View : 1030 Download: 0

혼합연령학급에서의 갈등 개선에 관한 실행연구

Title
혼합연령학급에서의 갈등 개선에 관한 실행연구
Other Titles
The Action Research on the Solutions to Conflicts in a Mixed-Age Class
Authors
천승주
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 만 3, 4, 5세 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 방안을 모색하여 실행하고, 실행 방안이 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 운영 방안은 무엇인가? 2. 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 운영 방안의 효과는 어떠한가? 본 연구는 실행 연구로써 경기도에 위치한 초등학교 병설유치원 사랑반에서 이루어졌으며 연구 대상은 혼합연령 1학급 총 11명으로, 구성연령은 만 3세 4명, 만 4세 4명, 만 5세 3명이다. 연구기간은 2015년 3월 5일부터 5월 22일까지이며, 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 효과적인 운영 방안을 수립하고자 교육과정 및 교육환경을 점검하고 문헌연구를 토대로 1차 방안을 마련했다. 연구는 사랑반에서의 갈등 상황에 대한 문제점 인식 및 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행, 1차 실행 평가 및 2차 실행 방안 모색, 2차 실행, 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 실행 과정에서 유아 관찰, 유아 면담, 방과후 과정 교사 면담, 학부모 상담 자료 등을 수집하고 연구자 저널을 작성했다. 연구 실행과 동시에 수집된 자료의 분석이 이루어졌으며 이를 범주화하고 부호화한 후 연구 문제별로 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 혼합연령학급에서의 유아들 간의 갈등을 개선하기 위해 먼저 만 3세 신입 유아들의 유치원 적응을 돕는 활동을 통해 문제행동을 개선하여 만 4, 5세 유아들과의 갈등을 줄일 수 있도록 했다. 또한 연령 간 상호 호혜적 관계 형성을 위해 연령에 따른 관계가 묘사된 동화책 활용 및 도우미 활동, 짝꿍 활동을 실시하여 서로에게 도움을 주고받는 경험을 제공했다. 흥미영역에서 연령 간 분리되는 문제점을 개선하기 위해 ‘공유하기’ 전략을 사용하여 연령 간 공동 놀이를 도모했다. 1차 방안의 평가 결과, 만 3세와 만 4, 5세 유아간의 친밀감 부족, 사회적 갈등상황에서 불평등한 힘의 관계 형성의 문제점, 교사 주도의 갈등해결전략 사용의 문제점이 인식되어 이를 개선하기 위한 활동을 실행했다. 특히, 흥미영역에서의 연령 간 공동 놀이를 위한 활동은 효과적이었으나 공동 놀이가 지속적으로 이어지지 않는다는 문제점이 발견되었다. 이와 같은 1차 실행 평가를 반영하여 2차 실행에서는 다양한 대·소집단 활동을 통해 연령 간 친밀감 형성을 지원하였고, 사랑반의 실제 사회적 갈등상황을 통해 적절한 해결방법을 알아보고 이러한 갈등해결이 유아 주도로 이루어질 수 있도록 지원하는 방안을 실시했다. 둘째, 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 운영 방안의 효과를 살펴보면 다음과 같다. 만 3세 유아들의 유치원 적응으로 갈등을 유발하는 문제행동들이 감소되었고, 만 3, 4, 5세 유아들 모두 친사회적 행동이 증가했다. 또한 만 3세와 만 4, 5세 유아들 간의 친밀감이 형성되어 흥미영역에서의 공동 놀이가 활발히 이루어지게 되었으며, 갈등상황에서 유아 주도의 친사회적 갈등해결전략 사용이 증가되었다. 본 연구는 유치원 혼합연령학급에서의 갈등 개선을 위한 운영 방안을 모색하고 실행하여, 연령이 다른 유아들 간의 상호 호혜적 관계 형성을 도와주고 갈등 개선 및 바람직한 갈등해결방법에 대한 방안을 제시해 주었다는 점에서 의의를 지닌다.;The purpose of this study was to develop and implement a plan to solve conflicts in a mixed-age class for three-, four-, and five-year-olds and determine the effects of the plan. For this purpose, the following questions were set: 1. What is a plan to solve conflicts in a mixed-age class? 2. What effects does a plan to solve conflicts in a mixed-age class have? This is action research in a total of 11 children―4 three-year-olds, 4 four-year-olds, and 3 five-year-olds―in a single mixed-age class named Sarang Class at a kindergarten attached to an elementary school in Gyeonggi Province. The research was conducted from March 5 to May 22, 2015 and the primary plan for solving conflicts in the mixed-age class effectively was developed on the basis of literature review for the curriculum and educational environment. It was conducted in the following order: identification of problems with conflicting situations in Sarang Class and development of a plan to solve the conflicts, the first action, assessment of the first action and development of the second action plan, the second action, and assessment of the second action and the final assessment. During the process of actions, efforts were made to collect data concerning observation of, and interview with, the children, interview with extracurricular teachers, and counseling with parents and to make a researcher's journal. At the same time with the actions, the collected data were analyzed in terms of the questions after categorization and codification. This study obtained the following results: First, in order to solve the conflicts among the children in the mixed-age class, activities for helping three-year-olds adapt themselves to the kindergarten was provided to improve the problem behaviors and reduce the conflicts with four- and five year-olds. To form a mutually beneficial inter-age relationship, children's books describing relationships based on age and activities as a helper and a partner were used to induce them to help one another. To solve the problem of age separation in the area of interest, the strategy of sharing was used in pursuit of inter-age common plays. According to the assessment of the first plan, poor intimacy between the three-year-olds and the four- and five-year-olds, establishment of an unequal power relationship in the situation of social conflicts, and problems in using a teacher-directed conflict-solving strategy were identified and some activities were made to solve these problems. In particular, the activities for inter-age common plays in the area of interest were effective; however, the plays failed to persist. Reflecting the assessment of the first action, a diversity of large- and small-group activities were made to assist formation of inter-age intimacy in the second action, along with the efforts to decide on a method to solve the actual social conflicts in Sarang Class and to implement the plan to help the children take the lead in solving these conflicts. Second, the plan to solve the conflicts in the mixed-age class had the following effects: The three-year-olds' adaptation to the kindergarten reduced the conflict-causing problem behaviors and all the children, regardless of age, saw the pro-social behaviors increased. Intimacy was formed between the three-year-olds and the four- and five-year-olds, thus activating common plays in the area of interest and increasing utilization of the child-directed pro-social conflict-solving strategy. This study is significant in that it has developed and implemented a plan to solve conflicts in a mixed-age class at a kindergarten to help young children at different ages form a mutually beneficial relationship and presented a plan to reduce and solve the conflicts in a desirable way.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE