View : 54 Download: 0

음악 감상 수업 지도 방안 연구

Title
음악 감상 수업 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on Guidance Plan for Music Appreciation Classes : Sergei Prokofiev
Authors
박에스더
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 3학년 학생들을 대상으로 한 효과적인 근·현대음악 감상 수업 교수·학습 지도안과 수업 자료를 개발하는 것이다. 현재 시행되고 있는 2009 개정 음악과 교육과정은 표현, 감상, 생활화 영역으로 구분되어 있는데, 이는 활동 영역에 포함되어 있던 감상 영역이 따로 분리·구분된 것이다. 이렇듯 현 교육과정에서는 감상 영역을 중요하게 여기고 있음을 알 수 있다. 감상 교육은 음악적 이해력을 향상시키고 감성이 발달하는 학생들의 정서에 큰 도움을 준다. 한지현(2010), 신소영(2010) 등은 서양음악의 흐름 중에서 근·현대음악이 과거의 음악 양식에 비해 작곡가의 독창성과 개성이 자유롭게 발휘되어, 이 시기의 음악을 이해하고 감상하는 것이 현 시대가 원하는 창의력과 상상력이 풍부한 인간상을 형성하는 데 도움이 된다고 말하고 있다. 그러나 난해하고 이해하기 어렵다는 이유로 중학교 교과과정에서는 근·현대음악을 다루기 어려운 것으로 인식하고 있으며, 실제 학교 음악 수업에서는 근·현대 시기의 음악에 대한 이해와 활동이 활발하게 이루어지지 않고 있다. 또한 현재 중학교 음악 수업에 사용되는 교과서를 분석한 결과, 서양음악의 감상 영역 중에서 근·현대음악 감상 곡의 내용이 미흡한 실정이다. 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)는 피아노곡, 협주곡, 실내악, 심포니, 오페라, 발레 음악, 영화 음악 등 수많은 걸작을 배출한 20세기 소련의 대표적인 작곡가이다. 제재곡으로 선정한 프로코피에프의 <피아노 소나타 No.7 Op.83>은 제2차 세계대전의 발발 시기와 동일하며 그가 작곡한 9개의 피아노 소나타 작품 중에서 제재곡을 포함한 6~8번 소나타를‘전쟁 소나타’라고 부른다. 이는 2009 개정 중학교 음악과 교육과정에서 말하고 있는 역사와 사회, 문화적 맥락 속에서 음악을 잘 이해할 수 있는 데 적합한 감상 곡이라 말할 수 있지만, 중학교 음악 수업의 근·현대음악 감상 영역 중에서 단 한권의 교과서에서도 프로코피에프에 대하여 설명하고 있지 않았다. 따라서 본 연구에서는 20세기에 활동한 대표적인 소련 작곡가 세르게이 프로코피에프의 대표 작품인 <피아노 소나타 No.7 Op.83>으로 근·현대음악에 대한 학습자의 이해와 흥미를 증진시킬 수 있는 감상 수업 교수·학습 지도안과 수업 자료를 개발하고자 하였다. 본 연구의 절차는 다음과 같다. 첫째, 수업을 계획하기에 앞서 현재 시행되고 있는 중학교 음악 교과서에 수록된 근·현대음악 감상 영역을 분석한다. 둘째, 제재곡으로 선정된 작품을 분석한다. 셋째, 분석한 자료를 토대로 감상 수업 교수·학습 지도안 및 수업 자료를 개발한다. 넷째, 개발된 교수·학습 지도안 및 수업 자료를 음악교육 전문가 집단에게 검증 받고, 내용타당도와 현장 적용 가능성을 검토한다. 다섯째, 개발된 교수·학습 지도안 및 수업 자료로 실제 수업에 적용하고 학습자의 수업 후기를 분석하여 수업의 만족도를 조사한다. 본 지도안은 2차시로 구성되어 있다. 1차시에서는 근·현대음악에 낯선 학습자들로 하여금 작품을 잘 이해할 수 있도록 작곡가와 작품의 배경, 작품의 음원을 통한 감상 활동을 하는 것에 중점을 두었으며, 2차시에서는 1차시의 학습내용을 바탕으로 작품의 특징들을 다양한 학습 활동을 통하여 이해할 수 있도록 계획하였다. 본 연구의 결과로 개발된 교수·학습 지도안 및 수업 자료는 음악교육 전문가 집단에게 내용타당도와 현장 적용 가능성을 검증 받았다. 지도안과 수업 자료의 검증을 위하여 설문지를 사용하였으며, 설문지의 내용에는 교사의 근무지와 재직 경력을 묻는 질문과 지도안의 내용타당도와 현장 적용 가능성을 묻는 단답식 문항, 지도안 및 수업 자료의 장점과 단점, 제언을 묻는 서술형 문항으로 구성된다. 선택형 문항을 평가하는 것으로는 리커트 척도(Likert Scale)를 적용하였다. 전문가 집단에게 검증 받은 교수·학습 지도안 및 수업 자료를 실제 수업에 적용한 후에 학습자의 수업 후기를 분석한 결과를 살펴보면, 대부분의 학생들이 음악 감상 수업을 하면서 클래식에 대한 관심이 높아졌고, 근·현대음악에 대한 이해와 흥미가 높아졌음을 확인할 수 있었다. 따라서 본 연구의 결과로 개발된 음악 감상 수업 교수·학습 지도안 및 수업 자료는 실제 학교 현장에서 유용하게 사용될 수 있을 것이라 판단되며, 본 연구를 통하여 다양한 근·현대음악 감상 수업 지도 방안 연구가 활발히 이루어지기를 바란다.;The purpose of this study is developing teaching material and teaching·learning method for effective contemporary music listening class aiming at 3th grade student in middle school. Current music subject curriculum which was revised in 2009 is classified into expression, appreciation and habituation area, which appreciation area that was included in activity area is divided separately. Like this, current curriculum places premium on appreciation area, and the appreciation education can improve musical understanding and assist emotion of students whose sensitivity develops. Ji-Hyun Han(2010), So-Young Shin(2010) claimed that understanding and appreciation of contemporary music is helpful to establish human character that has plentiful creativity and imagination which current era wants, because contemporary music is the music that composers demonstrated their own creativity and individuality better than the past music form in the flow of western music. But contemporary music is being recognized as a difficulty stuff to learn in the middle school curriculum for the reason that it is hard and ingestible, understanding and activity about contemporary music is not performed actively