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상황이야기를 활용한 예절교수가 발달장애 성인의 경조사 예절행동과 공감능력에 미치는 영향

Title
상황이야기를 활용한 예절교수가 발달장애 성인의 경조사 예절행동과 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Etiquette Instruction with Social Story on Etiquette Behavior and Empathy Ability of Adults with Developmental Disabilities
Authors
이정은
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승희
Abstract
예절은 사회에서 지켜야 할 규범으로, 다른 사람과 더불어 살아가기 위해 예의바르게 행동하는 것은 중요하다. 또한 예절은 다른 사람과 관계를 형성하고 유지하는 데 반드시 필요하다. 특히 사람들은 다양한 생활예절 중에서도 주변 사람들과 함께 기쁨과 슬픔을 나누는 경조사를 통해 인간관계에 대해 배울 수 있게 된다. 경조사는 자신이 직접 경험하거나 주변 사람들이 겪을 수 있기 때문에, 경조사 상황에서 요구되는 예절을 중점적으로 배울 필요가 있다. 우리나라에서 예절 교육은 학령기에 이루어지고 있으나, 일시적으로 예절 교육을 받았다고 해서 성인기까지 지속적으로 도덕성이 발달해가는 것은 아니며 습관화 되지 않는다. 이는 성인들이 대학이나 지역 예절 교육관을 통해 꾸준히 예절 교육을 받고 있는 것을 통해 알 수 있다. 이처럼 성인에게 예절 교육이 중요함에도 불구하고, 현재 발달장애 성인을 대상으로 예절 교육을 개발하고 실시한 연구는 거의 없는 실정이다. 경조사 상황에서는 다른 사람의 기쁜 감정, 슬픈 감정을 공감하여 상대방과 같은 정서를 공유하는 정서적 경험을 할 수 있어야 한다. 그러나 발달장애인은 상대방의 의도나 감정을 이해하지 못하고, 비언어적 의사소통으로 주어지는 얼굴표정이나 몸짓 등과 같은 사회적 단서들을 해석하는데 어려움이 있다. 따라서 발달장애인이 경조사 상황에서 다른 사람의 정서를 공유 할 수 있도록 예절교수를 실시할 필요성이 있다. 교수 방법의 측면에서, 상황이야기는 타인의 행동과 감정에 대해 깊이 있는 통찰력을 제공할 수 있어 발달장애인에게 유익한 방법으로 제안되고 있다. 발달장애인이 경조사 상황에서 다른 사람의 감정을 공감할 수 있도록 교수하는데 있어 상황이야기는 효과적인 교수방법이므로, 본 연구에서는 상황이야기를 활용한 예절교수를 개발하여 발달장애 성인을 대상으로 실시하였다. 본 연구의 목적은 상황이야기를 활용한 예절교수가 발달장애 성인의 경조사 예절행동과 공감능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 연구 참여자는 서울 지역 대학교 평생교육원의 프로그램을 수강 중인 20명의 발달장애 성인들이다. 실험집단과 통제집단 발달장애 성인들의 성별, 경조사 예절행동이 유사하도록 짝지어 각각 10명씩 배치하였다. 본 연구의 상황이야기를 활용한 예절교수는 크게 공통 예절과 특정 경조사 예절로 구분되며, 특정 경조사 예절의 주제들은 경조사의 성격에 따라 명절 인사하기, 축하하기, 위로하기로 구성되었다. 예절교수는 오리엔테이션을 포함하여 총 12회기에 걸쳐 진행되었고, 각 회기에는 주제와 관련한 영상과 사진을 보여주어 발달장애 성인의 동기를 유발하고, 예절에 대한 개념을 설명한 후, 상황이야기를 제시하여 발달장애 성인이 상황이야기에서 제시된 행동을 반복 연습할 수 있도록 하였다. 그리고 발달장애 성인이 상황이야기에서 제시된 행동을 실제 경조사 상황에서 적용해 볼 수 있도록 하였다. 본 연구에서는 발달장애 성인의 경조사 예절행동을 측정하기 위해 연구자가 개발한 ‘경조사 예절행동 평가 점수체계’를 사용하였고, 공감능력을 측정하기 위해 공감능력 검사지를 사용하였다. 그리고 상황이야기를 활용한 예절교수의 효과성을 검증하기 위해 사전·사후 검사를 실시하여 실험집단과 통제집단 발달장애 성인들 간의 경조사 예절행동과 공감능력에서의 변화 차이를 두 독립표본 t 검정으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상황이야기를 활용한 예절교수에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 발달장애 성인들의 경조사 예절행동의 변화 정도를 비교해 본 결과 실험집단의 경조사 예절행동이 통제집단과 비교하여 통계적으로 유의하게 향상되었다. 둘째, 상황이야기를 활용한 예절교수에 참여한 실험집단과 참여하지 않은 통제집단 발달장애 성인들의 공감능력의 변화 정도를 비교해 본 결과 실험집단의 공감능력이 통제집단과 비교하여 통계적으로 유의하게 향상되었다. 본 연구는 발달장애 성인을 대상으로 예절교수를 구체적으로 교수한 연구가 부족한 상황에서 발달장애 성인에게 예절교수를 실시한 첫 연구라는 점과 예절을 효과적으로 교수할 수 있는 상황이야기 교수방법에 대한 자료를 제시한 데에 의미가 있다. 또한 지역사회 환경과 인적자원을 적극적으로 활용하여, 발달장애 성인이 수업에서 배운 경조사 예절행동을 실제 경조사 상황에서 적용해 볼 수 있도록 교수하였다는데 의의가 있다. 마지막으로 경조사 예절행동을 평가할 수 있는 측정 도구를 고안하여 후속연구에 유용한 정보를 제공하였다.;Etiquette is the norm in society, so it is important to behave politely to live together with others. Therefore, people must learn proper etiquette behavior through their education. Etiquette is essential to build and maintain relationships with others. In particular, it is necessary to focus on learning the etiquette required in congratulating or condolent situations, because everyone experience their own and other’s congratulating or condolent situations. Although etiquette instruction was conducted in school-aged temporarily, it does not mean that the morality develops continually until adulthood. This can be seen by adults who were provided with etiquette instruction steadily through the university or local etiquette education center. Thus, in spite of the fact that the etiquette is important for adults, currently there are few studies that were developed and conducted about etiquette instruction for adults with developmental disabilities. People with developmental disabilities should be able to sympathize with good feelings and sad feelings of others and share the similar emotional experience in congratulating or