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고등학교 음악감상 수업지도안 개발 연구

Title
고등학교 음악감상 수업지도안 개발 연구
Other Titles
A Study on high school Guidance Plan for Music Appreciation Classes : Dmitrii Dmitrievich Shostakovich’s
Authors
김민정
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 다양한 근·현대음악 감상수업지도안 개발을 위한 것으로, 이를 위해 드미트리 쇼스타코비치(Dmitrii Dmitrievich Shostakovich, 1906-1975)의 현악4중주 8번(String Quartet No.8 Op.110, 1960)을 제재곡으로 한 감상수업지도안을 개발하였다. 2009개정 고등학교 교육과정 중 `음악과 생활'의 목표는 음악의 가치를 깨닫고, 사회적 약속으로서 음악이 지니는 다양성을 이해하며, 음악 애호가로서의 자질을 함양하는 것을 목적으로 한다. 즉, 음악의 악곡 구성 및 요소를 알고 표현하는 것을 넘어서 음악을 사회 현상 및 다양한 문화적 산물로서 음악을 이해해야 한다(교육과학기술부, 2012). 따라서 본 연구자는 학습자에게 다양한 문화권의 음악경험을 제공하기 위해 근·현대음악의 수업지도안 개발이 필요하다고 보았고, 이에 러시아의 대표 작곡가 쇼스타코비치의 작품을 선정하게 되었다. 현재 2009개정에 따른 교과서 `음악과 생활' 10권 중에 쇼스타코비치의 음악은 (주) 교학사에서 「Jazz Suite No.2 Op.50b」, (주) 중앙교육에서 「Symphony No.7 in C major, Op.60」의 두 작품뿐만이 교과서에 실려 있었다. 따라서 본 연구자는 근·현대 러시아 대표작곡가인 쇼스타코비치의 음악이 교육적으로 널리 다루어지길 기대하며, 그의 대표작품 중 <현악4중주 8번>을 제재곡으로 선택하였다. 쇼스타코비치는 소련 사회주의 공산당 체제하에서 억압된 환경임에도 불구하고 자신만의 음악을 발전시킨 음악가이다. 그의 작품에는 전쟁 및 혁명을 나타내는 부제들이 붙어있는데, 본 연구의 제재곡인 <현악4중주 8번> 작품도 <파시즘과 전쟁의 희생자를 기억하며, In Memory of the Victims of Fascism and War>라는 부제가 붙어있다. 이처럼 러시아의 시대적 상황을 작품에 통찰력 있게 표현하고 있는 그의 대표작품으로는 Symphony 15곡, String Quartet 15곡, Opera <므첸스크의 맥베스 부인>, Cello Concerto 등이 있다. 본 지도안은 고등학생 대상으로 총 2차시로 구성하였으며, 1차시는 쇼스타코비치의 생애와 작품을 시대·사회적 맥락에서 살펴보고, 제재곡 <현악4중주 8번>의 2악장을 감상 및 학습하였다. 또한 학습자의 흥미를 높이기 위해 쇼스타코비치의 <현악4중주 8번>을 인용하여 만든 걸그룹 오드아이의 <따라하기 바쁜걸>을 활용하여 제재곡의 2악장을 감상하였으며, 비교감상 및 작품설명으로 인해 곡에 대한 이해도를 높이고자 하였다. 2차시에는 제재곡의 음악적 특징인 DSCH 모티브를 악보에서 찾아보는 활동을 하였다. DSCH 모티브는 쇼스타코비치의 이름 Dmitrii Dmitrievich Shostakovich의 이니셜을 딴 것이며, D(레)-S(미♭)-C(도)-H(시) 음으로 구성된 모티브를 만들어 제재곡의 전 악장에 사용한 것이 특징이다. 학습자에게 DSCH음형을 찾아보는 활동과 감상활동을 연계시켜 곡에 대한 집중 및 이해도를 높이고자 하였고, 형성평가를 통해 학습한 내용을 정리하였다. 본 연구자는 개발된 수업지도안이 실제 교육현장 적용 가능성을 확인하기 위해 일반 인문계 여자고등학교의 2학급 59명을 대상으로 수업시연을 하였고, 수업이 끝난 후 학습자들에게 수업과 관련하여 설문조사를 실시하였다. 그 결과 수업에 대한 흥미도, 만족도, 참여도가 높은 결과로 나타났다. 학습자들은 수업에서 다양한 음악을 들음으로써 쇼스타코비치의 음악에 대한 흥미가 높아졌고, 대중가요와 함께 비교해서 들어봄으로써 제재곡에 대해 더욱 쉽게 접근하고 동기유발에 효과적이였음을 알 수 있었다. 또한 작곡가와 제재곡을 시대적 배경 및 음악적 특징을 바탕으로 감상함으로써 곡에 대한 이해도를 높일 수 있었다고 응답하였다. 또한 전문가 집단에게도 수업지도안과 수업자료의 내용타당도 검증을 위해 설문조사를 실시하였고, 그 결과 ‘실제 교육현장에 가능한가’에 대한 문항에서 높은 결과로 나왔으며, 대체적으로 긍정적인 평가를 하여 학교 현장에서도 사용할 수 있음을 확인하였다. 따라서, 본 연구자는 근·현대의 다양한 음악 중에서도 러시아의 대표적인 작곡가 쇼스타코비치의 음악을 제재곡으로 함으로써 실제교육 현장에서 효과적인 음악 감상수업지도가 되기를 기대한다. 더 나아가 근·현대음악의 교육적 활용이 더 넓어지고 다양한 수업지도안이 개발되어 학습자들에게 폭넓은 음악적 경험을 제공해주길 바란다.;The aim of this study was to develop a lesson plan covering a contemporary music for high school students. The resulting lesson plan was based on Dmitrievich Shostakovich’s . In the Secondary Education Act Amendment of 2009, “Music and Life” aimed to awaken people to the value of music; to understand musical diversity as a societal agreement; and to foster the quality of music enthusiasts. Rather than merely trying to understand a musical piece’s structure, music should be interpreted in cultural and social contexts (Korean Ministry of Education, Science and Technology, 2012). Developing a contemporary lesson plan for music listening could help stimulate diverse cultural experiences in music. Of the composers who could offer works appropriate for studying the cultural influence of music, the researcher chose to focus on Dmitri Shostakovich. Shostakovich’s musical compositions are published in two of the ten “Music and Life” textbooks rewritten by the Secondary Education Act Amendment of 2009: 「Jazz Suite No.2 Op.50b」 is published by Kyohak Publishing Company and 「Symphony No.7 in C major, Op.60」 is published by