in the actual school music class. Also as a result of textbook analysis which is used in middle school music class currently, content of contemporary music in the area of western music appreciation is insufficient. Sergei Prokofiev (1891-1953) is representative composer of the 20th century Soviet Union who produced various masterpiece such as piano music, concerto, chamber music, symphony, opera, ballet music and movie music. of Prokofiev which is selected as educational curriculum was composed at the same time with outbreak of the Second World war and because of this, among 9 piano sonata works that he composed No.6 ~ 8 sonata including this song are called as ‘War Sonata’. This is suitable song for appreciation to understand music well in the context of history, society and culture that music subject curriculum wants to teach, but none of the textbook in the appreciation area of contemporary music in the middle school music class deals with about Prokofiev. Therefore this research tries to develop teaching material and teaching·learning method for effective contemporary music listening class which can enhance understanding and interesting of student through which is representative work of Sergei Prokofiev who is representative composer of the 20th century Soviet Union. The procedure of this research is as follows. First, analyze contemporary music appreciation area which is contained in current music textbook in middle school before planing class. Second, analyze music which is selected as educational curriculum. Third, develop teaching material and teaching·learning method based on analyzed data. Fourth, examine content validity and field application possibility after verifying developed teaching material and teaching·learning method by music education professional group. Fifth, apply developed teaching material and teaching·learning method to actual class and research satisfaction of class by analyzing class impression of students. This teaching method is composed of two phase. In the first phase, there is concentration on appreciation activity through composer, background and sound source of work to make student who is unfamiliar with contemporary music understand music well. And in the second phase, it is designed to understand characteristics of music work through various learning activity based on learning contents of first phase. Content validity and field application possibility of teaching material and teaching·learning method developed as a result of this study are verified by music education professional group. Questionnaire is used to examine teaching method and material, content of questionnaire is composed of question that asks about workplace and career of teacher, short answer type question that asks about content validity and field application possibility, and descriptive type question that asks about strengths and weaknesses of teaching method and material. Likert scale is used to evaluate the multiple-choice question. As a result of analyzing class review of students after applying teaching material and teaching·learning method verified by professional group, most of student becomes to have more interesting in class while music appreciation class and have more understanding, interesting in contemporary music. Therefore it is judged that teaching material and teaching·learning method developed as a result of this research can be used in the actual school field valuably, this study hopes there will be active research on various contemporary music appreciation class teaching method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE