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다중지능이론을 적용한 가창수업이 창의성에 미치는 영향

Title
다중지능이론을 적용한 가창수업이 창의성에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Developing Creativity of the singing class Applying Multiple Intelligences Theory : Mainly from the 1st Grade high school Students
Authors
장한나
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
이 연구의 목적은 음악교과에서 학생들의 창의성을 신장시키기 위해 다중지능이론을 적용한 가창 수업지도안을 개발하고, 수업을 통해 학생들의 창의성 발달에 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 이를 위해 고등학교 1학년을 대상으로 음악수업에 다중지능이론을 적용하기 이전과 적용한 이후의 창의성 변화를 단일 집단 사전·사후 검사 설계로 설정하여 측정하였다. 이 연구의 대상은 서울지역에 소재한 A고등학교 음악수업에 참여 중인 1학년 6개 학급 총 198명을 대상으로 하였다. 다중지능이론을 적용한 수업을 시행하기 전에 사전검사를 하였으며 6차시의 수업을 하고 난 후 사전과 동일한 사후검사를 실시하였다. 수업지도안은 현직교사와 동료전공자들의 조언을 바탕으로 작성하였으며, 수업 제재곡은 고등학교 1학년 음악 교과서에 수록된 한국예술가곡 ‘그리운 금강산’과 아리아 ‘Lascia Ch’io Pianga’, 그리고 세계민요 ‘연가’ 곡을 선정하여 각각 2회씩 수업하였다. 연구도구는 임현수(1997)가 개발한 창의적 성향 검사지를 사용하였고 검사도구와 설문지에 대한 자료처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 전산통계 처리하고, 신뢰도분석, 대응표본 t-test를 실시하였다. 이 설문지 구성은 창의적 성향의 하위요소인 독립심, 모험심, 집착성, 개방성 총 4개의 요인으로 구성되어 있고, 각 요소별 10문항 씩 총 40문항으로 제작되었다. 사전과 사후의 설문내용은 동일하며, 각 문항에 대한 응답은 리커르트(Likert) 5점 척도를 사용하였고, 사후 설문지에는 6차시의 음악수업에 대한 만족도를 개방형 질문으로 응답하도록 하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다중지능이론을 적용한 가창수업에 참여한 학생들의 창의성을 사전과 사후로 검사하고, 결과 값을 대응표본 t-test로 실시한 결과, 유의미한 차이가 나타났다(p<.001). 즉, 학생들의 창의성은 다중지능이론을 적용한 가창수업을 받은 이후에 창의성의 하위요인인 독립심, 모험심, 집착성, 개방성이 향상되었음을 알 수 있었다. 그 중 독립심이 가장 높은 점수를 나타내기는 하였으나, 사전과 사후의 향상된 편차로 살펴보면 모험심이 가장 향상되었고, 집착성, 독립심, 개방성 순으로 나타났다. 둘째, 사후에 실시한 수업에 대한 만족도 조사를 개방형 질문으로 한 결과 전체 응답 중 81.8%의 학생이 수업에 만족하였고 8.6%는 아쉬움이 있었다고 응답하였으며, 9.6%는 만족도에 대하여 응답하지 않았다. 대부분의 응답자가 수업에 대하여 만족하였다고 답하였으며 이들의 의견을 음악적 변화와 활동적 변화로 분류할 수 있었다. 음악적 변화를 경험한 학생들의 의견은 음악 이론 지식의 향상, 음악성 향상, 무대에 대한 자신감 향상으로 나누어 볼 수 있었고, 활동적 변화를 느낀 응답은 협동심 향상과 집중도 향상으로 분류할 수 있었다. 이와 같이 학생들의 창의성이 다중지능이론을 적용한 가창수업에 참여한 이후 향상되었다는 결과가 실험을 통하여 검증되었다. 또한 개방형 질문을 통한 만족도 조사에서는 대부분의 학생들이 수업에 만족하였고 교사의 반주에 노래만 부르던 기존의 수동적 가창수업에서 벗어나 좀 더 활동적이고 다양한 방법의 교수법이 필요함을 알 수 있었다. 따라서 음악수업 안에서도 학습자가 여러 활동을 교사와 학생이 함께 중심이 되어 다양하게 참여할 수 있도록 교사의 지속적인 연구와 지도노력이 요구된다. 또한 연구대상을 확대하여 연령별 특성에 따른 교수지도법을 개발하고, 학생들이 음악을 느끼고 체험하는 것을 생활화하여 수업에 능동적으로 참여하고 자신의 생각을 다양하게 표현함으로써 창의성 발달에 긍정적인 영향을 줄 수 있기를 기대한다.;The purpose of this research is to develop the teaching guided applied the multiple intelligences theory for improvement of students’ creativity in the singing class of high school music subject and see what change is occurred in comparison with the creativity before and after participating the music course applied the multiple intelligences theory. For this research, the creativity change before and after applying the multiple intelligences theory to the music class was surveyed targeting the freshmen of high school, and pretest-posttest design of a single population was set. This research target is total 198students and 6 classes of freshmen who participate music class at the high school located in Seoul, and the pretest was performed before the class applied the multiple intelligences theory was started and the posttest was carried out after the sixth class was completed. The teaching guide of singing classes applied the multiple intelligences theory was made the total sixth on the basis of advice by the present teachers and fellow majors, its components are total 3 songs as research materials which are the Korean art song ‘Longing for Gumgang Mountain’, the opera ‘Lascia Ch’io Pianga’, and the world folk song ‘Love song’ were taught twice. The research tool is the creative tendency examination developed by MR. Lim, Hyun Soo(1997) to distinguish the disposition of creative people. This examination tool and the data collected regarding the survey were statistically computerized through SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0, a statistics package program, also reliability analysis and t-test, a matching sample, were performed. The survey was comprised of total 40 questions which are each 10 questions of 4 sub factors; independence, adventure, tenacity, and openness. Before and after contents are same but the satisfaction of the singing classes applied the multiple intelligences theory was made to be answered through open question in the post survey. Furthermore, students’ awareness about the class was observed through that the simple evaluation and feedback form was filled in whenever every unit of the class was completed. In this research, the analyzed result is as follow to verify that the singing class applied the multiple intelligence theory has an effect on the creativity of youth. First, the difference between pre and post result is statically relevant in consequence of which put the result values of before and after applying the multiple intelligence theory to the class into t-test, the matching sample, regarding creativity of the 1st grade high school students who took the singing class applied the theory. In other words, the class applied the multiple intelligence theory improved the students more creative than before applying the theory. Secondly, the open-survey of the class satisfaction was performed in the end of the singing class applied the multiple intelligence theory and it resulted in that 81.8% of the students were satisfied with the class, 8.6% were unsatisfied, and 9.6% were no responded. Most students responded satisfaction and it was classified to the musical change and active change based on their opinions. It was categorized to the improvement of musical theoretical knowledge, musicality, and self-confidence by the opinions of the students who experienced the musical change, and to betterment of cooperation and concentration in view of the students who felt the active change. Therefore, this research proved that the creativity of the students were more improved after participated the singing classes applied the multiple intelligence theory. Through the open-survey of the class satisfaction, most students were satisfied and it represented necessity to be more active class away from the traditional singing class which the students just sang a song with accompaniment of a teacher. It means to be required the continually study and well-directed effort of teachers that makes the learners participate variously to manifold activities in music classes. Moreover, it is expected that teachers develop the method of teaching guidance according to the age attribute with the expansion of studying target, and students are influenced positively to their development of creativity through making a way of life with feeling and experiencing music , actively participating to the class, and expressing their idea variously.
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