Institute for Better Education. The researcher expects that compositions of Dmitri Shostakovich, the representative composer of Russian music, would be widely used in music education and therefore focuses on of his greatest works. Amidst decades of conformist-centric Communist Russian rule, Shostakovich developed his own musical style. He subtitled his works to highlight the specific events that they represented, such as a war or a revolution. Collectively, Shostakovich’s prolific collection of symphonies, string quartets, cello concertos, and operas reflect a range of social trends from his time period. The string quartet featured in this study is subtitled . The high school lesson plan in this study consisted of two sections. The first section focused on the life and works of Shostakovich, in connection with the historical and social context within which Shostakovich composes his works. Students were introduced to the second movement of . To leverage the students’ interest in contemporary music, the lesson plan then included the Korean pop song “Catch Me If You Can” a recent hit based on Shostakovich’s and sung by the Korean girl group 'Odd Eye'. By contrasting “Catch Me If You Can” with Shostakovich’s original string quartet, students were better able to analyze and comprehend the original work. The second section of the lesson plan involved an exploration-based classroom activity. Students were asked to focus on a notable feature of the referred to as Shostakovich's DSCH motive. The DSCH motive is a theme composed of four notes: la, mi, do, and si. This simple motive can be found throughout all of the movements of Shostakovich’s string quartet. Because students had to actively listen for the DSCH motive, they naturally paid close attention to the music. This was an important step in training them to listen to a musical piece from a new perspective. After the students completed both sections of the lesson plan, the researcher then reviewed the key concepts with them through a formative assessment. This study of a context-based music curriculum for the high school classroom was designed to assess the feasibility of implementation into actual classrooms. The participants were 59 high school students from two classes of a general secondary school. After the curriculum was taught, the researcher conducted a follow-up survey that was created and assessed as having high content validity by a group of musical experts. The survey results indicated that participants reported higher satisfaction with and greater interest in the context-based music lesson. Listening to different types of music in the study encouraged students to take an interest in Shostakovich’s works and the comparative approach between the Korean pop music and the Shostakovich’s original work made the latter more accessible to the students. Furthermore, participants responded that the additional historical context and musical background that was provided enhanced their ability to understand Shostakovich’s work. Based on the recommendations from experts, the positive response from students, and the strong reputation of Shostakovich’s work, it is recommended that the curriculum vetted in this study be implemented into actual classrooms. The results from this study suggest that the lesson plan will be an effective teaching tool for training students in music listening skills. Contemporary music compositions that are not yet commonly used are expected to play a substantial role in providing multifarious music experiences in the future.
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