condolent situations. However, people with developmental disabilities are unable to understand other's intentions and feelings and have difficulties with interpreting social cues such as facial expressions and body language. Therefore, etiquette instruction have to be conducted so that the people with developmental disabilities are able to share the emotions of others at congratulating or condolent situations. In terms of teaching methods, the social story is being proposed as an effective teaching method for people with developmental disabilities since it can help them to gain insight of behaviors and feelings of others. Therefore, this study is conducted on adults with developmental disabilities using etiquette instruction developed with social story. The purpose of this study is to examine the effects of etiquette instruction with social story on etiquette behavior and empathy ability of adults with developmental disabilities. The participants in this study are twenty adults with developmental disabilities who are taking the program at E university affiliated continuing education center. Ten students are grouped and assigned in pair to each groups: experimental group and control group, who have a similar gender, age, degree of disability, receptive and expressive vocabulary ability, pretest scores (etiquette behavior and empathy ability). Etiquette instruction with social story was organized into common etiquette and specific etiquette of congratulation or condolence. Also the themes of specific etiquette of congratulation or condolence were organized into holiday greetings, congratulation and condolence. Etiquette instruction was carried out for 12 sessions including orientation. In addition, in each session videos and photos related to the subject were used to motivate the adults with developmental disabilities. And then instructor explained the concepts of etiquette. In addition, social story was presented to adults with developmental disabilities in order for them to practice the etiquette behavior and apply in actual occasions. In this study, a ‘etiquette behavior evaluation scale’ developed by the researcher for the adults with developmental disabilities was used to measure the adults etiquette behavior. Also the empathy ability scale was used to measure their empathy ability. In order to prove the effectiveness of the etiquette instruction with social story, the two-independent samples t test is used to analyze the difference of changes between the experimental group and control group in etiquette behavior and empathy ability. The study results are summarized as below. First, according to the results of the comparison of changes in etiquette behavior between the experimental group and control group, the enhancement in etiquette behavior of the experimental group was statistically significant compared to control group. Second, the results from the comparison of changes in empathy ability between the experimental group and control group indicated that the empathy ability of adults with developmental disabilities in the experimental group was statistically significant compared to control group. This study has significance as it is the first etiquette instruction study conducted to adults with developmental disabilities and presented the data on the teaching methods about social story that can teach etiquette behavior effectively. Also, it took the advantages of the community environment and human resources actively, so adults with developmental disabilities can apply the etiquette behavior in a real situation. Finally, this study provided useful information on the follow-up study as it developed the ‘etiquette behavior evaluation scale’ to assess the etiquette behavior.
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