill, the self-management skill was taught. In order to investigate the effects of the implement of multi-level Harmony Program on the pro-social behavior and the peer acceptance of students without disability, and class climate perceived by the students in the inclusive class, an independent t-test was used to see if there is the difference between two groups. And in order to investigate the effects of ‘the implement of Harmony Program’ on the pro-social behavior and the peer acceptance of students with disability, the comparison with change-aspect of score was used to see if there is the difference between two groups. The results were as follows: First, in the pro-social behavior of the students without disability, experimental group were improved with significant differences in comparison with the control group. Second, in the pro-social behavior of the student with disability, the scores of experimental group was larger than the student of the control group. Third, in the level of peer acceptance of students without disability, experimental group was improved with significant differences in comparison with the control group. Forth, in the peer acceptance of the student with disability, the scores of experimental group was increased, but the scores of control group was decreased. Five, in class climate perceived by the students in the inclusive class, experimental group was not significant differences in comparison with the control group. On the study, ‘the multi-level Harmony Program’was developed and was implemented targeting 4 elementary students in the inclusive students by the method as class-wide support and individuality-wide support. As a result, the pro-social behavior and the peer acceptance of all the students who are students with and without disability were improved. But in class climate students in the inclusive class was not significant changes. The meaning of the study is the fact that the social competence of the students with and without disability were improved by the development and the implement of ‘the multi-level Harmony Program’, and furthermore this program have positive effects that students in the inclusive class accept each other.
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