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관악합주 동아리 활동이 고등학생의 진로결정자기효능감과 진로태도성숙도에 미치는 영향

Title
관악합주 동아리 활동이 고등학생의 진로결정자기효능감과 진로태도성숙도에 미치는 영향
Other Titles
The influence of wind orchestra club activity on high school students career self-efficacy and career attitude maturity
Authors
이정은
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
The purpose of this research is to provide an implication by exploring differences in career self-efficacy and career attitude maturity depending on high school students' participation to a wind orchestra club and also discover an educational value and significance of participation in a music club. The researcher examined the differences in career self-efficacy and career attitude maturity depending on general characteristics (gender, grade, and type of activity) of high school students' who participated in a wind orchestra club and also attempted to seek any difference in those from the students between who participated in a wind orchestra club and who did not. Also, the researcher investigated awareness through an open survey question about positive and negative influence of high school students who participated in a wind orchestra club activity. The total of 188 students participated in the survey. 76 students participated in a music club while other 112 students were in a non-music club. The implemented research tools were a career self-efficacy survey of 25 questions, a career attitude maturity survey of 47 questions and an awareness survey of 1 question for wind orchestra club participants. The collected survey data were processed in frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis and t-test. An abstract of the research as follows: Firstly, by comparing differences in career self-efficacy depending on the general characteristics of high school students who participated in a wind orchestra club, the result showed that males students are influenced in target choice and job information in gender criterion, but there was not any statistically significant differences amongst the criterion of grade or school. Secondly, by comparing differences in career attitude maturity depending on the general characteristics of high school students who participated in a wind orchestra club, the result showed no statistically significant differences in grade and gender but showed a significant differences in determinacy, finality, independence in school criterion. Thirdly, the difference in career self-efficacy of high school students depending on a participation in a wind orchestra club showed that those club participants scored higher points in career self-efficacy and also showed a statistically significant differences in the entire subordinate areas (target choice, job information, problem solving) except the area of future planning. Fourthly, by comparing career attitude maturity between two groups of students, the result showed that wind orchestra club participants scored higher points in determinacy, finality and certainty but in preparedness and independence amongst subordinate areas. Fifthly, by asking an open question survey targeting students who participated in a wind orchestra club about an awareness towards a music club activity, 97% of students positively responded in order of influence in career decision, musical influence and emotional influence. Whereas, 3% of students proposed a negative opinion on anxiety about the future, in which increase of participation and constant counselling with a teacher would improve the issue. The research result showed that students are expected to show improvement in not only musicality development and emotional stability but also career decision and career Attitude Maturity through a wind orchestra club activity, which concludingly proves necessity of music club activities and its educational value. Therefore, more music club activities are expected to continue to be actively arranged.;본 연구의 목적은 관악합주 동아리 활동 참여유무에 따른 고등학생의 진로결정자기효능감과 진로태도성숙도의 차이를 밝힘으로써 관악합주 동아리 활동이 갖는 교육적 가치와 의의를 탐색하여 시사점을 제공하는 데에 있다. 이를 위하여 연구자는 관악합주 동아리 활동에 참여한 고등학생의 일반적 특성(성별, 학년, 학교)에 따른 진로결정자기효능감과 진로태도성숙도의 차이를 살펴보고, 관악합주 동아리 활동 참여유무에 따른 진로결정자기효능감과 진로태도성숙도의 차이를 알아보고자 하였다. 또한, 설문지 개방형 문항을 통해 관악합주 동아리 활동에 참여한 고등학생의 긍정적 영향과 부정적 영향에 대한 인식을 조사하였다. 연구에 참여한 학생의 수는 총 188명이며, 관악합주 활동 동아리 학생은 76명이고, 관악합주 비활동 동아리 학생은 112명이었다. 연구에 사용된 도구는 진로결정자기효능감 설문지 총 25문항, 진로태도성숙도 설문지 총 47문항, 관악합주 동아리 활동 참여자 인식 설문지 총 1문항으로 구성하였고 수집한 설문지 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 독립표본 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관악합주 동아리 활동에 참여한 고등학생의 일반적 특성에 따른 진로결정자기효능감의 차이를 비교한 결과 성별에서 남자가 목표선택과 직업정보 요인에서 유의미한 차이가 나타났고, 학년과 학교에서는 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 관악합주 동아리 활동에 참여한 고등학생의 일반적 특성에 따른 진로태도성숙도의 차이를 비교한 결과 성별, 학년은 유의미한 차이가 나타났지 않았지만, 학교에서는 결정성과 목적성, 독립성에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 관악합주 동아리 활동 참여유무에 따른 고등학생의 진로결정자기효능감의 차이는 관악합주 동아리 활동에 참여한 학생이 관악합주 동아리 활동에 참여하지 않은 학생 보다 높았으며, 미래계획을 제외한 하위영역(목표선택, 직업정보, 문제해결)에서 유의한 차이가 통계적으로 나타났다. 넷째, 관악합주 동아리 활동 참여하는 고등학생의 진로태도성숙도는 관악합주 동아리 활동에 참여하지 않는 학생과 차이를 비교한 결과 하위영역 중 준비성과 독립성을 제외한 결정성, 목적성, 확신성에서 관악합주 동아리 활동 참여자가 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 관악합주 동아리 활동에 참여한 학생들을 대상으로 조사한 개방형 문항을 통해 관악합주 동아리 활동에 대한 인식을 질적 분석한 결과 97%의 학생들이 진로결정 영향, 음악적 영향, 정서적 영향 순으로 긍정적인 의견을 응답했다. 반면에 3%의 학생이 미래에 대한 불안감을 느낀다는 부정적인 의견을 제시하였지만, 활동 참여 시간을 증가 시키고 선배와 담당 교사의 지속적인 관심과 상담을 통해 보완 할 수 있을 것이라고 사료된다. 이러한 연구의 결과는 관악합주 동아리 활동을 통해 학생들이 음악성 발달과 정서적 안정뿐만 아니라 진로결정과 진로태도성숙의 향상을 기대하고, 이를 기반으로 관악합주 동아리 활동의 필요성과 교육적 가치가 있음을 보여주며, 보다 많은 관악합주 동아리 활동이 지속적으로 활발하게 이루어지기를 기대한다.
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